۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

لخ لاخ ( دمپخت ماهی بوشهری )


مگه میشه بوشهری باشی و این غذای خوشمزه و تند و معرکه رو دوست نداشته باشی تازه غیر بوشهریا هم عاشقشن ;) چند وقت پیش در فروشگاه نجم رشت تونستم ماهی شیر  تازه جنوب پیدا کنم منم سرمست از پیدا کردن ماهی جنوب اونم توی شمال بدون معطلی ماهی رو خریدم ، گرچه یک دل نه، صد دل عاشق قلیه ماهی و تنداز ماهی هستم  ولی  به نظرم چند برش  از این ماهی شیر اگه تبدیل به  " پلو لخ لاخ " شه فکر بدی نیست پس چند تا برش ماهی رو برای این غذا کنار گذاشتم تا یک لخ لاخ تند و خوشمزه درست کنم  ، خیلی ها این پلو رو بدون لوبیا چشم بلبلی درست می کنند که از نظر من با لوبیا چشم بلبلی خوشمزه تره و صد البته اینم سلیقه ایه، این شما و این هم دستور یه غذای معرکه بوشهری که هر چی تند و تیز تر باشه لذت خوردنش دوبرابر تره تازه در کنارش اگه ترشی بادمجان بوشهری و خرما و رنگینکم سرو شه که دیگه معرکه است   ما هم که ترشی بادمجون تموم کرده بودیم  با این دو لعبت داخل عکس یعنی ترشی کلم قرمز و ترشی گل کلم این غذا رو خوردیم تازه خیلی خوشحال و راضی بودیم  :))  ... pegah 


دمپخت ماهی بوشهری ( لخ لاخ )


ماهی شیر 3 تکه متوسط
برنج 3 پیمانه پلوپز
لوبیا چشم بلبلی 100 گرم ( در صورت تمایل )
گشنیز 150 گرم ریز خرد شده
شنبلیه ریز خرد شده 1 قاشق غذاخوری
تمر هندی داخل آب حل شده 1 لیوان پر
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده
سیر 5 حبه ریز خرد شده( مقدار سیر بسته به ذائقه شما دارد) 
آب 1 لیوان
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری ( سلیقه ایی است )
ادویه ماهی و زردچوبه و کمی پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک و فلفل قرمز به میزان لازم


برنج را بشویید و به مدت 3 تا 4 ساعت توی آب بدون نمک بخیسانید.

پیازریز خرد شده را داخل دیگتون بریزید و سرخ کنید تا طلایی شه  بعد سیر ریز خرد شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید .
ادویه ها را به پیاز و سیر اضافه کنید ، بعد سبزیهای ریز خرد شده را هم اضافه کنید و  تفت دهید و در آخر  رب گوجه فرنگی ، آب تمر هندی ، لوبیا چشم بلبلی ، نمک و فلفل را اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شه .

ماهی ها را روی مواد توی دیگ بچینید 1 تا 2 لیوان آب اضافه کنید و درب دیگ را ببندید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه ماهی ها  نیم پز شوند ،  بعد ماهی ها را از داخل آب در آورده و به کناری بگذارید .

آب اضافی برنج را دور بریزید و برنج را داخل دیگ به بقیه مواد اضافه کنید .برای اینکه برنجتان نرم و شل نشه مقدار آب دیگ باید به اندازه ایی باشه که روی برنج را بپوشاند . اگه آب توی دیگ خیلی زیاد بود مقداری از آنرا بردارید. اگه هم آب  کم بود کمی آب جوش به موادتان اضافه کنید.
حالا سر دیگ را بگذارید و اجازه دهید تا آب به خورد برنج بره و 5 دقیقه یکبار برنج ها را از دیواره دیگ به سمت بالا جمع کنید تا گنبدی شکل شه . وقتی آب حسابی به خورد برنج رفت ماهی ها را روی برنج بچینید و دمکن را روی برنج بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشه و غذای شما جا بیفته.نوش جان .....pegah

نکته: ریختن رب گوجه سلیقه ایی است و می توانید برای چاشنی این غذا بجای تمر هندی از لیمو عمانی  استفاده کنید .
نکته: ادویه ماهی را از سوپرمارکتهای بزرگ یا ادویه فروشیها  تهیه کنید.


۱ نظر:

  1. سلام گلم خیلی ممنون از دستور خوبت
    عزیزم میخواستم ببینم ماهی شیر توی رشت پیدا میشه؟از کجا می تونم تهیه کنم؟
    شنیدم خوشمزه است ولی تو رشت نمی دونم از کجا میشه تهیه کرد؟ممنونم

    پاسخحذف