۱۳۹۳ فروردین ۱۶, شنبه

کال کباب ( چاشنی گیلانی )

کال کباب ( چاشنی گیلانی )

یکی از مزه ها و یا چاشنی ها ی بسیار خوشمزه گیلانی  است . البته  میزان ترشی و میزان سیر این چاشنی بنا به ذائقه اتون می تونه کم یا زیاد باشه.... من همیشه فصل چوچاق و خالواش ( سبزیهای محلی گیلان ) که میشه مقداری از این سبزی را فریز می کنم تا برای مزه ها و غذاهای خوشمزه گیلانی ازش استفاده کنم شما اگه این سبزیها را در دسترس ندارین می تونین از نعنا و یا گشنیز و یا هر سبزی معطر دیگه ایی که دوست دارید توی کال کباب استفاده کنید.

بادمجان  5 عدد
گردوی آسیاب شده 2 قاشق غذاخوری
سبزی ( چوچاق و خالواش ) ریز خرد شده ( در صورتیکه سبزیهای محلی در دسترس نیست می تونید از نعنا و گشنیز یا هر سبزی معطر دیگه استفاده کنید .)
آب انار ترش به میزان لازم
دانه انار ترش به میزان لازم ( در صورت تمایل )
سیر 5 حبه  له شده ( میزان سیر به ذائقه شما بستگی داره )
گلپر 1/2 قاشق مربا خوری
نمک به میزان لازم

ابتدا بادمجانها را با پوست  کبابی کنید به دو روش می تونید اینکار و انجام بدید.

روش یک :  به این صورت که روی اجاق گاز بگذارید تا حسابی کبابی شود و بعد توی آب سرد بگذارید با این کار پوست بادمجان به راحتی کنده میشه.

 روش دوم :  فر را روی 200 درجه سانتی گراد گرم کنید. روی پوست بادمجانها مقداری روغن مایع بریزید و بادمجانها را توی  ظرف فر بچینید و روی بادمجانها را با فویل بپوشانید و به مدت 15 دقیقه توی فر بگذارید بعد فویل را از روی بادمجانها بردارید و بگذارید به مدت 10 دقیقه پوست بادمجانها برشته شود.و بعد  توی آب سرد بگذارید و پوستش را بکنید .
 



بعد ازا اینکه پوست بادمجانها را کندید بادمجانها را با چاقو یا ساطور حسابی له کنید و توی یک کاسه بریزید.

حالا سیر له شده  و سبزی  های خرد شده و گردو آسیاب شده و گلپر و را هم بهش اضافه کنید اگه دانه انار هم دارین توش بریزین ولی ریختن دانه انار سلیقه ایی است و بعد هم کم کم بهش آب انار ترش را اضافه کنید  به اندازه ایی که چاشنیتون شل  نشه و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شه و بعد بچشید اگه نیاز بود بهش نمک اضافه کنید و در کنار غذا این چاشنی را سرو کنید ...pegah

نکته : هر چی آب انار قرمز تر باشه  رنگ خوب و بهتری به کال کباب می دهد.


۲ نظر:

  1. سلام پگاه جون هنرمندم
    من امروز کلی توی وبلاگت تو البوم کیکها چرخیدم و حال کردم...یکی از یکی خوبتر و زیباتر
    خوشحالم که تو رشت زندگی میکنی
    گلم من خیلی علاقه مندم به شیرینی پزی و آشپزی...میخواستم ببینم وسایل کارتون رو توی رشت از کجا تهیه میکنید...من چند بار پاساژ سالار رفتم
    ولی چون تازه کارم گیج شدم اونجا نمی دونستم توی کدوم مغازه برم...لطف میکنی جواب بدی
    در ضمن ممنونم بابت ثبت دستورات گیلانی و اینکه یه هنرمند از جنوب ایران به هنرمندی هر چه تمامتر غذاهای گیلانی رو درست میکنه جای تحسینه
    مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام شادی عزیزم ممنونم از تعریفت گلم من بیشتر از لوازم قنادی" قائم " که دو تا شعبه یکی نرسیده به چهار راه گلسار و یکی دیگه توی لاکانی است خرید می کنم و معمولا تمام وسایل مورد نیاز و درجه یک شیرینی پزی و آشپزی توی این مغازه موجوده . :)

      حذف