۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

شامی ساطوری گوشت


شامی ساطوری گوشت 

گوشت تکه ایی 300 گرم ( گوشت خام )
پیاز 1 عدد کوچک
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم تخم مرغ 1 عدد
سبزی خالواش یا چوچاق ( سبزیهای محلی گیلان ) 1 قاشق غذا خوری
می تونید از نعنا و یا پونه هم توی این شامی استفاده کنید.
گوجه فرنگی 3 عدد 4 قاچ شده

یه توضیح کوچولو در مورد این شامی خوشمزه اینه که چون زمانهای قدیم چرخگوشت نبوده کدبانوهای قدیمی برای چرخ کردن گوشت از ساطور استفاده می کردن و به نظر من واقعا طعم گوشت ریز خرد شده با گوشت چرخکرده کاملا متفاوت است و خوشمزه تر است شما هم یکبار امتحان کنید  با تشکر از مادر شوهر عزیزم ( عروس قدرشناس  ) بابت دستور قدیمی این شامی ). 

من برای خرد کردن گوشت از غذاساز استفاده کردم چون هم ریز خرد می کنه هم در وقت و انرژی صرفه جویی میشه و از همه مهمتر گوشت را له نمی کنه مثل چرخ گوشت . گوشت را خرد کردم .

بعد 1 عدد پیاز را هم توی غذا ساز خرد کردم و آب اضافیش را گرفتم و توی یک کاسه با گوشت و یک قاشق سبزی معطر مخلوطش کردم و بهش زردچوبه ( خیلی کم ) نمک و حتما فلفل سیاه زدم و در آخر هم 1 دونه تخم مرغ را اضافه کردم.

بعدش کمی ورزش دادم و از مواد به اندازه یک نارنگی برداشتم و توی دستم بهش فرم دادم و توی روغن گرم همه شامی ها را کنار هم چیدم .
یه نکته مهم برای تهیه این شامی اینه که باید با حرارت خیلی کم و درب بسته پخته بشه برای همین وقتی شامی ها را توی ماهیتابه چیدم درب ماهیتابه را گذاشتم و حرارت را کم کردم و منتظر شدم تا یک طرف شامی ها حسابی پخته بشه . و بعد شامی را برگردانید تا طرف دیگرش هم به همین ملایمت پخته بشه .

وقتی شامی پخت گوجه ها را هم کنار شامی ها بریزید و دوباره درب ماهیتابه را ببندید تا گوجه ها هم بپزند و بعد نوش جان کنید...pegah

۵ نظر:

  1. من از اینها میخواهم م م م م
    لطفا کد کامنت رو بردارید خانوم محترم م م :))))))))

    پاسخحذف
  2. پگاه جون ، چقدر تصویرهای وبلاگت بزرگ و خوبه ، آدم خوشش میاد نگاه کنه :v

    پاسخحذف
  3. نازنینم ، شرمنده میکنید ما را ااااااااااااااا
    فدا ، مدا

    پاسخحذف
  4. :v ای خدا از دست تو گیلدا باید فکر پیرمرد ها و پیرزنها را کرد

    پاسخحذف