۱۳۹۲ مرداد ۳۱, پنجشنبه

مرغ شکم پر



مرغ شکم پر

مرغ 1 عدد متوسط
ادویه مرغ و ادویه کاری و زردچوبه از هر کدام 1 قاشق مربا خوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
سیب زمینی حلقه ایی خرد شده 1 عدد متوسط
گوجه زیتونی به میزان لازم
پیاز حلقه ایی خرد شده 1 عدد بزرگ
آب 1 استکان

مواد میانی:

پیاز 1 عدد متوسط و نگینی خرد شده
جعفری 200 گرم خرد کرده
زرشک 50 گرم
آلو 8 عدد
گردو ریز خرد شده 100 گرم
ادویه مرغ و زردچوبه و پودر کاری به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم


ابتدا مرغ را خوب بشویید و به کناری بگذارید.

حالا 1 قاشق مربا خوری از ادویه کاری و زردچوبه و ادویه مرغ و نمک که ذکر شد را در یک کاسه با هم خوب مخلوط کنید و روی مرغ و داخل شکم مرغ را به آن آغشته کنید . و روی مرغ را با پلاستیک فریزر بپوشانید و درون یخچال بگذارید تا به مدت 1 شبانه روز یا 8 ساعت مرغ مزه دار شود .

طرز تهیه مواد میانی:

پیاز را در روغن داغ سرخ کنید و وقتی طلایی شد ادویه ها ی ذکر شده (در قسمت مواد میانی) را اضافه کنید و گردو و زرشک و آلو ها را نیز بیفزایید و خوب مخلوط کنید بعد از 2 دقیقه جعفری را نیز اضافه کرده و نمک و فلفل آنرا اندازه کنید و بعد از 5 دقیقه تفت دادن از روی حرارت بردارید.

مرغ را از یخچال درآورده و مواد میانی آماده شده را توی شکم مرغ بریزید و شکم مرغ را با نخ آشپزخانه بدوزید و دور تا دور مرغ را هم با نخ بپیچانید .


حالا یک ماهیتابه که مناسب اندازه مرغتان است را روی حرارت قرار داده و در آن روغن بریزید و مرغ خام را درون روغن داغ سرخ کنید. تمام قسمتهای مرغ را سرخ کنید تا طلایی و خوش رنگ شود.

فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید .

ظرف مخصوص فر را برداشته و چند عدد از حلقه های پیاز را کف ظرف بچینید و مرغ سرخ شده را روی پیازها گذاشته و بقیه پیازهای حلقه شده را نیز روی مرغ بگذارید و به اندازه 1 استکان آب توی ظرف فر ریخته و درب ظرف را ببندید یا روی ظرف را با فویل (ورق آلومنیوم) بپوشانید و درون فر بگذارید تا به مدت 45 دقیقه با درب بسته مرغ بخار پز شود. و بعد ظرف را بیرون آورده و سیب زمینی و گوجه ها را اطراف مرغ بچینید و بگذارید دوباره درون فر تا به مدت 15 دقیقه دیگر با درب بسته پخت ادامه پیدا کنه.
بعد از سپری شدن این زمان درب ظرف را برداشته و به مدت 30 تا 45 دقیقه مرغ را درون فر گذاشته تا روی مرغ برشته شود . می توانید هر 10 دقیقه یکبار روی مرغ را با روغنی که ته ظرف فر جمع شده روغنی کنید . یا اینکه توی یک کاسه کوچک مقداری کره آب شده و زعفران دم کرده را با هم مخلوط کرده و هر 10 دقیقه روی مرغ را با آن رومال کنید تا هم مرغتان خوش رنگ بشه و هم  این کار از خشک شدن زیادی مرغ می کاهد.بعد از آماده شدن مرغ را با جعفری تزیین کرده ، سرو کنید و نوش جان کنید................pegah

نکته: ( کل زمان پخت برای یه مرغ متوسط 1ساعت و 30تا 45 دقیقه است اگر مرغ شما بزرگتر بود زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.)

نکته: دلیل اینکه اول مرغ را سرخ می کنیم این است که در هنگام بخار پز شدن ممکن است پوست مرغ جمع یا پاره شود . وقتی شما مرغ را اول سرخ کنید این اتفاق نمی افتد.

نکته: دلیل اینکه از ابتدا سیب زمینی و گوجه را اضافه نمی کنیم این است که مدت زمان پخت زیاد است و له می شوند.

۲ نظر: