۱۳۹۲ شهریور ۲۷, چهارشنبه

نان گیس سیر و جعفری




نان گیس سیر و جعفری

مواد لازم برای خمیر:

آرد 300 گرم ( 2/5 پیمانه ) ( مقدارش تقریبی است )
نمک 1 قاشق چایخوری
شکر 1 قاشق چایخوری
آب ولرم  1/2 پیمانه 
خمیر مایه 1 قاشق مربا خوری  ( حدود 7 گرم )
                            ========================================
مواد لازم برای توی نان :

سیر ریز خرد شده 3 حبه
نمک 1/2 قاشق چایخوری
جعفری ریز خرد شده 2 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
روغن زیتون 30 میلی لیتر 
کره ذوب شده 1/4 پیمانه

مواد لازم برای رومال نان:

زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 قاشق غذاخوری

                            ========================================
طرز تهیه مواد میانی :

همه مواد را با هم خوب مخلوط کنید و به کناری بگذارید.

                            ========================================
برای تهیه خمیر:
ابتدا شکر و خمیر مایه و آب ولرم را با هم مخلوط کنید و درب ظرف را گذاشته و به مدت 10 دقیقه در جای گرم بگذارید بمانه تا خمیر مایه فعال بشه.
بعد در یک کاسه بزرگ آرد و نمک و مخمر فعال شده را با هم خوب مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری حاصل بشه که به دست نچسبه . برای همین مقدار آرد تقریبی نوشته شده ولی یادتون باشه بیش از اندازه لازم آرد اضافه نکنید که نان را سفت و خشک می کنید. خمیر باید نرم و لطیف باشه .
حالا خمیر را به مدت 5 دقیقه  ورز بدید تا کشدار و لطیف بشه .
توی یک کاسه مقداری خیلی کم آرد بپاشید و خمیر را توی کاسه قرار بدید و روی خمیر را هم مقدار خیلی خیلی کم آرد بپاشید و روی خمیر را با پلاستیک فریزر و یا پارچه تمیز بپوشانید و خمیر را در جای گرم و یا محیط آَشپزخانه قرار بدید تا به مدت 2 ساعت استراحت کند.
بعد از زمان مذکور حجم خمیر دو برابر شده و با مشت پف خمیر را بخوابونید و روی سطح کار مقدار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی سطح آرد پاشی بگذارید و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
یک قسمت از خمیر را برداشته و با وردنه مقداری باز کنید و از مواد میانی وسط خمیر بریزید و بعد خمیر را جمع کنید و کمی ورز دهید تا مواد با خمیر خوب مخلوط بشه . ( یادتون باشه چون توی مواد میانی از کره استفاده شده بیش از اندازه لازم ورز ندهید به اندازه ایی که مواد تمام قسمتهای خمیر را بپوشاند ورز دهید.)

 خمیر کمی حالت چرب پیدا می کنه به کناری بگذارید تا به مدت 15 دقیقه دیگر استراحت کند.


حالا خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و به شکل رول در آورید مانند تصویر و این رولها را گیس کنید . 
قالب لوف را چرب کنید و خمیر را توی قالب بگذارید و بعد در یک کاسه زرده و شیر را با هم مخلوط کنید و به کمک برس روی نان را با زرده رومال کنید . همین کار رو با خمیر دوم هم انجام دهید .
حالا بگذارید توی فر تا به مدت 20 تا 30 دقیقه نان بپزه و روی آن طلایی بشه .بعد از پخت نان را از قالب درآورده و روی پنجره سیمی بگذارید تا خنک شود .
نکته:من چون قالب لوف کوچکی داشتم خمیر را به دوقسمت تقسیم کردم اگه قالب لوف شما بزرگ تر است همه خمیر را یکجا درست کنید.
نکته مهم :  به خمیر بیش از اندازه آرد اضافه نکنید این خمیر باید لطیف باشه تا نان لطیفی هم داشته باشید اگه زیاد آرد اضافه کنید خمیر سفت و محصول نهایی یعنی نان هم سفت خواهد شد.

۱۴ نظر:

  1. speachless,
    perfect as always
    good luck ;)
    Pari

    پاسخحذف
  2. به به چقدررررررررر خوشمزههههه مرسی خانوم

    پاسخحذف
  3. عالي بنظر ميرسه، بايد حتما امتحانش كنم.

    پاسخحذف
  4. سلام، ممنون از دستوراتتون
    من این نون رو درست کردم...خیلی خوشگل شد، منتها یه کوچولو نمکش زیاد شد با اینکه طبق دستور زدم نمکشو و اینکه وقتی نون رو بافتم، انگار موقع پخت این 3 تا لول مثل نون شما با هم یکدست نشدن و همونجور حالت بافتش وسط نون و حفظ شده و به اندازه نون شما چف نکرده...دلیلش چی میتونه باشه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام ممنونم .... احتمالا بعد از اضافه کردن کره بیش از اندازه ورز دادید و نون به روغن افتاده که پف نکرده ..... برای بافتش هم اگه دو سر نون را با دست خوب به هم سفت می کردید هر گز باز نمی شد امیدوارم دفعه بعد بهتر بشه لیلی جون :)

      حذف
  5. ممنونم از راهنماییت عزیزم...نون من طرح بافتش بهم نخورد، اتفاقا خیلی مرتب و خوب دراومد...اما میگم بافت نونم ، پوک و پفدار مثل مال شما نشد و 3 تا لول بهم پیوسته نشد وسط نونم..یعنی 3 تا لولش جدا جدا واسه خودش پخت، یکدست نشد...ببخشید انقد پیچوندم موضوع رو :P
    راستش من خیلـــــــــی نون پختن دوست دارم، اینم اولین نونی بود که پختم به این شکل...ممنون :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هاهاها بافتش نه بافتش .....متوجه شدم ... آفرین به شما من هم عاشق نون پختنم البته این یکی از سخترینها بود همیشه از نونهای آسون شروع کنید که لازم نباشه مواد مایع را به خورد خمیر آماده بدید مثل بقیه نانهایی که تو وبلاگ گذاشتم همه مواد با هم مخلوط میشه و خمیر آماده میشه و بعد هم فرم دادن و پختن ... ولی این یکی یکم مشکل بود امیدوارم دفعه بعد بهتر در بیاد عزیزم :*

      حذف
  6. ایشالا...منم اتفاقا وقتی به اضافه کردن سبزیجات و روغن رسیدم گفتم عجب کار سختیه...
    دیدم نونای شمارو...یکی از یکی بهتر..بازم ممنون از وقتی که برام گذاشتید :*

    پاسخحذف
  7. سلام... ببخشید استاد من چند تا سوال داشتم 1.آب 1/2 پیمانه برای خمیر کافیه؟ 2.در کنار این نون چی سرو کنیم؟ 3.وقتی ک مواد میانی رو اضافه کردیم حدودا چقدر ورزش بدیم ک به روغن نیفته؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام ... 1/مقدار آب بسته به این داره که خمیرتون جمع بشه و به دست نچسبه ... پس زیاد از حد بهش آب اضافه نکنید این مقدار آب تقریبیه :) ////2/ من در کنار غذاهای سوخاری سرو کردم ...و گاهی روش کره مالیدم و خالی می خوردم :) //// به روغن نیفتادن خمیر بسته به خودتون داره من نمی تونم زمان و میانگین خاصی براش در نظر بگیرم وقتی مواد روغنی را اضافه کردید به اندازه ایی که مواد به خورد خمیر بره و جزیی از خمیر بشه ورز بدید :)

      حذف