۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

زیتون پرورده


زیتون پرورده

یادش بخیر مادربزرگ شمالیم  همیشه توی نمکیار سبزی و گردو را می سایید ... حالا که یکم مشغله زندگی زیاد شده ما هم به دنبال راه هایی هستیم که در وقت صرفه جویی بشه و آنهم استفاده از تکنولوژی بجای نمکیار است... البته الان زندگی همه مکانیکی شده و منم از این قاعده مستثناء نیستم ... 

زیتون پرورده یکی از مزه های خیلی خیلی  معروف و خوشمزه گیلانی است . توی گیلان به روشهای مختلفی درست میشه بعضی ها  توی این مزه بیشتر  از رب انار استفاده می کنه و بعضی داخلش سبزی نمی ریزه و..... به نظر من هر جور درست شه خوشمزه است در واقع مواد اصلی همینه که زیر براتون می نویسم ولی مقدارش کم یا زیاد میشه. .

مواد لازم :

زیتون 500 گرم ( نیم کیلو )
گردوی آسیاب شده 1 پیمانه
رب انار 1 قاشق غذاخوری
آب انار 1  پیمانه
سیر 8 حبه یا 1 بوته کوچک
دانه انار ترش 1/2 پیمانه ( در صورت تمایل )
سبزی چوچاق ( اگه در دسترس نیست از نعنا استفاده کنید. ) 50 گرم


من همیشه از زیتون بدون هسته یا کنسروی برای زیتون پرورده استفاده میکنم شما از هر نوع زیتونی که دوست دارید استفاده کنید.

گردو ها و سبزی چوچاق و سیر را آسیاب کنید و به زیتون اضافه کنید.

حالا رب انار و دانه انار و آب انار را هم به زیتون اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه جای زیتون به مواد آغشته بشه.... می تونید زیتون پرورده را بلافاصله میل کنید ولی بهتر است آنرا توی یخچال بگذارید تا به مدت 3 تا 4 ساعت حسابی مزه دار بشه و بعد نوش جان کنید..... pegah

نکته: می تونید بجای چوچاق از نعنا استفاده کنید بعضی ها هم از ترکیب نعنا و چوچاق و خالواش توی زیتون پرورده استفاده می کنند. بعضی ها هم اصلا سبزی نمی ریزن یا از سبزیهای خشک استفاده می کنند.

نکته: می تونید مقدار رب انار را بیشتر کنید یعنی فقط زیتون و گردو آسیاب شده و سیر و رب انار ترش سیاه برای زیتون پرورده استفاده کنید .

نکته: می تونید رب انار را از دستور حذف کنید و فقط از آب انار ترش قرمز استفاده کنید که این مدل هم بسیار خوشمزه است .


۷ نظر: