۱۳۹۲ آبان ۱۴, سه‌شنبه

چیکن کورما (Chicken Korma )

چیکن کورما (Chicken Korma )

این غذا نشات گرفته از آسیای مرکزی و غربی است و معمولا با گوشت بره و گوساله  و مرغ و سبزیجات  آنرا در سس کرم مانند می پزند . در هند جنوبی برای تهیه این غذا از شیرنارگیل استفاده میکنند  و دربعضی از دستورها از ماست و خامه و بادام   . کورما به معنی " با آتش ملایم پختن است " و این غذا باید کم آب درست بشه . بعضی هم اعتقاد دارن کورما به معنی قورمه در زبان فارسی است و از آن مشتق شده است. ( ویکیپدیا )

توی این غذا از ادویه گرام ماسالا استفاده میشه که اگه آماده اش در دسترس نیست می تونید اینجا دستور تهیه اش را ببینید.

طرز تهیه:

مرغ به اندازه مکعبهای 4*4  خرد شده  400 گرم
ادویه گرام ماسالا 2 قاشق چایخوری
زردچوبه 2  قاشق چایخوری
پودر گشنیز 1 قاشق چایخوری
پودر زیره سبز 1 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری 
ماست 2  پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم
----------------------------------
پیاز ریز خرد شده 1 عدد متوسط
سیر ریز خرد شده 3 حبه
زنجفیل تازه 2 سانتی متر یا پودر زنجفیل 1 قاشق چایخوری
ادویه گرام ماسالا  1 قاشق چایخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری ( اختیاری )
گشنیز تازه  برای تزئین 

ابتدا مرغ را با  8 مواد اول  یعنی  : ادویه گرام ماسالا و زردچوبه و پودر گشنیز و پودر زیره و پودر فلفل قرمز و نمک و فلفل مزه دار کنید و بعد ماست را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط بشه . حالا روی کاسه را بپوشانید و بگذاریدتوی یخچال تا به مدت 3 ساعت مرغ مزه دار شود.

بعد پیاز ها را توی روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شود و ادویه گرام ماسالا و زردچوبه را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بوی ادویه ها بلند شود. 
سیر و زنجفیل  را هم به ادویه ها و پیاز اضافه کنید و یه تفت کوچک دهید و رب گوجه و مایه مرغ را به سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید. و زیر حرارت را کم کنید و درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید مرغ به مدت 30 تا 45  دقیقه یواش یواش بپزه .
نیازی به اضافه کردن آب نیست چون ماست خودش آب پس میده  ولی اگه احساس کردید غذا به آب احتیاج داره خیلی کم آب به آن اضافه کنید. و بعد از جا افتادن  توی ظرف سرو بکشید و با گشنیز تازه خرد شده آنرا تزئین کنید. نوش جان ..... pegah


نکته : می تونید از شیر نارگیل یا خامه  بجای ماست استفاده کنید.

نکته: بجای پیاز ریز خرد شده از موسیر ریز خرد شده هم در دستور این غذا استفاده میشه.

نکته: اضافه کردن رب گوجه اختیاری است من به مقدار کمی ریختم می تونید مقدارش را بیشتر یا کلا از ریختن رب گوجه صرفه نظر کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر