۱۳۹۲ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

پیراشکی کرمدار وانیلی


پیراشکی کرمدار وانیلی

این پیراشکی خوشمزه در واقع از نوع رژیمی محسوب میشه چون توی روغن سرخ نمیشه و من توی فر پختمش اگه تمایل دارید می تونید خمیر را نازک باز کنید و توی روغن بندازید و سرخش کنید . قبلا دستور یه خمیر خوب برای پیراشکی را گذاشته بودم که اینجا می تونید ببینید.  اینم یه دستور دیگه از خمیر پیراشکی است که فقط تفاوتشون در مایعی است که تو خمیر می ریزیم است در دستوری که قبلا گذاشتم خمیر را با شیر درست کردم و این یکی با آب و یکم شکر خمیر دوم  بیشتر از نوع اول است ... مزه هر دو خمیر خوبه ولی این دستوری که الان گذاشتم برای شیرینی پیراشکی بهتر است  :) . من توی پیراشکی را با کرم وانیلی پر کردم که بینهایت خوشمزه است و می تونید دستور کرم وانیلی را اینجا ببینید.


مواد لازم:

آرد 400 گرم ( مقدار آرد تقریبی است )
شکر 40 گرم
خمیر مایه خشک فوری 1 قاشق مربا خوری یا حدود 8 گرم
آب ولرم 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
روغن مایع 40 گرم

مواد لازم برای رویه پیراشکی :

زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 قاشق غذاخوری
پودر پسته یا نارگیل به میزان لازم

مواد لازم برای داخل پیراشکی : 




توی یه ظرف سر دار آب و پودر خمیر مایه و 1 قاشق مربا خوری از شکر دستور را با هم مخلوط کنید و به کناری بگذارید تا به مدت 10 دقیقه در یه جای گرم بمونه تا خمیر مایه فعال بشه .


بعد همه مواد دستور را بجز آرد با هم مخلوط کنید ( منظور ....خمیر مایه فعال شده و روغن و تخم مرغ و شکر است )


حالا آرد را کم کم بهش اضافه کنید تا خمیر جمع شود و دیگه به دست نچسبد . بیش از اندازه آرد به خمیر اضافه نکنید چون هم باعث سفت شدن خمیر میشه و هم اینکه کیفیت خمیر را پایین میاره بعد ازاینکه به میزان مناسب آرد اضافه کردید دستتون را بشویید و خشک کنید و بعد به خمیر دست بزنید اگه هنوز چسبناک بود بهش آرد اضافه کنید .( اینا فوت کوزه گریه :)))) ) 

حالا خمیر آماده شده را توی یک کاسه چرب شده بگذارید و سرش را با پارچه تمیز یا پلاستیک فریزر بپوشانید و به مدت 1/30 تا 2 ساعت بهش در یک جای گرم استراحت  دهید.


در این فاصله که خمیر استراحت می کنه می تونید کرم وانیلی را درست کنید که برای دیدن دستورش اینجا کلیک کنید.

کف سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید.


بعد از اینکه خمیر حسابی پف کرد با مشت پف خمیر را بخوابونید و بعد روی صفحه کار بگذارید ( نیازی به آرد پاشی سطح کار نیست ولی اگه کمی چسبناک بود به میزان خیلی کم آرد روی صفحه کارتون بپاشید تجربه بهم ثابت کرده  آرد زیادی هم خمیر را خشک می کنه و هم اینکه باعث ترک خوردن روی پیراشکی میشه  .)


حالا از خمیرتون یه گلوله به اندازه نارنگی بردارید و با وردنه به اندازه 2 تا 3 میلی متر باز کنید با یه قالب گرد خمیرتون را قالب بزنید .

حالا 1 قاشق مربا خوری از کرم وانیلی سرد که سفت شده روی خمیر بگذارید و سر دیگر خمیر را روی هم بیاورید تا شبیه به نیم دایره شود  کمی روی لبه ها فشار آورد تا خوب بهم بچسبند.


برای بهتر چسبیدن لبه های خمیر می تونید دستتون را کمی خیس کنید و روی لبه خمیر بکشید .( مانند تصویر )

همه پیراشکی ها را به این صورت درست کنید و توی سینی فر بچینید .

با یه قیچی یا چاقو برشهایی را روی لبه پیراشکی ایجاد کنید ( مانند تصویر ).

فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.

یه پارچه تمیز روی سینی فر بندازید و به اندازه 15 دقیقه دیگر به پیراشکی ها استراحت دهید .


زرده تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و با برس روی پیراشکی ها را رومال کنید اگه تمایل دارید می تونید از پودر پسته یا نارگیل و ... برای تزئین روی پیراشکی استفاده کنید .

حالا پیراشکی ها را توی فر بگذارید تا به مدت 20 تا 25 دقیقه ( چون دمای فرها با هم متفاوت است ) یا تا زمانی که زیرش طلایی شه بپزه می تونید برای خوشرنگ شدن روی پیراشکی بعد از اتمام زمان پخت گریل بالای فر را روشن کنید و اجازه دهید روی پیراشکی طلایی شود.

 بعد از فر درآورده و همینطور داغ داغ نوش جان کنید  من که از خوردن داغش واقعااااا لذت بردم :)))) ... pegah


۶ نظر: