۱۳۹۲ آبان ۲۳, پنجشنبه

دمپخت گوجه فرنگی





دمپخت گوجه 

شاید همه جای ایران این غذای خوشمزه را درست کنن ولی بین جنوبی ها طرفدار زیاد داره ......به نظر من مادر همه دمی هاست چون یه دمی پایه است و  با مخلوط کردن با انواع حبوبات و گوشتها و .... یه دمی جدید درست میشه .مثل دمپخت عدس و یا دمپخت مرغ و یا دمپخت گوشت و عدس و..... ما  معمولا این دمی ها را خیلی تند درست می کنیم و با سالاد فصل یا ماست و یا ترشی سرو می کنیم. گاهی توش از رب گوجه استفاده می کنیم و گاهی هم فقط با پوره گوجه فرنگی این غذای خوشمزه را درست می کنیم. در ضمن  دمپخت گوجه و شله تماته یکی است با این تفاوت که شله تماته یکم آبکی تر از دمپخت گوجه است ولی ترکیباتش همینه :)

برنج 3 پیمانه پلوپز
گوجه 5 عدد متوسط 
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد بزرگ
آب جوش در صورت نیاز
نمک و فلفل به میزان لازم
ادویه پلو و زردچوبه و پودر لیمو عمانی به میزان لازم


برنج را از 3 ساعت قبل در آب بدون نمک بخیسانید.
گوجه ها را پوست کنده و توی مخلوط کن بریزید و پوره کنید.


پیاز را ریز خرد کنید و توی دیگ سرخ کنید تا طلایی شود.
بعد ادویه ها را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود.
حالا رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید و در آخر پوره گوجه فرنگی و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و بگذارید تا به مدت 20 دقیقه با حرارت کم کمی بپزد.


بعد برنج را به سس گوجه اضافه کنید . میزان سس باید به اندازه ایی باشد که روی برنج را بپوشاند اگه میزان سس کمه... کمی آب جوش اضافه کنید و اگه آب سس زیاد است مقداری از آن بردارید.
بعد درب دیگ را بگذارید و اجازه دهید سس به خورد برنج بره. وقتی آب برنج کمی تبخیر شد برنج را از گوشه های دیگ به سمت بالا جمع کنید تا گنبدی شکل شود و در آخر هم یه دم کن روی برنج بگذارید و زیر حرارت را کم کنید تا ته دیگ دمپخت نسوزه و بگذارید تا حسابی دم بکشه و بعد با سالاد فصل یا ماست یا ترشی نوش جان کنید......pegah

نکته:این غذا رو بعضی ها با گوجه خرد شده درست می کنن به این صورت که بعد از اینکه پیاز را سرخ کردید بهش گوجه خرد شده را اضافه کنید کمی تفت دهید و بعد آب بهش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بپزه و بعد بقیه مراحل بالا را ادامه دهید.

۵ نظر:

  1. وای ی ی این چه خوشکله پگاه جونی
    من از اسمش خیلی خوشم اومد ، بخوصوص اسم جونوبیش :))
    اون موقعها مامانم درست میکرد برامون ، این آقای ما چون عاشق گوشت هست ، خیلی وقت هست که درست نکردم
    نوش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فدات گیلدا جون والا این آقای ما هم با گوشت بیشتر دوست داره ولی خوب گاهی لازمه یه تنوعی تو غذاها باشه ... حتما بدرست که یاد ایام قدیم میفتی عزیزم <3

      حذف
  2. چه رنگییییی ، وای وای وای ، ما بهش میگیم استامبولی ، خوششمزه و خوششمزه ، دستت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فدات رزی جونم لطف داری دوست گلم ...چه جالب نمی دونستم ... راستش ما تو استامبولی سیب زمینی هم می ریزیم رز عزیزم ....

      حذف