۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

ترش کباب ( خوراک مرغ گیلانی)

ترش کباب ( خوراک مرغ گیلانی)

این غذا هم مثل بقیه غذاهای گیلانی خوشمزه است . دلیل نامگذاریشو نمی دونم ولی با کباب ترش که قبلا دستورش را گذاشته بودم زمین تا آسمون فرق می کنه. به دو صورت این غذا رو درست می کنن که هر دو روش را براتون می نویسم ...در ضمن گذاشتن بادمجون و گوجه هم کنارش اختیاری است چون طرفهای شرق گیلان و ماسال با بادمجون و گوجه سرو نمی کنن. ولی گذاشتن سیب زمینی سرخ شده کنار مرغ اجباری است  :))) و همینطور که از اسم غذا معلومه باید آب مرغ ترش باشه حالا بریم سر اصل مطلب :

مرغ 3 تکه
پیاز 1 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آب یا آب مرغ 2 تا 3 لیوان
زردچوبه و نمک و فلفل به میزان لازم
 آبغوره به میزان دلخواه اگه هم ندارید می تونید از آبلیمو استفاده کنید.

روش اول:  من همیشه به روش اول درست می کنم  یعنی مرغ را به زردچوبه و نمک و فلفل آغشته می کنم و بعد سرخ می کنم و به کناری می گذارم . بعد پیازهای ریز خرد شده را توی همان روغنی که مرغ را سرخ کردم می ریزم تا اونم طلایی رنگ بشه و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنم و بعد از اینکه یکم تفت دادم بهش آب اضافه می کنم (مقدار آب بسته به ذائقه تون داره می تونه کم و یا زیاد باشه ولی در اصل این غذا آبدار است ) و می گذارم مرغ بپزه 10 دقیقه آخر هم آبغوره را اضافه می کنم و می گذارم مرغ حسابی مزه دار بشه و بعد کنارش  سیب زمینی سرخ شده و در صورت تمایل گوجه و بادمجان سرخ شده هم می گذارم.... نوش جان .... pegah

روش دوم: این روش خیلی سنتی تر و محلی تر  است...( با تشکر از خواهر شوهر گرامی  )  اول مرغ را با یک عدد پیاز و زردچوبه و نمک و فلفل  و آب روی حرارت می گذارند و زیر حرارت را زیاد می کنن تا آب مرغ جوش بیاد همینکه به جوش آمد رب گوجه را اضافه می کنن و زیر حرارت را کم کرده و می گذارن تا بپزه و بعد 10 دقیقه مانده به سرو آبغوره را اضافه می کنند . و کنارش سیب زمینی سرخ شده می گذارند. بعضی هم بعد از پختن مرغ ... آنرا را از آب خارج می کنن و در روغن داغ سرخ می کنن و دوباره توی آب مرغ می گذارند .

۸ نظر: