۱۳۹۲ مرداد ۲۸, دوشنبه

سس سیر لبنانی


 سس سیر لبنانی

سیر  7 حبه یا 1 بوته کوچک خام
روغن مایع 3/4 پیمانه
آب لیموی تازه 1/4 پیمانه
سفیده تخم مرغ 1 عدد 
نمک 1/2 قاشق چایخوری

یه توضیح کوچک در مورد این سس اینه که این سس یه سس پایه و کلاسیک لبنانی است و بعضی با اضافه کردن سیب زمینی و ماست و .... به این سس پایه سس مخصوص به خودشون را درست می کنند . من این سس را از یک آشپز لبنانی یاد گرفتم . این سس مخصوص سرو با انواع کباب است و بینهایت لذیذ است  ...pegah . :)
ابتدا سیر ها را توی مولینکس بریزید و له کنید.

حالا توی دستگاه مخلوط کن سیر له شده و نمک و سفیده تخم مرغ بریزید و دستگاه را روشن کنید همچنان که دستگاه در حال هم زدن مواد است از خرطومی بالای دستگاه کم کم روغن مایع و آب لیمو اضافه کنید . به اینصورت که یک قاشق روغن و یک قاشق آبلیمو بریزید.و این هم زدن را ادامه دهید تا سسی حاصل بشه که کاملا مثل سس مایونز است. هر از چند گاهی درب مخلوط کن را بردارید و با قاشق مقداری از مواد بردارید اگه به غلظت سس مایونز رسیده بود دیگه از هم زدن زیاد سس خوداری کنید.
 حالا سس را توی ظرف درب بسته ایی بریزید و بگذارید درون یخچال تا به مدت 1 شب تا صبح بمانه و بعد استفاده کنید. البته همان موقع هم میشه استفاده کرد ولی هرچی توی یخچال بمونه خودش را بهتر می گیره و طعمش خوشمزه تر میشه .نوش جان...pegah

نکته: قرار نیست تمام روغن و آبلیمو آمده شده در دستور را به سس اضافه کنید. و بیش از اندازه روغن و آبلیمو اضافه نکنید چون سس رقیق میشه . ولی اگه دچار این اشتباه شدید یک عدد دیگر سفیده تخم مرغ به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا سس فرم بگیره و سفت بشه.

نکته: دلیل اینکه اول از همه سیر را له می کنید و بعد توی مخلوط کن می ریزید اینه که سس یکدست بشه اگه از همون اول سیر را توی مخلوط کن بریزید ممکن است همه سیر به صورت یکدست له نشه و سس ظاهر زیبایی پیدا نکنه :)

نکته: دستور یک نوع سس دیگر لبنانی را در روزهای آینده خواهم گذاشت :)


۸ نظر:

  1. سلام خانم عزيز خيلي خوشحالم كه دستور اين سس رو پيدا كردم از شما بينهايت ممنونم من در ٢سالي كه در مالزي بودم حداقل هفته اي دو يا سه با شيش طاووق ميخوردم ولي هيچ وقت نميدونستم اين سسي كه باهاش سرو ميكنند چيه جواب درست حسابي هم به آدم نميدادند ! حالا اينقدر درست ميكنم وميخورم تا خفه بشم ممنونم خيلي ممنونم ممنونم (هميشه با هر order غذا سس بيشتر طلب ميكردم مثل اليور تويست:)))))

    پاسخحذف
  2. سلام پگاه خانم خیلی ممنونم از این آموزش ،من این سس را در یه رستورانی در دبی خوردم.خیلی لذیذ است ولی طعمدودی داشت اگه لطف کنید دودی کردن این سس را آموزش بدید بسیار ممنونتون میشم.موفق باشید


















    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست عزیز من تا به حال مدل دودیش رو ندیدم شاید اون چیزی که خوردید متبل بوده که با بادمجان کبابی که بوی دود می ده درست میشه ؟؟؟؟ شاید هم بجای سیر خام سیر را روی آتش کبابی کردند که بوی دود گرفته و بعد توی سس استفاده کردند ؟؟؟ به هر حال متاسفم نمی تونم در این زمینه کمکتون کنم .

      حذف
  3. مرسی عزیزم ولی این سس در کجا مصرف میشود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم بالا نوشتم عزیزم همراه کباب سرو میشه :)

      حذف
  4. سلام
    از کدام روغن مایع استفاده می کنید. من از روغن افتاب گردون استفاده کردم بعد از دو روز با اینکه در یخچال بود به شکل ابکی در امد و با روغن زیتون هم مزه زیتون میگیره وروغن کونولا هم مزه بدی داره. اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید متشکرم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست خوبم من از روغن کانولا استفاده می کنم چون مناسبه و مزه بدی هم نداره یا می تونید از روغن زیتون بدون بو استفاده کنید که بوی روغن اذیتتون نکنه :)

      حذف