۱۳۹۲ شهریور ۹, شنبه

خمیر پایه پیراشکی و پیتزا



خمیر پایه  پیراشکی و پیتزا 

آرد 350 ( مقدار آرد تقریبی است )
خمیر مایه 1 قاشق مربا خوری ( 7 گرم )
شکر 1 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 1 عدد
شیر گرم  3/4 پیمانه
روغن مایع 1/4 پیمانه

یه توضیح کوچک در مورد این خمیر اینه که نه تنها برای پیتزا و پیراشکی مورد مصرف قرار می گیره بلکه برای انواع غذاهای نانی و یا نانهای مدل دار که عکساشونو براتو گاهی اوقات روی پیج به اشتراک می گذارم مورد استفاده قرار میگیره و برای من یکی از پر کاربردترین دستورهاست . امیدوارم شما هم از تجربه من در درست کردن این خمیر خوشمزه و پفی برای انواع غذاها استفاده کنید و لذت ببرید  در ضمن لازم به ذکر است که بیشتر دستور های خمیر برای پیتزا از آب بجای شیر استفاده میشه و تخم مرغ هم نداره ولی این دستور تجربه من برای تهیه خمیر پیتزا است ...pegah..... :)

ابتدا شیر گرم یا ولرم را توی یک کاسه بریزید و روی آن خمیر مایه  بپاشیدو شکر را اضافه کنید کمی هم بزنید.
 درب کاسه را ببندید و بگذارید یه جای گرم تا به مدت 10 دقیقه بمونه و خمیر مایه به قول معروف عمل بیاد. :)
حالا توی یک کاسه بزرگتر خمیر مایه عمل آمده و روغن مایع و نمک و تخم مرغ را اضافه کنید و با چنگال کمی هم بزنید .
300 گرم آرد را به مواداضافه کنید و کمی هم بزنید اگه به آرد بیشتر نیاز داشت اضافه کنید تا حدی که خمیری حاصل بشه که به دست نچسبه .... :)
البته از زیاد اضافه کردن آرد واقعا اجتناب کنید چون خمیر را خشک می کنه و کیفیت نون پایین میاد .
از الان کار اصلی شروع میشه و اون خوب ورز دادن خمیر است باید یه دست خوب و محکم داشته باشید و یه 5تا 8 دقیقه ایی خمیر را ورز بدید. :)
 بعد از ورز دادن خمیر را توی یک کاسه چرب شده بگذارید و روی خمیر را با پلاستیک فریزر یا یه پارچه تمیز بپوشانید و توی دمای محیط بگذارید تا 1/5 تا 2 ساعت استراحت کنه.
بعد از سپری شدن 2 ساعت خمیرتان حسابی  پف می کنه با مشت پف خمیر را بخوابانید ( آشپز خشن :D)
و به اندازه 2 دقیقه یکم دیگه ورز بدید .
این خمیر الان آماده است برای فرم دادن و درست کردن غذاهای خوشمزه نانی ... :)امیدوارم استفاده لازم را برده باشید... چند تا نکته است که از تجربه های شخصی خودم است وحتما بخونید برای بهتر شدن خمیر کمکتون می کنه ... pegah
نکته: پودر خمیر مایه را می تونید از لوازم قنادی فروشی تهیه کنید من معمولا 500 گرمی بزرگشو تهیه می کنم ولی مدلهای کوچک یکبار مصرفش هم در بازار یافت میشه .
نکته: اگه خمیر مایه را توی شیر گرم ریختید و بعد از 10 دقیقه روی شیر پف نکرد و حباب نزد یعنی خمیر مایه خراب است. برای بدست آوردن خمیر خوب دیگه بجای خمیر مایه از 1 عدد تخم مرغ دیگه تو دستور استفاده کنید البته به خوبی دستور اول نمیشه ولی باز کمکی می کنه تا خمیر تان را تهیه کنید.
نکته: یه راز مهم برای داشتن خمیر خوب اینه که خوب ورز بدهید و خوب به خمیرتون استراحت بدید پس اگه این نکته ها را رعایت کنید خمیر خوبی خواهید داشت . 
نکته: با این مقدار خمیر می تونید 2 تا پیتزا متوسط و 12 تا 14 تا پیراشکی و انواع نانهای پر شده شکل دارکه دستورهاشون توی وبلاگ هست را درست کنید.


۲۹ نظر:

  1. salam va khaste nabashid man vaghean az shoma moteshakeram besiar amozande va besiar komak bakhsh bod be man merc

    پاسخحذف
  2. Ba salam, , ba kami taghirat dar khamireton baraye pizza mitavanid khamiri khoshk shekanandetati drost konid.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خدمت شما دوست محترم ...بله فقط کافیه بجای شیر از آب استفاده کنید و تخم مرغ را هم از خمیر حذف کنید اینجوری میشه یه خمیر پیتزای کلاسیک .

      حذف
  3. عالی بود امروز درست کردم و توش مخلوط (گوشت،تره فرنگی ،پیاز،فلفل دلمه ای،ذرت،هویج،نخودفرنگی،رب گوجه،نمک ،فلفل،پاپریکا،گرام ماسالا،سیر،زنجبیل،خردل)وپنیر ورقه ای گذاشتم وخیلی خیلی از خمیر راضی بودم.
    ممنون که تجربه ی خوبتون رو به اشتراک گذاشتید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به به چه ترکیب عالی ای نوش جونتون باشه خوشحالم که راضی بودید.

      حذف
  4. ممنون پگاه عزیز و هنرمند :) به جای ورز دادن میشه از 100 بار کوبیدن هم استفاده کرد؟چون من دست قوی ندارم ;)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم از لطفت زهرا جون بله کوبیدن خمیر هم یکی از روشهای ورز دادن است می تونید از این روش استفاده کنید :)

      حذف
  5. واقعا ممنونم این دستور خمیر خیلی عالیه

    پاسخحذف
  6. جایگزین خمیر مایه چی میتونه باشه؟ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینی که من استفاده کردم خمیر مایه فوری است شما می تونید از خمیر ترش استفاده کنید که باید به میزان 20 گرم جایگزین خمیر مایه فوری کنید.

      حذف
  7. bebakhshi in shiriniye zabon age khamire hezarlaye nabashe nemishe

    پاسخحذف
  8. salam va mamnon az dastoreton , mikhastam bedonam mishe in khamiro to yakhchal ya firizer vase chan roz negahdari kard?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز می تونید خمیر را به مدت 2 روز توی یخچال نگه دارید چون تخم مرغ داره هر چه زودتر مصرف بشه بهتره :)

      حذف
  9. باسلام
    این خمیروبراپیراشکی درست کردم بسیارعالی بود خیلی ممنونم بنظرتون برا پیتزاهم خوب می شه چطوره بزارم خمیرش یک ربع بپزه بعد موادپیتزاروبریزم روش؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونتون ..... بله من خودم برای پیتزا از این خمیر استفاده می کنم اول تو سینی پهنش می کنم بعد به مدت 10 یا 15 دقیقه می گذارم توی فر تا یکم نیم پزشه بعد دوباره از فر میارم بیرون و روش را با سس قرمز و مواد پیتزا و پنیر پر می کنم و دوباره می گذارم تو فر تا برشته و آماده خوردن شه :)

      حذف
  10. سلام هرچی ازخوبی این خمیربگم دروغ نگفتم.همه چیزش اندازه وعالی.من چندنوع خمیرروامتحان کردم وازاین خمیربیش ازهمه راضی بودم.سپاسگزارم ازتون.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونتون خیلی لطف دارید ....خوشحالم خوشتون آمد :)

      حذف
  11. باسلام من حدوددوماه قبل این خمیررادرست کردم ونتیجه ان برای پیتزاعالی بودحالاهفته ای یکبارپیتزای خانگی بادستورخوب شمادرست میکنم ممنون ازدستورخوبتان خمیردرعین حال که پف خوبی داردخمیرنیست وپوک وسبک است

    پاسخحذف
  12. باسلام من تجربه درست کردن پیتزاباخیلی خمیرهاراداشتم ولی 2ماهی است که بادستورشماخمیرپیتزارادرست میکنم وبااین خمیریکی ازبهترین پیتزاهایی راکه دربهترین رستوران ها میتوان خورددرست میکنم وموردپسندخانواده ودوستانم قرارگرفته من ساکن اروپاهستم ولی از زمانی که بااین خمیرپیتزادرست میکنم بچه هام به هیج وجه پیتزارستوران رانمیخورند باز هم ممنون وسپاسگزارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز خوشحالم هم شما و هم بچه ها از این خمیر راضی بودید نوش جونتون باشه :)

      حذف
  13. سلام دوست عزيز از دستور بسيار خوب شما سپاسگزارم هيچويت فکر نمي کردم منم بتوانم خمير پيتزا در خانه درست کنم اما عالي بود و بچه هام واقعا خوشحال شدند ممنون ممنون ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جون شما و بچه های گلتون مریم جان، خوشحالم خوشتون آمد :)

      حذف
  14. با تشکر از زحمات فراوان شما...اگه براتون مقدور هست طرز تهیه نان تست رو هم اموزش دهید.ممنون

    پاسخحذف
  15. سلام خمیر من موقع پهن کردم مدام جمع میشد. دلیلش چیه میشه منو راهنمایی کنین

    پاسخحذف