۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

سس پستو (pesto sauce )


سس پستو ( pesto sauce )

سس پستو یکی از معروفترین سس های ایتالیایی است که اصل آن به جنوا (Genoa ) شمال ایتالیا بر می گرده.  به صورت سنتی در دستور این سس از دانه کاج ( pine nuts  ) و روغن زیتون اعلا و ریحان تازه و سیر و پنیر پارمژان استفاده میشه ولی در بعضی از دستورها دانه کاج حذف شده و بجای آن از گردو  استفاده میکنند. حتی با فندق هم میشه یه سس پستو (hazelnut pesto ) عالی و خوب درست کرد .

در بعضی از دستورها  پوست لیمو و مقدار کمی گشنیزهم اضافه میشه  .. به طور مثال در بعضی از نقاط آلمان از برگ تره فرنگی وحشی به جای ریحان  استفاده میشه  و حتی در پرو و سنگاپور هم مدلهای مختلفی از پستو وجود داره .....همه این پیش درآمدها برای این  بود که بگم در هر منطقه ایی بنا به ذائقه و رویش گیاهی آن منطقه ، مواد اصلی با بقیه مواد جایگزین میشه .

دستوری که در زیر می بینید یه دستور مدرن و اصلی از این سس است که فقط بجای دانه کاج از گردو استفاده شده  .... این سس را به صورت سنتی در هاون مرمری با دسته هاون چوبی تهیه می کنن و به صورت مدرن توی دستگاه غذاساز  و معمولا از پنیر پارمژان و یا پنیر پکورینو ( پنیر ایتالیایی که با شیر گوسفندی تهیه میشه و کمی شور و مزه ایی شبیه به پارمژان داره )  در ترکیب این سس استفاده میشه ..... 

غذاهایی که می تونید با این سس درست کنید بسیار متنوع است در روزهای آینده چند مدل غذا با این سس را آموزش خواهم داد.

ریحان 2 پیمانه
گردو (یا دانه کاج ) 1/4 پیمانه
پنیر پارمژان  یا پنیر پکورینو 1/2 پیمانه
سیر 2 حبه متوسط
روغن زیتون 2/3 پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم


همه مواد بجز روغن زیتون را توی دستگاه غذاساز بریزید و همزمان که دستگاه روشن است روغن زیتون را کم کم به آن اضافه کنید تا کمی رقیق شود.


سس تهیه شده را همان لحظه استفاده کنید .

در صورتیکه می خواهید بعدا از این سس استفاده کنید سس را توی ظرف سر دار ریخته و روی سس را با روغن زیتون پر کنید به صورتیکه یک لایه روغن روی سس بمونه این باعث میشه که سس خشک نشه بعد سس را توی یخچال  بگذارید  و به مدت 1 تا 2 هفته قابل نگه داری می باشد.

۸ نظر:

  1. KHEILY MAMNUN KAMEL VA KHUB BUD LOTFAN GHAZAEI RA HAM KE BASH DOROST MISHE YAD BEDAHID..MERCI

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم فردا یه دستور خوب از یه غذای خوشمزه با این سس را خواهم گذاشت :)

      حذف
  2. از سس های مورد علاقه ی ما ، دستت درد نکنه عزیزم

    پاسخحذف
  3. سپاس بابت تمام زحمات....

    پاسخحذف
  4. پگاه جان دستت درد نکنه کلی دستور آشپزی یادداشت کردم :) همینجوری ادامه بده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. :)))))) نوش جان امیدوارم همه رو درست کنی و خوشت بیاد

      حذف