۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

نان رز عسلی



نان رز عسلی 

این نان یکی از خوشمزه ترین نانهایی است که همیشه می پزم  چون پسر کوچولوم خیلی خیلی دوست داره . این نان  برای صبحانه یا عصرانه بچه ها بسیار مفید است . می تونید با این دستور نانهای عروسکی باب میل بچه ها درست کنید . من در زیر دستور این نان را گذاشتم و فرمهای مختلفی که می تونید به نان شکل  بدید را هم براتون می گذارم  من با این دستور  نان عسلی با مغز شکلات ، نان گل  عسلی ، نان حلزونی عسلی ، درست کردم که دستور تهیه خمیر در همه نانها یکسان  و فقط شکلشون متفاوت است . برای دیدن فرم هر خمیر می تونید روی اسم نانها کلیک کنید و فرم آنرا ببینید. 

مواد لازم برای تهیه خمیر:

آرد 330 تا 350 گرم ( مقدار آرد تقریبی است)
عسل 100 گرم
خمیر مایه 1 قاشق مربا خوری
شیر ولرم 3/4 پیمانه
کره آب شده سرد 30 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 1 عدد
نمک 1 قاشق چایخوری

مواد لازم برای رومال کردن :

زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 قاشق غذا خوری
عسل 2 قاشق غذا خوری
کره 1 قاشق غذاخوری
پودر پسته و تخم خرفه به میزان لازم


ابتدا خمیر مایه و شیر ولرم و شکر را با هم خوب مخلوط کنید و درب ظرف را گذاشته و بگذارید یک جای گرم تا به مدت 10 دقیقه بماند و خمیر مایه عمل بیاد.



بعد توی یک کاسه شیشه ایی بزرگ خمیر مایه عمل آمده را بریزید و به آن عسل و کره ونمک و تخم مرغ هم زده شده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا آرد را اضافه کنید ،میزان آرد تقریبی است و بسته به نوع و جنس آرد داره بنابراین 300 گرم آرد را اضافه کنید و بعد اگه هنوز خمیر به دستتان می چسبید کم کم باز هم آرد اضافه کنید تا حدی که خمیر نرمی داشته باشید و به دستتان نچسبد.
حالا خمیر را از کاسه شیشه ایی در آورده و توی کاسه را چرب کنید و خمیر را توی کاسه قرار دهید و روی خمیر را با پلاستیک فریزر یا یه پارچه تمیز بپوشانید و بگذارید درد دمای آشپزخانه به مدت 1/30 ساعت یا 2 ساعت استراحت کند.



بعد از زمان مذکور خمیرتان پف کرده است ، با مشت پف خمیر را بخوابانید و خمیر را روی سطح کارتان قرار بدهید.

فرم دهی خمیر به شکل گل رز: 

ابتدا از خمیر به اندازه یک پرتقال بزرگ برداشته و روی سطح کار آنرا باز کنید و خمیر را بوسیله یک چاقوی تیز به صورت یک مستطیل برش بزنید که ابعاد آن 20 در 40 باشد(40*20) باشه.



 روی مسطیل را پودر پسته یا تخم خرفه بپاشید و خمیر را از طرف طولش رول کنید . حالا روی رول را با وردنه کمی صاف کنید و چاقو را روی سر رول قرار داده و تا انتهای رول را ببرید تا دو تا بشه بعد این دو رول را مانند مارپیچ دور هم بپیچانید و دو سر آنرا بهم فشار دهید تا باز نشود .
بعد یک سر این مارپیچ بزرگ را نگه داشته و بقیه خمیر مارپیچ را دور آن بپیچانید ( مانند مدل حلزونی )

حالا فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید . و کف سینی فرتان را با کاغذ روغنی بپوشانید .



برای رومال کردن خمیر ها زرده تخم مرغ را با شیر خوب هم بزنید . خمیر های شکل گرفته را توی سینی چیده و با زرده تخم مرغ و شیر رومال کنید و روی آنها را کمی تخم خرفه یا پودر پسته بپاشید و بگذارید درون فر تا به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که زیر نانها کمی تغییر رنگ دهد بپزد و برای خوش رنگ شده هم می توانید به مدت 5 دقیقه گریل بالای فر را روشن کرده تا روی نانها برشته شود. 
بعد از پخت هم در صورت تمایل 2 قاشق عسل را با 1 قاشق کره روی حرارت گرم کنید و روی نانها بمالید .( البته اختیاری است ).

۲۵ نظر:

  1. با سلام پيمانه كه گفتين همون پيمانه شيريني پزي منظورتونه؟

    پاسخحذف
  2. چقدر زحمت کشیدی ، به به

    پاسخحذف
  3. پگاه جان میشه از آرد سبوس دار استفاده کرد یا نه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله بهارک عزیزم فقط رنگ نونتون تیره تر میشه چون هرچی سبوس آرد بیشتر باشه رنگ کیک یا نانتون را تیره تر میکنه البته مواد غذایی بیشتری نسبت به بقیه آردها داره و برای بچه ها خیلی مفید تر هم هست.

