۱۳۹۲ بهمن ۱۳, یکشنبه

اکبر جوجه



اکبر جوجه

یکی از معرفترین غذاهای مازندرانی است که طرفدارهای زیادی در همه جای ایران داره داستانش از این قرار است که «علی اکبر کلبادی» با استفاده از جوجه های محلی که خودش پرورش می داد، غذای جدیدی به مشتریان اش عرضه کرد که طعم و مزه متفاوتی داشت.
این قهوه خانه کوچک، بعد از مدت کوتاهی، به «رستوران اکبر جوجه» معروف شد.اولین رستوران رسمی اکبر جوجه که شعبه اصلی آن هم به شمار می رود، در سال 1342 بعد از احداث جاده سراسری، در شمال شهرستان گلوگاه افتتاح شد. این سبک جوجه سرخ شده که با «سس انار» سرو می شود، آن قدر مورد استقبال مردم قرار گرفت که منجر به ثبت نام و نشان تجاری و افتتاح مجموعه رستوران های زنجیره ای اکبر جوجه شد.

توی دستور اصیل این غذا برای مزه دار کردن مرغ نه از پیاز استفاده میشه و نه از زغفران و حتی آب هم موقع درست کردن جوجه به آن اضافه نمیشه  :)  و مرغها توی روغن حیوانی و محلی سرخ میشه ....و اما اصل مطلب که تهیه اکبر جوجه است :

مواد لازم :

مرغ 2 تکه ( من از ران مرغ استفاده کردم می تونید بنا به تعداد نفرات از یک عدد مرغ کامل یا  نصف یک مرغ کامل هم برای این غذا استفاده کنید )
لیمو ترش تازه بزرگ 2 عدد ( از 1 استکان آبلیمو هم می تونید استفاده کنید )
آب به اندازه لازم
نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم
رب انار ترش 2 قاشق غذاخوری
رب انار شیرین 1 قاشق غذاخوری

توی یه کاسه بزرگ که به اندازه مرغتان است آبلیمو و نمک و فلفل بریزید و مرغ را توی کاسه قرار داده و مقداری هم آب به آن اضافه کنید باید میزان آب به اندازه ایی باشه که روی جوجه را بپوشاند . ( بیش از اندازه آب اضافه نکنید که طعم آبلیمو و نمک احساس نشه اگه میزان آب زیاد شد مقدار نمک و آبلیمو را افزایش دهید. )

درب کاسه را ببندید و اجازه دهید مرغ به مدت 1 شبانه روز توی مواد بمونه و مزه دار شود .

حالا توی یک ماهیتابه که به بزرگی مرغتان است مقداری روغن بریزید ( به اندازه ایی روغن بریزید که 1 سانتی متر از ماهیتابه را بپوشاند.) حالا ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا روغن کمی  داغ شود .
مرغها را از توی مواد در آورده و توی روغن بگذارید ( مواظب باشید روغن گرم باشه زیاد داغ نباشه و با گذاشتن مرغها توی روغن به اطراف بپاشه و یه فحش آبدار نصیب من بیچاره شه :))) )  زیر حرارت را کم کنید و درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ با حرارت ملایم و آبی که از خودش پس می ده حسابی بپزه و بعد که آبش تمام شد توی همان روغن سرخ بشه .

رب انار ها را با هم مخلوط کنید و اگه خیلی غلیظه کمی آب به آن اضافه کنید .

یکی از مشخصه های  این غذا اینه که با رب انار و برنج زعفرانی سرو بشه .... پس برنج زعفرانی را توی دیس بکشید و کنارش اکبر جوجه و رب انار بگذارید و آنرا سرو کنید .... نوش جان ...............pegah

نکته: رب اناری که برای سرو کنار اکبر جوجه می گذارید بنا به ذائقه اتون میتونه ترش یا ملس باشه اگه دوست دارید می تونید با کمی آب آنرا رقیق کنید که معمولا نباید زیاد رقیق شده باشه و توی بیشتر رستورانها غلیظ سرو میشه .

۲۳ نظر:

  1. سلام
    لطفا طرز تهیه مربای بالنگ را اموزش دهید ممنونم.

    پاسخحذف
  2. خوشمزست ، البته آقای همسر بیشتر دوست داره ، دست گلت درد نکنه از دستورش عزیزم

    پاسخحذف
  3. to binaziriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    پاسخحذف
  4. ممنون از اطلاعات خوب د دستور پخت بسیار دقیقتون.

    پاسخحذف
  5. alliiiiiiiiiiiiiiiiiii bood nazaninam

    پاسخحذف
  6. ظاهرش که خیلی خوبه دست شما درد نکنه

    پاسخحذف
  7. به به نوش جونتون. خیلی وقته درست نکردم. روش من کمی متفاوت تره. اما اینم عالیه چون روغن کمتری لازم داره.
    شاد باشی عزیزم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت نگین عزیزم واقعا غذای محشررررریه :)

      حذف
  8. هنرمند بی نظیری هستی پگاه جان

    پاسخحذف
  9. واقعا هنرمندی

    پاسخحذف
  10. سلام ممنون از دستورات خوبتون. برای این غذا مرغ باید با پوست باشه یا نه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هم می تونید پوست مرغو بکنید و هم با پوست بگذارید معمولا با پوست برشته اش می کنن ولی باز هر دو مدلش درسته از آنجایی که توی روغن حسابی برشته میشه من ترجیحا برای اینکه گوشت مرغ زیاد خشک نشه با پوست گذاشتم

      حذف
  11. فکر میکنم تو رستورانا میان جوجه که کوچیکم هست و زود سرخ میشرو با یکم اب میپزن و بعدش تو دیگی که روغن حیوانی توش هست میندازن....اصل مزه ی اکبر جوجه هم به خاطر روغنشه....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه دیگه جوجه آبپز شده مزه اکبر جوجه رو نمی ده کاملا مزه هاشون با هم فرق داره ولی دقیقا مزه اکبر جوجه به آبلیمو و روغن زیادشه :))

      حذف
  12. سلام مرسی از دستورت.من گرگانی ام و این غذا بسیااااار مورد علاقه ماست ولی روش طبخ ما بصورت دیگس..
    به این طریق که مرغو کره مال میکنیم ومقداری نمک بعدش دلخل یه سبد توری میذاریم و داخل یه قابلمه قرار داده و روش یه ظرف اب میذاریم و در قابلمه رو محکم میبندیم در قابلمه یه پارچه بپیچینین که هوا خارج نشه بعد روی در قابلمه هم یه سنگ میذاریم که محکم بشه بعد باشعله کم میپزیم بعد از پخت کامل باروغن حیوانی یا کره حیوانی زیااااااد سرخش میکنیم و با رب اانارترررررش میل میکنیم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونتون من برای اولین باره این دستور رو خوندم ممنونم که دستورشو نوشتید اینبار حتما با این دستور امتحان می کنم مطمئنا معرکه میشه منم عاشق این غذام <3

      حذف