۱۳۹۲ بهمن ۱۷, پنجشنبه

ترشی مخلوط بندری با تمر هندی


ترشی مخلوط بندری با تمر هندی

بالاخره این  ترشی تند و خوشمزه من آماده خوردن شد  :)))))) طعمش عالی بود . امیدوارم شما هم درست کنید... منتظر یه دستور دیگه از این ترشی بندری باشید که به زودی براتون می گذارم :)

مواد لازم:

بادمجان 6 عدد ( 1 کیلو )
کرفس 1 عدد متوسط
هویج 5 عدد ( 500 گرم )
گل کلم 1 عدد متوسط
سیب زمینی یارالماسی 500 گرم ( در صورت تمایل )
فلفل قرمز تند هندی 10 عدد
سبزیهای معطر ( نعنا / ترخون  ) همه با هم 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
تمر هندی سیاه 50 گرم
سرکه به میزان لازم
سیاه دانه به میزان لازم

ادویه ها:
زردچوبه 2 قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز 2 قاشق غذاخوری ( میزان تندی این ترشی باید زیاد باشه ولی می تونید بنا به ذائقه اتون مقدار فلفل را کم کنید )
ادویه کاری 2 قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری
ادویه گراماسالا  1قاشق مربا خوری ( من این ادویه را داشتم و بنا به سلیقه خودم تو ترشی ریختم شما اگه تمایل ندارید می تونید از دستور حذفش کنید )  
نمک 1 قاشق غذاخوری ( می تونید مقدارش را بنا به ذائقه اتون کم یا زیاد کنید )


تمام سبزیجات  را بشویید و خشک کنید .
بعد از اینکه سبزیها خشک شد آنها را به قطعات کوچک برش بزنید. حالا همه مواد را با هم مخلوط کنید .( بادمجان / کرفس/ هویج / گل کلم / سیب زمینی یارالماسی/ سبزیهای معطر )
همه ادویه ها را هم ... با هم مخلوط کنید . و به کناری بگذارید.


توی یک دیگ رب گوجه و تمر هندی و 3 لیوان سرکه بریزید و بگذارید روی حرارت تا به مدت 8 تا 10 دقیقه بجوشه و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط بشن.
این مایه را از روی حرارت بردارید و به کناری بگذارید تا کاملا سرد شود . بعد از صافی رد کنید تا دانه های تمرهندی از مایه جدا شود و مواد صاف و یکدستی داشته باشید.
حالا نصف سبزیجات خرد شده را توی ظرف استریل و خشک و تمیز.... مخصوص ترشی بریزید و یک لا روی آنرا با مخلوط ادویه جات پر کنید و کمی سیاه دانه  و 5 عدد از فلفل قرمز درسته هندی روی آن بریزید و بعد بقیه سبزجات را اضافه کنید و دوباره مقداری ادویه و سیاه دانه و 5 عدد فلفل هندی  اضافه کنید . در آخر هم از مایه تمرهندی  و رب ، روی ترشی بریزید و اگه نیاز بود تا آنجایی که گنجایش ظرفتان است بهش سرکه اضافه کنید.
این ترشی در جای خنک و بدور از نور نگه داری کنید . نوش جان .......pegah

نکته: از موسیر هم می تونید توی این ترشی استفاده کنید طعمش را عالی می کنه من متاسفانه گیرم نیومد و گرنه حتما توی این ترشی می ریختم  :)

۴ نظر:

  1. دلم رفت پگاه جان ، چقدر عالی شده ، به به ، چه عطری هم داره ، نووووش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فدات رزی جونم ای کاش نزدیک بودی تقدیم می کردم :*

      حذف
  2. سلام عزیزم من هرکاری میکنم نمیتونم عضو بشم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست خوبم فقط کافیه روی پیوستن به سایت کلیک کنید و بعد اگه اکانتتون توی گوگل هست روی گوگل .و اگه اکانتتون مال یاهو و یا غیره است روی آنها کلیک کنید و شما عضو می شید :)

      حذف