۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

خورشت فسنجان

فسنجان


هر آشپزی به سبک خودش فسنجان را درست می کنه من مثل مادر بزرگم (روحش شاد) به صورت سنتی این غذا را درست می کنم. البته خیلی سنتی سنتی اینه که همه مواد را با هم توی گمج می ریزن و درب گمج را می گذارن تا فسنجون حسابی جا بیفته .توی گیلان دو نوع رب انار وجود داره یه نوع قهوه ایی که بیشتر شرق گیلان ازش استفاده می کنند و یه نوع سیاه که بیشتر غرب گیلان ازش استفاده می کنند . و جالبه بدونید در بیشتر روستاهای شرق گیلان حتی فسنجان را قرمز درست می کنند به این صورت که از رب انار قهوه ایی و مقدار بیشتری رب گوجه فرنگی در فسنجان استفاده می کنند .من یکبار نوع قرمزش را خوردم ولی نوع  قهوه ای و سیاهشو بیشتر ترجیح می دم چون دوست دارم فسنجون بیشتر 
مزه رب انار بده تا رب گوجه. یه چیز مهم دیگه اینکه تمام رنگ فسنجون به رب انارشه شما اگه هم گردو را تا فردا بجوشونین ته تهش رنگ قهوه ایی کم رنگ بهتون می ده و این رب انار است که انواع فسنجون را مشخص می کنه ..... فسنجون سیاه یا فسنجون قهوه ایی یا فسنجون قرمز :)

مرغ یا اردک 4 تکه (اگر از اردک استفاده می کنید پوست آنرا نکنید)
گردو آسیاب شده 160 گرم
رب انار سیاه 1 قاشق مربا خوری
رب آلوچه قهوه ایی 1 قاشق مربا خوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق چای خوری
زرد چوبه و نمک و فلفل به میزان لازم
پیاز متوسط خرد شده 1 عدد
آب 3 لیوان



ابتدا کمی روغن را در دیگ بریزید و پیاز را تفت دهید و زرد چوبه و گردوهای آسیاب شده را به آن اضافه کنید .خوب گردو ها را تفت دهید تا رنگ آن سفید شود حالا تکه های مرغ را به غذا اضافه کنید و یکم دیگه تفت بدید.بعد آب را کم کم به گردو اضافه کنید تا گردو گلوله گلوله نشود و خوب هم بزنید .
در یک لیوان رب انار و رب آلوچه و رب گوجه و کمی آب داغ را با هم مخلوط کنیدو خوب هم بزنید ، بعد این رب ها را توی دیگ به گردو اضافه کنید. حالا می توانید نمک و فلفل غذا را اندازه کنید شعله گاز را زیاد کنید تا خورشت جوش بیاید بعد زیر گاز را کم کنید و بگذارید آرام آرام بپزد . حدود 2 ساعت غذای شما جا میفته . هر 30 دقیقه 3 تا یخ قالبی کوچک به فسنجان اضافه کنید این کار باعث می شود که گردو بیشتر روغن پس دهد.
در ابتدا این غذا شل است نگران نباشید با گذشت زمان و جا افتادن ، گردو ها روغن پس می دهند و غذا سفت تر میشه.نوش جان............pegah

نکته: در صورتی که این غذا را ملس می خورید از میزان رب آلوچه کم کنید و شکر اضافه کنید.
نکته :با کم و زیاد کردن میزان رب ها رنگ فسنجان هم تغییر می کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر