۱۳۹۲ مهر ۱۱, پنجشنبه

رب انار ترش




رب  انار ترش

از آنجایی که عاشق تجربه کردن کارهای سختم دوست داشتم درست کردن رب انار هم توی کارنامه کارهام داشته باشم .برای همین بر تنبلی غلبه کردم و 8 تا 10 کیلو ازاین انارهای ترش خریدم تا باهاشون رب انار درست کنم و حدود نیم کیلو بهم  رب انار داد . این کار یکم وقت گیر است ولی برای من خیلی لذت بخش بود باید از مامانم هم تشکر کنم که تو این کار خیلی کمک کردند.   البته اگه انار ترش در دسترس ندارید می تونید از انارهای شیرین برای رب انار شیرین و یا ملس هم استفاده کنید. اگه دوست داشتید آب انار ترش هم درست کنید اینجا کلیک کنید.


رب  انار ترش

انار ترش یا ملس  8 تا 10 کیلو
آب 1 تا 2 لیوان 
نمک  در صورت تمایل  ( من نزدم )

البته قدیمیها انارها را دون می کردند و توی دیگ می ریختند و می گذاشتند یک شبانه روز بمونه و بعد زیر انار را روشن می کردند  و با حرارت ملایم می پختند. 

من انارها را دون کردم  البته این کار را روز قبل انجام دادم تا سختی کار منو خسته نکنه . چون شب بود و عکاسی کردم با فلش دوربین عکس گرفتم برای همین رب انار خیلی روشن افتاده از این چیزی که در مراحل کار می بینید رنگش تیره تر بود :)



بعد انارها را توی مخلوط کن ریختم تا میکس بشه .

بعد آب انار را همراه تفاله هاش توی دیگ ریختم و زیر گاز را روشن کردم و گذاشتم یواش یواش بجوشه تا رنگ آب انار تغییر کنه و هر چی پالپ انار به دانه چسبیده جدا بشه .



بعد این آب انار را توی صافی ریختم تا دانه ها از آب جدا بشن .

آب انار را توی دیگ ریختم و به تفاله های انار کمی آب اضافه کردم و خوب چنگ زدم تا کاملا هرچی پالپ بهش چسبیده جدا بشه و بعد این آب را به آب انار توی دیگ اضافه کردم .

کمی زیر حرارت را زیاد کردم تا آب انار جوش بیاد و بعد زیر  حرارت را کم کردم تا یواش یواش آب انار تبخیر بشه و رب به دست بیاد.



کمی زمان بر است ولی نتیجه کار خستگی را از تن آدم در میاره.  

بعد از چند ساعت جوشیدن همینکه رب کمی سفت شد از روی حرارت بردارید و اجازه بدید توی همان دیگ سرد بشه. و بعد توی ظرف شیشه ایی تمیز بریزید و برای انواع غذا و مخصوصاااااا فسنجون مصرف کنید...نوش جان.....pegah

نکته: البته فسنجون در گیلان از شهری به شهر دیگه اش با رنگهای متفاوتی درست میشه که همه این رنگها به رنگ رب انار بر می گرده بیشتر شرق گیلان رب انار قهوه ای تیره که من درست کردم را استفاده می کنند و بیشتر غرب گیلان رب انار سیاه مصرف می کنن به این صورت که زمان تهیه رب انار یه تکه آهن توی آب انار در حال جوش می اندازند تا رنگ رب را سیاه کنه ... البته بدم نمیومد منم این تجربه را داشته باشم ولی آهن در دسترس نبود.   

۱۲ نظر:

  1. پگاه جون ، خدا هم اگه از سر تقصیرات من بگذره ، من از گناهی که تو مرتکب شدی نمیگذرم
    :))))))))))))))))))))))))))))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هاهاهاهاها گیلدا خواهر چی شد ؟؟؟؟ زدی به سیم آخر جان گیلدا حلال کن تقصیر من نبود اینترنت قطع بود گفتم از بیکاری بزنم تو کار رب انار هاهااهاها ;)

      حذف
  2. آخه من بیچاره هر چی رو سعی کردم در نبودش اینجا درست کنم
    الان انار ترشم کجا بود تا رب درست کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    به قول بچه های فیسبوک به روح اعتقاد داری ؟؟ :))))))))))))

    گذاشته از شوخی نوش جونت باشه
    حالا بگو ببینم با این فسنجون سیاه میشه یا قرمز ؟؟
    من خودمو کشتم تا سیاه کنم ، نشد که نشد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. الهی عزززززززیزم نه روح دارم نه عمه هاهاهاها ... گیلدا جون با این رب فسنجونم قهوه ایی شد ولی اگه می خوای سیاه بشه اینجا موقع درست کردن رب انار توش یه تکه آهن میندازن که مثل قیر سیاه میشه ... :)

      حذف
  3. wow, yani chi onvaght!!!
    kheili jalebe ke in :D
    Afarin :*

    Nafise

    پاسخحذف
  4. پگاه جون دل ما رو آب انداختی با این رب انار...قبلنا یه مراسم داشتیم توی شهرمون به اسم " انار تکونی " فصل انار که می شد یه شب همه ی همسایه ها و فامیلا جمع می شدن و انار دون می کردند و فرداش رب انار درست می کردن...ما بچه ها هم تا جون داشتیم انار ترش با نمک می خوردیم. مرسی که یادآور خاطراتم بودی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم خیلی مراسم جالب بود حیف که الان کم شده ...... خوشحالم خاطرات خوبتون دوباره زنده شد همیشه شاد باشید.

      حذف
  5. Salam pegah joon mamnoonam az dastoore zibatoon mikhastam bedoonam en 10 kiloo anar taghriban che meghdar rob be ma mide mersi

    پاسخحذف
  6. سلام دوست عزیز .... اول متن نوشتم حدود نیم کیلو رب انار می ده :)

    پاسخحذف
  7. سلام برای غلظت وطعم ورنگ زیبای رب اناربهش میشه لبوی پخته وپوره شده اضافه کرد که بسیاربسیارخوشمزه وخوش رنگ میشه البته من جنوبیم واین شیوه رایزدی ها به کارمیبرندوری زیادی به رب انارمیده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آزاده جون بهترین رب انار رب اناری است که افزودنی نداشته باشه و خالص باشه ولی ایده جالبی بود که لبوی پخته اضافه می کنند و درواقع با اضافه کردن لبو از ترشی رب انار کم می کنند.

      حذف