۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

شیرینی بهشتی ( شیرینی آردی ، شیرینی کرکی )

شیرینی بهشتی  ( شیرینی آردی ، شیرینی کرکی )


شیرینی بهشتی یکی دیگه از شیرینی های مخصوص عید نوروز  بعد از نان نخودچی و نان برنجی که قبلا دستورش را  براتون گذاشته بودم است .... یه  شیرینی راحت و بسیار خوشمزه مثل همه شیرینهای اصیل ایرانی که با روغن جامد درست میشن نکات کوچک و مهمی داره که اگه رعایت بشه بهترین شیرینی  ای  است که تو خونه پختین .... اول از همه باید بگم  : معمولا این شیرینی با آرد سفید قنادی درست میشه ولی اگه به نسبت مساوی از یه مقدار کم آرد نخودچی و آرد برنج هم توی دستور این شیرینی استفاده بشه تردیش بیشتر و مزه خیلی عالی تری پیدا می کنه البته بنده هر دو مدلشو درست کردم یعنی دفعه اول فقط با آرد قنادی درست کردم و این دفعه با مخلوط 3 آرد  ( آرد قنادی / آرد نخودچی / آرد برنج ) این شیرینی را درست کردم که به نظرم  دفعه دوم خوشمزه تر شده بود.....  ... واما اصل مطلب که درست کردن این شیرینی خوشمزه است :

مواد لازم :

آرد  200 گرم ( اگه دوست ندارید از آرد نخودچی و آرد برنج  توی دستور استفاده کنید میزان آرد سفید قنادی  350 گرم میشه  )
آرد نخودچی 75 گرم
آرد برنج 75 گرم
روغن جامد 150 گرم
روغن مایع 38 گرم
پودر قند 150 گرم

وانیل یا پودر هل  به میزان لازم
پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری ( در صورت تمایل )


مواد لازم برای تزئین :
تخم خرفه به میزان لازم
ابتدا روغن جامد را با پودر قند توی کاسه همزن ریخته و خوب هم بزنید تا پف کنه و رنگش کرم رنگ بشه . هم زمان که همزن روشنه پودر هل یا وانیل را هم اضافه کنید .
بعد از اینکه مواد خوب کرم رنگ شد و پف کرد هر سه آرد ( آرد قنادی / آرد نخودچی / آرد برنج ) را توی کاسه همزن بریزید و با قاشق خوب هم بزنید یکم مواد سفت میشه ....

الان نوبت اضافه کردن ، روغن مایع است و بعد خوب ورز بدید تا خمیر جمع بشه  اگه تمایل دارید مدل کاکائویی این شیرینی را درست کنید می تونید خمیر را به دوقسمت مساوی تقسیم کنید و یکی را ساده بگذارید و به یکی دیگه پودر کاکائو اضافه کنید. فقط یادتون باشه زیاد خمیر را ورز ندین که به روغن بیفته و همه شیرینی خراب شه . . 

خمیر را توی یک پلاستیک فریزر بگذارید و توی یخچال قرار دهید تا به مدت 3 تا 4 ساعت حسابی استراحت کنه .
فر را روی 170 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید. ( اگه کاغذ روغنی هم نگذاشتید اشکال نداره  )

حالا خمیر را بین دو تا پلاستیک فریزر بگذارید و با وردنه آنرا به ضخامت 1/5 سانتی متر باز کنید. ( یادتون باشه شیرینی هایی که توش تخم مرغ نداره نباید زیاد نازک باز بشه چون زود می سوزه و نباید زیاد ضخیم  باشه چون توش نمی پزه  ).


حالا با هر قالبی که دوست دارید خمیر را قالب بزنید و توی سینی فر بگذارید . ( معمولا میگن قالبش مثل نان نخودچی است ... دیگه قالب زدن شیرینی به سلیقه شما بر می گرده  منم از این قالبی که توی تصویر می بینید و  تازه خریدم و ذوق داشتم ازش استفاده کنم این شیرینی را قالب زدم  ... نیاید بگید چرا مثل شکل سنتی قالب نزدیااااا :)))) ).


حالا روی شیرینی های قالب زده شده را با تخم خرفه تزئین کنید .


شیرینی ها را توی فر گذاشته و به مدت 10 تا 15 دقیقه ( بسته به دمای فرتون داره نباید زیر شیرینی ها بسوزه و تیره بشه )  بپزید .

وقتی شیرینی ها را از توی فر درآوردید بهش دست نزنید . بگذارید خنک شه و بعد توی ظرف بچینید و نوش جان کنید .... pegah
نکته : هرگز خمیرهایی که توش از کره و روغن جامد استفاده شده را بیش از اندازه ورز ندید به اندازه ایی که خمیر جمع بشه کافیه چون اگه زیاد ورز بدید شیرینی تون خشک میشه و یا ترک می خوره و گاهی موارد هم که از همه بدتره شیرینی توی فر فرمشو از دست می ده و پهن میشه smile emoticon 

نکته:  بعد از اینکه پودر کاکائو را به خمیر اضافه کردید زیاد ورز ندید ... بعضی از مقدار آرد توی دستور کم می کنن و بعد پودر کاکائو را جایگیزین می کنن ولی من 1 قاشق پودر کاکائو را به خمیر اضافه کردم فقط کم و خوب ورز دادم تا خمیرم به روغن نیفته و پودر کاکائو خوب با خمیر مخلوط بشه .

نکته: درجه فر من روی 170  گرم  و مناسب این شیرینی بود شما هم بنا به شناختی که روی فرتون دارید یه دمای گرم را برای این شیرینی در نظر بگیرید.

۴ نظر:

  1. وزن آرد در مجموع چقدر هست درقسمت اول یکبار 200گرم برای مخلوط چند آرد ذکر شده وبرای آرد سفید به تنهایی 350 گرم ولی در قسمت مواد لارم از دو آرد وهریک 75 گرم درم8موع میشود 150 گرم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست خوبم اگه تمایل دارید فقط و فقط از آرد سفید قنادی استفاده کنید مقدارش 350 گرم است ..... ولی اگه دوست دارید از کمی آرد برنج و آرد نخودچی هم استفاده کنید بنابراین از میزان آرد که 350 گرم بود.... 150 گرم کم می کنیم تا با این دو آرد ( برنج و نخودچی ) جایگزین کنیم ...... برای همین میزان آرد قنادی میشه 200 گرم و اون 150 گرم باقیمانده هم بین آرد نخودچی و آرد برنج تقسیم میشه که میشه 75 گرم :)

      حذف
  2. این شیرینی رو میشه توی هواپز flaver درست کرد ؟ ما فرمون خراب شده :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نمی دونم عزیزم ببخشید تو این زمینه نمی تونم کمکتون کنم :)

      حذف