۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

بادمجان شکم پر گیلانی

 بادمجان شکم پر گیلانی

بادمجان 4 عدد متوسط و قلمی
گردوی آسیاب شده 70 گرم
پیاز ریز خرد شده 1 عدد کوچک
رب انار 1 قاشق مربا خوری
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
آب 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
سبزیهای معطر در صورت تمایل ( چوچاق/خالواش/در صورت نبودن سبزیهای شمالی از نعنا و پونه استفاده کنید. )


خوب اینم از یه غذای اصیل گیلانی که از مادر شوهر عزیزم یاد گرفتم و البته بنا به گفته ایشون از هر شهری به شهر دیگه در استان گیلان به صورت متفاوتی درست میشه ولی توی همه دستورها بادمجان و گردو و پیاز و رب انار جزء جدا نشدنی این غذاست . :) )
ابتدا بادمجانها را خوب بشویید و  پوست بادمجانها را بگیرید  ( من برای زیبایی کار پوست بادمجان را یک در میان گرفتم یعنی به صورت راه راه پوست کندم  :) ) بعد شکم بادمجانها را بوسیله چاقو یک چاک نسبتا عمیق دهید به طوریکه بادمجانها از وسط نصف نشود.
حالا گردوی آسیاب شده را با پیاز ریز خرد شده و رب انار در یک کاسه خوب مخلوط کنید.

توی شکم بادمجان را با مواد گردو پر کنید .

بادمجانها را توی ماهیتابه بچینید. حالا آب و روغن مایع را هم توی ماهیتابه بریزید.درب ماهیتابه را ببندید و روی شعله خیلی خیلی کم بگذارید بادمجانها بپزند ....نوش جان....pegah

نکته :روشهای متفاوتی برای طبخ این غذا وجود داره  در بعضی از شهر های گیلان از سبزیهای معطر مثل چوچاق و خالواش هم توی این غذا استفاده میشه و در بعضی از شهرهای گیلان بدون سبزیهای معطر درست می کنند در واقع این دستور ماسالی ( یکی از شهرهای  استان گیلان )  این غذا است :)

نکته: چون بادمجان آب داره این غذا با بخار حاصل از بادمجان باید بپزه و جا بیفته پس حتما حتما حرارت باید کم باشه.

نکته: از آنجایی که این غذا از شرق تا غرب گیلان به روش خاص هر خانواده تهیه میشه بعضی ها از رب گوجه فرنگی یا گوجه خرد شده هم توی مواد شکمی بادمجان استفاده می کنند. و حتی بعضی بادمجان را اول می پزند و بعد توی شکمش را پر می کنند ... :)







۲ نظر:

  1. این غذا رو خیلی دوست دارم ما تو گوجه هم با همین مواد پر میکنیم و بادمجونا رو که سرخ کردیم کنار بادمجون میچینیم با آب گوجه حسابی جا میوفته

    پاسخحذف