۱۳۹۲ بهمن ۱۸, جمعه

کاکای کدوحلوایی ( کیک تابه ای گیلانی )

کاکای کدوحلوایی ( کیک تابه ای گیلانی )

راستش .......... جای کاکاهای مادربزرگ گیلانیم بخیر ... :( <3 ....... کاکا در واقع یه کیک تابه ایی گیلانی است که می تونید موادش را تک تک یا یکسره توی ماهیتابه بریزید و سرخش کنید .بطور سلیقه ایی هم بهش گردو اضافه می کنن یه مدل ساده داره و یه مدل که توش از پوره کدو حلوایی استفاده میشه ... دستوری که زیر براتون می گذارم یه دستور مادربزرگ پز خوشمزه و بدون گردو است و برای اینکه کاکای ساده درست کنید فقط کافیه پوره کدوحلوایی را از دستور حذف کنید . بعضی ها فقط از آرد گندم و یا فقط از آرد برنج توی دستور کاکا استفاده می کنن و بعضی هم از نسبت مساوی آرد برنج و آرد گندم توی دستور این کیک خوشمزه استفاده می کنن  که من از آرد گندم استفاده کردم .... امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.... pegah

مواد لازم:

آرد 1 پیمانه
تخم مرغ 2 عدد ( از 1 عدد تخم مرغ هم می تونید استفاده کنید من می خواستم حسابی پف کنه :) )
شکر 1/4 پیمانه ( میزان شیرینیش بسته به ذائقه اتون داره می تونید میزان شکر را بیشتر یا کمتر کنید. )
پوره کدو حلوایی ( پخته شده  ) 1 پیمانه 
شیر 1/2 پیمانه ( میزان شیر تقریبی است )



برای تهیه پوره کدو حلوایی :

اول کدو حلوایی را بشویید بعد به برشهایی به اندازه کف دست تقسیم کنید و توی ماهیتابه بچینید و به اندازه نصف استکان توش آب بریزید و درب ماهیتابه را ببندید و بعد ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و حرارت را خیلی کم کنید و اجازه دهد تا کدو بپزه و نرم شه و بعد از توی ماهیتابه خارج کنید و با قاشق کدو را از پوست جدا کنید و این پوره را بگذارید سرد شه و می تونید توی فریزر نگه داری کنید. حتی می تونید کدو ها را برش بزنید و توی ظرف فر بچینید و روی آنرا با فویل بپوشانید . بعد بگذارید توی فر و با دمای 180 درجه اجازه دهید تا کدو بپزه . یا اینکه کدو ها را بخار پز کنید .


حالا تخم مرغ و شکر و شیر را خوب هم بزنید . ( من از همزن برقی استفاده کردم شما می تونید هم از همزن برقی و یا از چنگال یا هر وسیله دیگه ای برای هم زدن استفاده کنید. )


 بعد آرد و در آخر هم پوره کدو حلوایی که سرد است را به مواد اضافه کنید . اگه تمایل دارید گردو توی کاکا بریزید در این مرحله گردو را به کاکا اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید تا یکدست بشه... مواد مایه باید مثل فرنی و کمی غلیظ باشه اگه خیلی سفت است کمی دیگر شیر اضافه کنید . ( البته من به صورت چشمی کاکا را درست می کنم ).


بعد توی یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و به اندازه یک ملاقه کوچک از مواد کاکا بردارید و توی روغن داغ بریزید و سرخ کنید یا همونطور که پیشتر گفته شد همه مواد کاکا را یکجا توی روغن بریزید و هر دو طرف آنرا سرخ کنید. می تونید بعد از سرخ کردن کاکا .... آنها را روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود و بعد نوش جان کنید .....pegah

نکته : در صورتیکه تمایل دارید کاکا کمی پف کنه 1/2 قاشق چایخوری بهش بیکینگ پودر اضافه کنید البته قدیمی ها اینکارو نمی کردن :)  من هم نریختم و ترجیح دادم با خوب هم زدن تخم مرغ پف لازم رو پیدا کنه .

۷ نظر:

  1. خیلی زیاد تعریفش رو شنیدم پگاه جان ، اتفاقا تو فریزر پوره کدو حلوائی دارم، حتما امتحانش میکنم عزیزم ، ممنون از دستور مادربزرگ پز :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم رزی جونم دست بکار شو که خیلی خوشمزه است :*

      حذف
  2. سلام پگاه عزیز. تازه با وبلاگ قشنگت آشنا شدم. و این دستور اولین پستی بود که خوندم. امروز درستش کردم! عالی بود. دست شما درد نکنه :* با یه لیوان پوره کدو حلوایی که تو فریزر داشتم درستش کردم. فقط یه سوال! کاکاهای من مثل مال شما اینقدر طلایی نبود! فکر کنم به خاطر روغن خیلی خیلی کمی بود که ته ماهی تابه ریختم. کلا ظاهر کاکاهای من بیشتر شبیه پنکیک های معمولی بود. به هرحال، بازم ممنونم. همیشه شاد باشی و کامت شیرین خانمی :)

    پاسخحذف
  3. سلام مایا عزیزم خوشحالم که با شما آشنا شدم گلم... به وبلاگم هم خوش آمدید .... نوش جونتون باشه .... به نظرم اگه روغن بیشتری تو ماهیتابه می ریختید مطمئناااااا طلایی تر میشد امیدوارم دفعه بعد بهتر بشه گلم . :)

    پاسخحذف
  4. پگاه جون خيلى بايد خوشمزه باشه! كلى دلم خواست! دستت درد نكنه عزيزم براى اين رسپي خوب!

    پاسخحذف
  5. سلام پگاه جون . یه بار همسایمون برامون آورده بود خیلی خوشمزه بود ولی من نمیدونستم که جیه و جه جوری درست میشه. فردا حتما درست میکنم :)
    ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت متین جان امیدوارم از این هم خوشتون بیاد گلم :)

      حذف