۱۳۹۲ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

قزل آلای شکم پر


قزل آلای شکم پر 

قزل آلا 1 عدد
لیمو ترش تازه 1 عدد
نمک به میزان لازم

مواد لازم برای توی شکم ماهی:

گشنیز 300 گرم خرد شده
سیر 5 حبه ریز خرد شده
پیاز 1 عدد بزرگ ریز خرد شده
تمر هندی محلول در آب داغ 1 استکان یا ( رب آلوچه ترش 1 قاشق غذاخوری)
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه و ادویه ماهی و پودر لیمو عمانی به میزان لازم


ابتدا مواد توی شکم ماهی را درست می کنیم :

پیاز را توی روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شود ( میزان روغن نباید زیاد باشه )بعد سیر را اضافه کنید و یک تفت بدهید بعد ادویه ها را اضافه کنید یک تفت دیگر داده و سبزی گشنیز را بیفزایید و بگذارید تا به مدت 5 تا 10 دقیقه تفت داده بشه ولی سبزیها نباید زیاد سرخ شوند به اندازه ایی که آب آن کشیده شود کافیست.
حالا رب آلوچه را با 1 قاشق آب داغ مخلوط کنید و به سبزی اضافه کنید و یا 1 استکان محلول تمر هندی و آب داغ را به مواد اضافه کنید و نمک و فلفل غذا را اندازه کرده و بگذارید تا به مدت 5 دقیقه تفت داده بشه تا ترشی به خورد سبزیها برود .حشو نباید زیاد آبکی و شل باشه .
حالا شکم ماهی را تمیز کرده و با یک چاقوی تیز روی ماهی را برش های اریب سطحی بزنید ولی من برشهای عمیق تر می زنم نه به اندازه ایی که ماهی نصف بشه به اندازه ایی که موقع سرو کردن هر کسی بتونه تکه ایی از ماهی را جدا کنه ( مانند تصویر).
بعد دو طرف ماهی را با نمک و آب لیموی تازه مزه دار کنید و حشو یا توی شکمی درست شده را توی شکم ماهی بریزید و دور تا دور ماهی را با نخ آشپزخانه بپیچید و محکم ببندید.
حالا فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید و توی ظرف مخصوص فر کمی روغن بریزید و ماهی را توی ظرف بگذارید و روی ماهی را با برشهای حلقه ایی لیمو ترش تزئین کنید و درب ظرف را ببندید و بگذارید درون فر تا به مدت 1 ساعت بپزد بعد درب ظرف را برداشته و بگذارید تا روی ماهی کمی برشته شود . ( مدت زمان پخت بسته به ذائقه شما داره بعضی ها ماهی را نرمتر و آبدار تر میل می کنند و بعضی ها هم برشته تر دوست دارند . پس زمان پخت بستگی به شما دارد.)
در صورتیکه فر ندارید . ماهی را توی یه ماهیتابه بزرگ بگذارید و در ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید تا با حرارت کم یک طرف ماهی سرخ شود و بعد ماهی را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز با حرارت کم سرخ بشه و بعد در ظرف مورد نظر سرو کنید. نوش جان کنید.............pegah
نکته: شما می توانید یا از تمر هندی استفاده کنید و یا از رب آلوچه ترش و یا هر ترشی دیگه ایی که در دسترستون بود.
نکته: ادویه ماهی را می توانید از سوپرمارکتهای بزرگ تهیه کنید.

۴ نظر:

  1. وای ی ی یاد شکم پرهای که زن دایم درست میکرد افتادم
    اون توش کشمش هم میریخت ، و با اینکه دوست نداشتم ولی آنقدر لذیذ میشه که میخوردم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گیلدا جونم منم کشمش دوست ندارم توی غذا ولی تو بعضی از غذاهای جنوبی واقعا خوشمزه میشه .... با این وجود خودم ترجیح می دم غذا رو شیرین نکنم با کشمش... :D

      حذف
  2. پگاه خانم دست گلتون درد نکنه بابت این آموزش دیروز که جمعه بود این ماهی رو درست کردم عالی شد بازم ممنونم :)

    پاسخحذف