۱۳۹۲ مهر ۱۸, پنجشنبه

اسنک سوخاری هندی (aloo bonda )





سیب زمینی سوخاری هندی (aloo bonda )

مواد داخل خمیر ( فیلینگ ) :

سیب زمینی 2 عدد بزرگ آبپز و پوره شده 
پیاز ریز خرد شده 1 عدد بزرگ
فلفل سبز تند 1 عدد ( در صورت تمایل )
گشنیز تازه و ریز خرد شده 40 گرم 
پودر پاپریکا 1/2 قاشق مربا خوری
پودر فلفل قرمز1/2 قاشق چایخوری
زردچوبه 1 قاشق مربا خوری
پودر زیره سبز 1 قاشق چایخوری
پودر گشنیز 1 قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم

مواد لازم برای خمیر :

آرد نخودچی 6 قاشق غذاخوری سر پر
آرد برنج 4 قاشق غذاخوری سر پر
پودر فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری ( در صورت تمایل )
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم.
آب به میزان لازم

این غذای خوشمزه یه غذای هندی بسیار تند است که در واقعا یه جور اسنک و فست فود هندی بهش می گن و معمولا به دو روش که من فعلا یک روش را براتون می نویسم ... درست میشه و به دو روش هم پخته میشه یکی اینکه تو روغن داغ سرخش کنید ( مثل من ) یا اینکه توی ظرفهای مخصوص طبخ این غذا که به آن vada می گن درست میشه به اینصورت که کمی روغن  توی قالبهای vada می ریزند و ظرف را حسابی داغ می کنند و بعد گلوله های سیب زمینی را توی آن می گذارند و می پزند.  توی مواد داخل خمیر می تونید از سبزیجات دیگر هم استفاده کنید ولی به صورت سنتی فقط از سیب زمینی و گشنیز و فلفل سبزاستفاده میشه و گاهی هم از آرد لپه استفاده میشه که من در دسترس نداشتم . نکته مهم در تهیه این غذای  خوشمزه اینه که خمیر تان نباید زیاد شل و نه زیاد سفت باشه و توی مواد خمیر به صورت هم زمان همه توپهای سیب زمینی را نندازید و یکی  یکی و یا 3 تایی توی خمیر بغلطانید. از تجربه های قبلیم براتون بگم که اگه مایه خمیر شل باشه وقتی توپها را توی خمیر می زنید و بعد توی روغن داغ می ندازید همه اجزاء سیب زمینی توی روغن داغ می ریزه و حسابی روغنتون را کثیف میکنه پس غلظت مایه خمیر خیلی مهم است  :) امیدوارم این غذای بینهایت لذیذ و خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید.... pegah

طرز تهیه:
اول از همه مواد داخل خمیر را درست کنید. سیب زمینی ها را بپزید و با گوشت کوب له کنید و به  کناری بگذارید. اگه تکه های سیب زمینی هم باقی موند اشکال نداره اینجوری خوشگلتر میشه .
بعد پیاز نگینی خرد شده را توی روغن داغ سرخ کنید و وقتی طلایی رنگ شد سیب زمینی های له شده را به آن اضافه کنید. و بعد هم  همه ادویه ها و در آخر هم گشنیز ریز خرد شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گشنیز و ادویه با سیب زمینی خوب مخلوط بشه . مواد را به کناری بگذارید تا کمی سرد شود. ( من از فلفل سبز تند استفاده نکردم  شما اگه تمایل دارید یک عدد فلفل سبز را ریز خرد کنید و توی مواد فیلینگ بریزید.)
برای درست کردن خمیر همه مواد بجز آب را با هم مخلوط کنید بعد کم کم آب را اضافه کنید تا خمیری به دست بیاد که نه شل و روان باشه و نه سفت باید کمی شل تر از فرنی باشه.
حالا توی یک ظرف عمیق مقداری روغن بریزید و بگذارید حسابی داغ بشه.
از مواد سیب زمینی به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در دست گرد کنید و توی مایه خمیر بندازید تا یه لایه از خمیر دور تا دور سیب زمینی را بپوشاند.
بعد توپ سیب زمینی را توی روغن داغ بندازید تا سرخ بشه بعد از سرخ شدن هم روی حوله آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود.و بعد هم با یه سس خیلی خیلی تند فلفل قرمز نوش جان کنید...pegah

الان که  دارم  دستور این غذا را تایپ می کنم دلم بازم از این توپهای تند خوشمزه و از همه مهمتر کرانچی می خواد ولی باید بگذارم برای هفته بعد چون فقط هفته ایی یکبار خوردن این غذاهای چرب و چیلی اشکال نداره  ;)

۸ نظر:

  1. خیلی زحمت کشیدی ، خیلی هم خوشمزه باید باشه ، دسست گلت درد نکنه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم رزی جونم حتما درست کن خوشتون میاد از مزه خوبش <3

      حذف
  2. woooyyyyy عجب چیزی شده
    من اینو خیلی وقت پیشها تو رستوران هندی خوردم ولی به صورت پهنتر بود
    خیلی هم لذیذ بو د، حدس میزارم ترکیباتش چی باشه ، ولی برام دستور کاملش همیشه جای سوال بود
    در اولین فرصت باید برم سراغش ، مرسی گلی
    راستی منظور از ارد نخود ، نخود خام هست یا نخودچی خودمون
    از اونجایی که هندیها بیشتر با ارد نخود خام انجام میدند ، فکر کنم منظورت نخود خام بوده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش عزیزم ... حتما بدرست که نوع خونگیش خیلی خوشمزه است .... گیلدا جونم راستش تو بیشتر دستورها هم از آرد لپه استفاده شده و هم از آرد نخوچی ولی بیشتر و سنتی تر اینه که باید از آرد نخود استفاده کرد یا همون Gram flour به هر کدوم دسترسی داری می تونی درسش کنی :)

      حذف
  3. دانشگاه ما هر سال قبل از کریسمس یه مهمونی می گیره که هر کس غذای خودش رو میاره و روی یه میز میذارن و هر کسی هر غذایی دوست داشت بر میداره. اینجا اصطلاحا بهش می گن Potluck.. من این غذا رو درست کردم و بردم واسه ی مهمونی قبل از کریسمس تو دانشگاهمون. همه خوششون اومده بود حسابی.. ممنون

    پاسخحذف
  4. سلام پگاه جون ممنون از دستورهای عالیت. یه سوال اینجا منظورت از پودر گیشنیز پودرگشنیز خشک شده است یا پودر تخم گیشنیز؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام گلم خواهش می کنم ... بله منظور پودر تخم گشنیز است عزیزم :)

      حذف