۱۳۹۲ آبان ۲۱, سه‌شنبه

گبولی مرغ ( قبولی )

گبولی مرغ ( قبولی )

این پلو خوشمزه متعلق به جنوب کشور  و بیشتر متعلق به  بندرعباس و شهرهای هرمزگان و بندر لنگه و.... است. در واقع گبولی یه پلوی عربی خیلی معروف به اسم قبولی است که تنها تفاوتش با نوع ایرانیش در سیب زمینی سرخ شده کنار غذا است. و ایرانیها اونو بنا به ذائقه خودشون کمی تغییر دادن  این غذا هم با گوشت مرغ درست میشه و هم بره وهم  گوساله در بعضی دستورها کمی رب گوجه  و کشمش هم به مواد اضافه میشه  نحوه سرو این غذا به این صورت است که برنج رو اول می ریزن تو ظرف سرو و بعد روش را با حشو پر می کنن :)

مرغ  خام 3 تکه
برنج 3 پیمانه پلو پز
نخود پخته شده 150 گرم
پیاز 2عدد
سیب زمینی خلال شده 1 عدد بزرگ
ادویه پلویی و زردچوبه و  پودر لیموعمانی و پودر میخک و هل  به میزان لازم
فلفل سیاه نیم کوب یا درسته و نمک به میزان لازم

برنج را از 3 ساعت قبل در آب بخیسانید
مرغ را با یک عدد پیاز کوچک و ادویه و نمک و فلفل و آب بگذارید تا آبپز بشه.


بعد مرغ پخته شده را از آب درآورده و به کناری بگذارید.حالا آب برنج را دور بریزید ( همون آبی که برنج را در آن خیسانده بودید )  وبعد  برنج را به آب مرغ اضافه کنید باید میزان آب مرغ به اندازه ایی باشه که روی برنج را به اندازه نصف بند انگشت بپوشاند. ( یادتون باشه اگه آب خیلی زیاد بود از میزان آب مرغ کم کنید چون هرچی آب بیشتر باشه برنجتان شل میشه و اگه آب مرغ کم بود کمی آب جوش به برنج اضافه کنید تا به اندازه نصف بند انگشت روی برنج را بپوشاند.)
حالا سیب زمینی ها را توی روغن داغ سرخ کنید و به کناری بگذارید.

پیاز خلال شده را توی ماهیتابه سرخ کنید و بعد ادویه های ذکر شده ( زردچوبه و  پودر لیموعمانی و پودر میخک و هل و نمک و فلفل سیاه ) را بهش اضافه کنید  وقتی رنگ پیاز طلایی شد از توی روغن آنرا خارج کنید و به کناری بگذارید
مرغ را هم توی همان روغن سرخ کنید و به کناری بگذارید.
نخودها را هم توی روغن کمی تفت دهید و به کناری  بگذارید.

حالا همه مواد یعنی پیاز سرخ شده و نخود و سیب زمینی و مرغ را با هم مخلوط می کنیم .
بعد برنج دم کشیده را توی ظرف سرو می کشیم و روی برنج را با حشو ( سیب زمینی و نخود و پیاز و مرغ ) پر می کنیم ... نوش جان ....pegah
نکته: بعضی ها در این غذا از رب گوجه به اندازه 2 قاشق غذاخوری و کشمش به اندازه نصف پیمانه هم استفاده می کنن که باید به حشو اضافه بشه.
نکته: می تونید موقع دم دادن برنج بهش 30 گرم کره هم اضافه کنید ولی چون خیلی غذا چرب میشد من به برنج اضافه نکردم.
نکته: دو روش برای دم دادن گبولی هست یکی روش بالا که ذکر شد و یکی هم مقدار 1/3 مواد حشو ( فقط  نخود و پیاز سرخ شده  ) را به برنجی که توی آب مرغ ریخته اید اضافه می کنید و اجازه بدید برنج دم بکشه و بعد پلو را توی ظرف سرو کشیده و با بقیه مواد حشو و مرغ سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده تزئین کنید.

۵ نظر: