۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

کوکوی بادکوبه ایی (چغرتمه)



کوکوی بادکوبه ایی (چغرتمه)


چغرتمه ی بادکوبه ای نوعی کوکوی مرغ است دستور تهیه ان از بادکوبه (قفقاز) به گیلان آمده است. تا قبل از بلشویکی روابط گیلان و قفقاز بسیار حسنه بود و گروه زیادی از تجار سر شناس گیلانی در آنجا خانه و تجارت خانه داشتند و بین دو ناحیه رفت و آمد می کردند و مسلما هم آنها بودند که طرز تهیه چغرتمه بادکوبه ای را با خود به گیلان آوردند .(زیباشهر)


نصف سینه مرغ آبپز شده 1عدد
تخم مرغ 7 عدد
پیاز 2عدد متوسط
بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
محلول زعفران 2 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه و ادویه مرغ به میزان لازم
ماست چکیده 2 قاشق غذا خوری


به این کوکو می توان * 2 قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی و *1 قاشق غذا خوری آبغوره یا آبلیمو هم اضافه کرد . من معمولا نمی ریزم ولی ممکنه شما دوست داشته باشید و بخواهید اضافه کنید.....pegah

ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کرده و در روغن داغ سرخ می کنیم تا رنگ آن طلایی شود بعد روغن اضافی آنرا گرفته و می گذاریم تا خنک شود.

حالا مرغ آبپز شده را ریش ریش می کنیم و به کناری می گذاریم.

در یک ظرف جدا تخم مرغها را خوب با هم مخلوط می کنیم تا پف کند بعد بیکینگ پودر و ماست چکیده و زعفران و ادویه ها و نمک و فلفل و پیاز داغ سرد شده را اضافه می کنیم و در پایان مرغهای ریش ریش شده را هم به آن میفزاییم و خوب هم می زنیم.

حالا در یک ماهیتابه روغن می ریزیم و مواد کوکو را یکسره توی روغن داغ سرخ می کنیم و درب ماهیتابه را هم می گذاریم تا کوکو پف کند .بعد از آماده شدن نوش جان کنید...........pegah

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر