۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

ادویه گرام ماسالا ( Garam Masala Powder )



ادویه گرام ماسالا ( Garam Masala Powder )

این ادویه بسیار خوشبو و خوش طعم است  که بیشترمردمان هند شمالی و آسیای جنوبی از این ادویه استفاده می کنند و ترکیباتش از هر خونه به خونه ای دیگه متفاوت است.طوری که همه ادعا می کنند دستورادویه ایی که درست می کنند اصلی ترین دستور است :) ( ویکیپدیا ) .

و اما ترکیبات ادویه ایی که من انتخاب کردم مربوط به شمال هند است .من برای سهولت در شناخت ادویه ها هم اسم فارسی و هم اسم انگلیسی آنرا براتون نوشتم . و به زودی دستور یه غذای خوشمزه با این ادویه را براتون می گذارم :)

مواد لازم:

برگ بو 2 عدد (Bay leaves )
فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری ( black pepper )
هل سبزو قهوه ای با هم 12 عدد(Green cardamom ) ( من هل قهوه ای نتونستم پیدا کنم و فقط از 6 عدد هل سبز استفاده کردم ) 
دارچین 2 چوب ( یا 1 قاشق غذاخوری ) (Cinnamon )
میخک  12 عدد ( Cloves )
تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری (Coriander seeds )
زیره سبز 1 قاشق غذاخوری (Cumin )
دانه رازیانه 1 قاشق غذاخوری (Fennel seeds )
جوز هندی 1/6  قاشق چایخوری (Nutmeg )
بادیان ستاره ایی 3 عدد ( Star anise )


اول همه ادویه ها را توی ماهیتابه بریزید و خوب به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت بدید تا حسابی خشک شوند.
بعد همه ادویه ها را توی آسیاب برقی بریزید و آنها را آسیاب کنید . اگه هنوز دانه های درشت توی ادویه بود می تونید ادویه را یکبار الک کنید تا پودری شکل شود. استفاده از نمک در دستور اختیاری است .

حالا ادویه آماده شده را توی یک شیشه تمیز و خشک بریزید و می تونید به مدت 1 تا 2 ماه نگه داری کنید . البته توی فریزر به مدت 4 تا 5 ماه هم  میشه ادویه را نگه داری کرد ..... pegah



۵ نظر:

  1. سلام"این ترکیب ادویه زمانی خاص می شود که هل قهوه ایی حتما باشد، من ان را به راحتی از ادویه فروش هندی خریداری کردم.اگر دوست داشتید ادویه فوق العاده داشته باشید1/2قاشق غذا خوری فلفل قرمز و1قاشق غذاخوری پودر زنجبیل هم اضافه کنید.


    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوشبحالتون.... چونتوی شهری که من هستم ادویه فروشی های هندی وجود نداره و برای پیدا کردن این یه قلم باید حتما تا تهران و یا آبادان و بندرعباس رفت اونم اگه هل قهوه ایی پیدا بشه .... به هر حال توی دستور این ادویه ریختن پودر فلفل قرمز مثل نمک اختیاری است و در بیشتر دستورها از زنجفیل استفاده نمی شه . همینطور که اولش گفتم هر کسی یه دستور مخصوص برای خودش داره حتما ترکیب ادویه شما هم خوبه نوش جان .

      حذف
  2. سلام هل قهوه ای خیلی تیره با نام هل باد در عطاری ها موجود است

    پاسخحذف
  3. با سلام و خسته نباشید ایاتندوری ماسالا باادویه گراماسالاتفاوت دارهچون من دیروزازفروشگاه هندی تندوری ماسالاخریدم رنگس قرمزه وعطرلیموعمانی هم میده وتندی خوبی داره

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خدمت شما ، بله با هم فرق دارند توی وبلاگ قسمت سرچ می تونید ادویه تندوری را سرچ کنید و مواد لازمشو ببینید . برای مزه دار کردن مرغ بسیار مناسب و عالیه :)

      حذف