      حذف
  4. مثل همیشه عالی..
    مااااااااچ

    پاسخحذف
  5. سلا دوست عزیز، من چند وقتی هست که به وبلاگتون سر میزنم، ممنونم از دستورات خیلی خوب و خوشمزتون. دیروز این نون خوشمزه رو درست کردم طعمش خیلی خوب بود فقط میخواستم بدونم بافت این نون چه شکلیه؟ مال من خیلی سفت شد، یه چیزی شبیه کلوچه. من 380 گرم آرد رو ریختم ولی بازم خمیر شل بود و شکل نمیگرفت. میدونید علتش چی میتونه باشه؟ راستی من 7 گرم خمیر مایه ریختم، اما موقعی که پخت بوی خمیر مایه ش زیاد بود، این یعنی زیاد ریختم؟ بازم ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام نگین عزیزم ... راستش بافت نرمی داره البته اگه بیرون در دمای محیط بمونه ...من حتی برای دوباره گرم کردنش به مدت 15 ثانیه توی مایکروفر گرمش می کنم تا مثل نانی بشه که تازه از فر درآمده :))) از آنجایی هم که کیفیت آردها با هم متفاوت است گاهی با مقدار 350 گاهی هم بیشتر به آرد نیاز داره که شما کم کم آرد را اضافه کنید و بعد دستتون را بشویید و خشک کنید و دوباره به خمیر دست بزنید تا بهتر متوجه بشید باز هم خمیر چسبناک است و به آرد بیشتری نیاز داره یا نه .....چون با همون دست خمیری خوب نمیشه میزان چسبناکی خمیر را تشخیص داد.... در مورد خمیر مایه من از خمیر مایه خشک استفاده کردم و 7 گرم حدود 1 قاشق مربا خوری میشه ولی چون من همیشه این نان را درست می کنم با تاکید زیاد می تونم بگم بوی خمیر مایه نمی گیره :) در ضمن یه اشتباهی که بعضی از دوستان می کنن در مورد این نان اینه که مقدار آرد روی سطح کار می پاشن تا خمیر به سطح نچسبه همین آرد اضافی خیلی زیاد نان را سفت می کنه در کل این خمیر به سطح کار نمیچسبه و نیازی به پاشیدن آرد روی سطح کار نیست . :))

      حذف
    2. ممنون پگاه عزیز بابت راهنماییت، فقط یه سوال! شما از آرد با مارک خاصی استفاده میکنید؟ یه آرد با کیفیت خوب به من معرفی میکنید. مرسی

      حذف
    3. نگین عزیزم من از آرد سفید قنادی که به صورت فله ایی توی فروشگاههای لوازم قنادی به فروش میره می خرم ..... البته آرد قنادی با مارک تک ماکارون هم خیلی خوبه :)

      حذف
    4. مرسی پگاه جون :)

      حذف
  6. من این نان را یکبار درست کردم. علی‌رغم مزه خوبش سفت بود خمیرش هم ورنیومد درست. فکر کنم قسمت به عمل اومدن خمیرمایه مشکل داره. منظور شما از جای گرم چیه؟ آیا توی فر یا روی گاز باید باشه؟ چون من روی فن گذاشتمش.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز اول مطمئن شید که خمیر مایه فاسد نبوده و خوب عمل آمده و منظورم از جای گرم همون محیط کنار بخاری و یا شوفاژ و در تابستون همون محیط معمولی آشپزخانه است :)

      حذف
    2. متشکرم از راهنمایی شما. من دو بار اینو درست کردم. دفعه اول کمی پف کرد دفعه بعدی اصلا پف نکرد.. آردی هم که استفاده شد حدود 450 گرم لازم شد. شاید طبق فرمایش شما در کامنت های قبلی آردش زیاد شده. من اندازه 3/4 لیوان شیر ریختم. هر دو بار هم از یک خمیر مایه استفاده کردم. البته شیر این دفعه کمی بیشتر بود. شاید لیوانم بزرگ بوده که آرد زیادتری لازم شد.

      حذف
    3. دوست خوبم امیدوارم دفعه بعد بهتر بشه همین که دستتون تو درست کردن نون و خمیر را بیبفته هر نوع دستوری را می تونید به بهترین نحو درست کنید .

      حذف
  7. به به دست شما طلا با این نانهای خوشمزه
    پس چرا عکسهاش نمایش داده نمیشه؟من میخوام درست کنم با تصویر بهتر یاد میگیرم مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم گلم ولی عکسها ش نمایش داده میشه چون سرعت پایین است نمی تونید عکسها را باز کنید فردا یکبار دیگه سعی کنید امیدوارم سرعت خوب باشه :)

      حذف
  8. خیلی این خمیر عالیه
    ان شالله به زودی امتحان میکنم

    پاسخحذف
  9. با سلام..خیلی خیلی ممنونم بخاطر تمام غذاهای خوشمزه ونون های خوشمزه ای که با زحمت فراوان درست میکنید عکس میگیرید و دستورشون رو با صبر و حوصله تایپ میکنید و واسه ما میگذارید...سپاس گذارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم منم ممنونم از شما، از اینکه منو همراهی می کنید :)

      حذف