۱۳۹۲ مهر ۲۳, سه‌شنبه

دلمه برگ مو


دلمه برگ مو

برگ مو 300 گرم
گوشت چرخکرده 200 گرم
برنج پخته یا آبکش شده 70 گرم

لپه پخته شده 50 گرم
سبزی دلمه 70 گرم (نعنا، مرزه، ترخون، ریحان، گشنیز، تره، شوید و جعفری ) که مقدار ترخون و جعفری بیشتر از بقیه است .
پیاز 1 عدد متوسط
زردچوبه و ادویه گوشت به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

در زیر دو نوع سس را براتون می نویسم از هر کدوم که دوست دارید می توانید برای دلمه استفاده کنید. ( من از سس تمرهندی استفاده می کنم . )
==========================================
تهیه سس تمر هندی:

تمر هندی در آب حل شده 2 لیوان
نمک به میزان لازم
==========================================
سس رب گوجه:

رب گوجه 3 قاشق غذا خوری
آب 2 لیوان
نمک و فلفل به میزان لازم
رب آلوچه یا آبلیمو یا آبغوره 2 قاشق غذا خوری


==========================================
البته من برگهای مو را نمی پزم و همانطور خام می پیچم ولی اگه پیچیدن برگهای خام براش شما سخت است برگها را توی آب بریزید و بعد زیر حرارت را روشن کنید و وقتی آب به جوش آمد زیر حرارت را خاموش کنید و برگها را آبکش کنید و بگذارید سرد شود و آماده پیچیدن شوند (عکسهای مرحله به مرحله همه از برگهای پخته شده گرفته شده.) ولی عکس دلمه زیر با برگهای نپخته است .)

برای مواد توی دلمه من پیاز را ریز خرد می کنم و توی روغن سرخ می کنم تا طلایی بشه و ادویه ها را اضافه می کنم و کمی تفت می دهم و گوشت را اضافه می کنم و باز هم کمی تفت می دم تا رنگ گوشت تغییر کنه . بعد هم برنج و لپه و سبزی دلمه را اضافه می کنم کمی نمک و فلفل می زنم و می گذارم سرد بشه و آماده ریختن توی برگها....

حالا برگها را بنا به سلیقه خودتون ( خام یا پخته) طبق مراحل که  در زیر آمده می تونید بپیچید .


وقتی برگها را خوب پیچیدید کف دیگ یا ظرف مورد نظرتون را با برگهای بزرگتر بپوشانید 2 لایه برگ بگذارید کافیست .

دلمه ها را بدون فاصله کنار هم بچینید و همین کار را تا انتهای دلمه ها انجام دهید. و حالا یه ظرف سنگین یا یه بشقاب سنگین روی سر دلمه ها بگذارید , و سس را اضافه کنید.. (گذاشتن شی سنگین باعث میشه دلمه ها توی سس که بعدا اضافه خواهید کرد باز نشوند).... نوش جان ....pegah

برای تهیه سس تمر هندی:
تمرهندی در آب حل شده را با کمی نمک مخلوط کنید و روی دلمه ها بریزید .

برای تهیه سس رب گوجه:
همه موارد رابا هم مخلوط کنید و روی دلمه بریزید.

نکته: در صورتیکه دلمه را ملس دوست دارید به سس ها 1 قاشق غذا خوری شکر اضافه کنید.

نکته: من از برنج پخته شده استفاده می کنم ،شما می تونید از برنج خام یا آبکش شده برای دلمه استفاده کنید. در صورتیکه از برنج خام و یا نیم پز شده استفاده می کنید مقدار سس را بیشتر کنید تا برنج بپزد ولی شل نشود. سس به اندازه 3/4 دیگتان را پر کنه کافیست .

نکته: در صورتیکه از برنج پخته استفاده می کنید مقدار سس را کم بریزید به حدی که نصف ظرفتان را پر کنه .

۴ نظر:

  1. اخ جون دلمه ه ه ه ، این برگها کجا بود پگاه جون ، این همه چیز باهاش درست کردی ؟؟؟
    دلم دلمه خواست ت ت ت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خودمم آخ جون آخه ایناااا همه پستهای بهار است که وارد وبلاگ کردمشون همه قدیمین عزیزم ...... حیف کاشکی یکیش اینجا بود :)

      حذف
  2. با سلام سالی‌ داشتم راجع به بیسگویت. وقتی‌ هر نوعی بیسگویت میخایم بپزیم که به سینی نچسبه باید چکار کنیم؟ ممنون میشم اگر جواب بگیرم. من مالیدنه روغن به سینی قبل از این که بیسگویت‌ها را توی سینی بگذاریم امتحان کردم. ملدن روغن و پاشیدن آرد رو هم امتحان کردم ولی‌ بازم می‌چسبه لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون میشم.

    میترا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام میترا جان .... معمولا بهترین روش اینه که کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشونید و در ضمن مواد بیسکویت را زیاد هم نزنید و خمیرش را زیاد ورز ندید تا به روغن نیفته و حالت چسبناک پیدا کنه .

      حذف