۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

آش رشته




آش رشته

لوبیا سفید و لوبیا قرمز 1/2 پیمانه
نخود و لوبیا چیتی و عدس 1/2 پیمانه
ماش و لوبیا چشم بلبلی 1/3 پیمانه ( در صورت تمایل )
سبزی آش 500 گرم (گشنیز_جعفری_اسفناج_تره_شوید )
رشته آشی ( من از مارک انسی استفاده می کنم ) 1 بسته
کشک 1 لیوان ( در صورت تمایل )
پیاز1 عدد متوسط و ریز خرد شده ( شما می تونید پیاز را خلال کنید و سرخ کنید و به آش اضافه کنید . )
سیر داغ و نعنا داغ و کشک  برای تزئین
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم 

همه حبوباتها را بجز عدس با هم مخلوط کنید و توی آب گرم به مدت 1 شب تا صبح  بخیسانید .

عدس را هم جداگانه بخیسانید. ( دلیل اضافه نکردن عدس به بقیه حبوباتها اینه که باید جداگانه آنرا بپزیم چون زود می پزه ).

حالا همه حبوباتها را  بپزید.

عدس را هم جداگانه بپزید.

سبزی آش را بعد از پاک کردن و شستن خرد کنید و به کناری بگذارید.

حالا توی دیگ 5 لیوان آب ریخته و حبوباتها را اضافه کنید و سبزی و زردچوبه و فلفل  را هم اضافه کنید .

من توی آش رشته از 1 عدد  پیاز خام متوسط  ریز شده هم استفاده می کنم طعم خیلی خوبی به آش می ده ( شما می تونید پیاز داغ به مقدار 3 قاشق غذاخوری اضافه کنید.)

بگذارید به مدت 15 دقیقه آش بجوشه و سبزیها کمی بپزند . 

الان وقت اضافه کردن رشته به آش است همه رشته را اضافه نکنید 3/4 بسته اتون را توی آش بریزید و بگذارید تا رشته باز بشه و اجازه دهید آش 15 تا 20 دقیقه با حرارت ملایم جا بیفته  و مدام هم بزنید تا آش ته نگیره  ( بعضی ها در این مرحله کمی کشک هم اضافه می کنند ) .

از آنجایی که رشته معمولا شور است نمک را آخر سر به آش اضافه کنید .

من بیشتر از این نمی گذارم آش بجوشه چون هم رشته ها نابود میشن و هم سبزیها رنگشون رو از دست می دن . در پایان هم آش را توی ظرف بکشید و با نعنا داغ و پیاز داغ و کشک و سیر داغ تزئین کنید.نوش جان ....pegah

نکته: من آش را پر حبوبات دوست دارم شما می تونید مقدار حبوبات را بنا به سلیقه خودتون کم یا زیاد کنید.

نکته: بعضی ها در مرحله آخر بعد از اضافه کردن رشته 1 لیوان کشک هم اضافه می کنند . از آنجایی که دوست دارم  رنگ آش سبز باشه ...کشک را برای تزئین روی آش می ریزم.

نکته: همانطور که قبلا ذکر شد می توانید از پیاز داغ توی آش استفاده کنید ولی من از پیاز خام ریز  خرد شده استفاده می کنم .

نکته: از آنجایی که طعم لوبیا چشم بلبلی را دوست دارم همیشه به آش اضافه می کنم و اینو از مادر بزرگ و مامان عزیزم یاد گرفتم  در واقع یه پای ثابت آش توی خانواده ماست  :) شما اگه دوست ندارید می تونید حذفش کنید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر