۱۳۹۲ آبان ۱۵, چهارشنبه

ترشی لیمو بندری




ترشی لیمو بندری

به توضیح کوچولو اینکه ما همیشه تو کل خانواده این ترشی را به این سبک درست می کنیم و هیچ وقت تلخی پوست لیمو را نمی گیریم و بعد از اینکه ترشی حسابی رسید تلخی پوست لیمو اذیت نمی کنه و این ترشی بینهایت تند و خوشبو و خوشمزه است. و به قول فامیل با آبگوشت خیلی خیلی میچسبه :))


لیمو پوست نازک  500 گرم
سرکه به میزان لازم
پودر فلفل تند 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق مربا خوری
ادویه کاری 1 قاشق مربا خوری
ادویه ترشی  (تخم گشنیز ،گلپر ، نعناع خشک ، سیاهدانه ) 1 قاشق مربا خوری 
نمک 1 قاشق چایخوری ( میزان نمک بسته به ذائقه اتون داره )


اول از همه لیمو ها را بشویید و بگذارید کاملا خشک شوند.
بعد لیمو ها را ازوسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
در یک بشقاب ادویه ترشی و زردچوبه  و 1 قاشق غذاخوری از فلفل تند  و نمک  و ادویه کاری را مخلوط کنید و خوب هم بزنید .و بعد لیموهای برش خورده را توی ادویه بزنید و به کناری بگذارید. ( مانند تصویر )


حالا یک شیشه تمیز و استریل و خشک بردارید و تمام لیمو ها را تنگاتنگ هم تو شیشه بچینید. و پودر فلفل را در آخر روی لیمو ها بریزید.
درب شیشه را ببندید و بگذارید در یک جای گرم تا به مدت 24 ساعت  بمونه و عرق کنه .


بعد از گذشت 24 ساعت درب شیشه را باز کنید و توی شیشه سرکه بریزید طوری که روی لیمو ها را سرکه بپوشاند.
حالا درب شیشه را نباید ببندید و همینطور با درب باز دوباره به مدت 24 ساعت  بیرون بگذارید تا گازهای حاصله از لیمو بیرون بره ... 
بعد از سپری شدن زمان مذکور درب شیشه را محکم ببندید و بگذارید تا ترشی شما بعد از یکماه حاضر بشه  و بعد نوش جان کنید.....pegah

نکته:  اگه دوست دارید تلخی پوست لیمو را بگیرید و بعد  این ترشی را درست کنید  این روش را انجام دهید : برای تلخی زدایی پوست لیمو بهتره لیمو را به مدت 3 روز توی آب سرد بگذارید و هر دفعه آبش را عوض کنید تا پوست لیمو شیرین بشه و بعد بقیه مراحل کار را مثل بالا انجام دهید.

نکته: خوشبویی این ترشی بخاطر ادویه زیاد و خود لیمو است .

۵ نظر:

  1. azizam kheili mamnoon az dastorat khobet . mikhastam beporsam ma ke limo in rangi nadarim yani hamin andazeh ba post sabz por rang hast ham mitonim in rtorshi ro dorost konim .merci kr javab midi .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم عزیزم .... بله می تونید از لیموی سبز هم استفاده کنید ولی اگه می گید پوستش ضخامت زیادی داره یکم طول میکشه که ترشی برسه ... یک کار دیگه هم می تونید انجام بدید و اون اینه که لیموها را حلقه حلقه کنید و بعد با آن ترشی درست کنید.

      حذف
  2. vaghen mamnoon az in ke javab dadin , hatman dorostesh mikonam . movafagh bashid .

    پاسخحذف