۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

دمپخت میگوی بوشهری



دمپخت میگوی بوشهری

به به یه غذای خوشمزه بوشهری آوردم که مزه اش محشره البته  می تونید از پودر لیمو عمانی یا تمر هندی برای چاشنی این غذا استفاده کنید که من از پودر لیمو عمانی استفاده کردم ولی اگه خواستید از تمر هندی استفاده کنید 20 گرم تمرهندی را توی آب داغ بخیسانید بعد از صافی رد کنید و به مواد دمپخت اضافه کنید. بعضی توش یکم رب گوجه هم می ریزن که سلیقه ایی است. ولی بیشتر بدون رب گوجه درست میشه . این غذا بیشتر شبیه به لخ لاخ ماهی است که براتون دستورشو قبلا گذاشتم و می تونید اینجا دستورشو ببینید. 

میگو 300 گرم
سبزی گشنیز 200 گرم / شوید و شنبلیله 50 گرم ( همه با هم  250 گرم )
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 5 حبه
آب 2 تا 3 لیوان
برنج 3 پیمانه پلوپز
پودر لیمو عمانی 1 قاشق مربا خوری
زردچوبه و ادویه ماهی و میگو به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
تمر هندی  20 گرم ( در صورت تمایل )

ابتدا سبزیها را بشویید و خرد کنید و به کناری بگذارید( می تونید مقدار سبزی را کم یا زیاد کنید ). کمر میگو ها را هم تمیز کنید و به کناری بگذارید.
حالا پیاز نگینی خرد شده را توی روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شود و بعد سیر ریز خرد شده را هم بهش اضافه کنید کمی که تفت دادید ادویه ها را اضافه کنید اگه چاشنی ترش این غذا پودر لیمو عمانی است الان وقت اضافه کردنش است و با ادویه ها خوب تفت بدید .
بعدش هم نوبت سبزی ها است  آنها را هم اضافه کنید و یه تفت بدید نمی خوایم سرخ بشن می خوایم عطر خوب شنبلیله و گشنیز حسابی بپیچه ... در آخر هم میگو ها را اضافه کنید و نمک وفلفل غذا رو اندازه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ میگوها تغییر کنه .
من در این مرحله میگو ها را از مواد توی ماهیتابه خارج می کنم و آب را اضافه می کنم و زیر حرارت را زیاد کنید تا مایه به جوش بیاد و بعد زیر حرارت را کم کنید و برنج را اضافه کنید. و بعد روی برنج میگو ها را بچینید و درب دیگ را گذاشته و اجازه دهید با حرارت کم همه آب به خورد برنج بره وقتی خشک شد روی دیگتان دم کنی را بگذارید و اجازه دهید تا دمپختتون دم بکشه و بعد نوش جان کنید.....pegah

نکته: معمولا برنجهای پاکستانی و هندی وقتی توی آب میره حتی اگه آب غذا کمی زیاد باشه شل و له نمیشن ولی باید حواستون به برنجهای محلی ایران باشه و مقدار آب میگو باید به اندازه ایی باشه که روی برنج را بپوشانه و نباید بیشتر از اندازه باشه چون برنج را شل و شفته می کنه :).
نکته : اگه چاشنی ترش غذاتون آب تمر هندی است .باید وقتی که میخواهد آب را به میگو اضافه کنید این چاشنی را هم اضافه کنید و از میزان آب غذا بکاهید. یعنی اگه 2 لیوان آب اضافه می کنید 1 لیوان آب تمر هندی باشه و 1 لیوان آب باشه .

۳ نظر:

  1. وای ی ی من بی نهایت این پلو رو دوست دارم ، اولین باری که زن دایم درست کرده بود سالها پیشه
    ولی از اون موقع به بعد مامانم همیشه برامون درست میکرد البته با کمی تفاوت در سبزی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت گیلدا جونم تو خونه ما هم خیلی پر طرفداره یکی از اون غذاهایی هم هست که وقتی کل فامیل دور هم جمع میشیم درست می کنیم ...

      حذف
  2. سلام.من تاحالا نخوردم این خوراکو، دوس دارم بدونم میگو سفت نمیشه اگه این همه بپزه، من زیاد میگو نپختم خودم، هیچ سررشته ای توی این زمینه ندارم :(

    پاسخحذف