۱۳۹۲ بهمن ۲۶, شنبه

ترش شامی گیلانی


ترش شامی گیلانی

یکی از غذاهای معروف و بسیار خوشمزه و آسون گیلانی است.  سمت شرق گیلان  و یا  ماسال و .... این خورشت را آبدار درست می کنن و با سیب زمینی سرخ شده سرو می کنن بعضی هم این غذا را کم آب درست می کنن و بادمجان و گوجه سرخ شده کنار این غذا می گذارن که این دیگه سلیقه ایی است . همیشه تو این شامی از سبزیهای محلی گیلان چوچاق و خالواش استفاده میشه ولی اگه در دسترس نیست می تونید از نعناع و کمی پونه توی دستور شامی استفاده کنید. ولی یادتون باشه حتما حتما با سیب زمینی سرخ شده آنرا  تزئینش کنید .... pegah

مواد لازم :

گوشت 400 گرم
سبزیهای محلی گیلان ( خالواش و چوچاق ) 2 قاشق غذاخوری ( می تونید از نعنا و پونه هم استفاده کنید. )
پیاز 1 عدد کوچک ( رنده کنید و آب اضافی آنرا بگیرید )
تخم مرغ 1 عدد  ( ریختن تخم مرغ اختیاری است  )
ادویه و زردچوبه به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مواد لازم برای سس :

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آب به میزان لازم
آب لیموی تازه 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل  در صورت تمایل


ابتدا گوشت ( من گوشت را یکبار توی غذاساز می ریزم ) و پیاز و سبزی و تخم مرغ و ادویه و زردچوبه و نمک و فلفل را با هم خوب مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا یکدست شود.
مقداری روغن توی ماهیتابه بریزید و بگذارید روی حرارت تا داغ شود.

از مواد گوشتی  به اندازه نارنگی بردارید و در دست به صورت گرد فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید. همه شامی ها را به همین صورت  در روغن سرخ کنید و به کناری بگذارید.


حالا توی دیگ مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را توی روغن ریخته و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.مقداری آب به رب اضافه کنید و خوب هم بزنید ( غلظت سس بسته به ذائقه اتون میتونه رقیق یا غلیظ باشه ).

اجازه دهید تا سس جوش بیاد بعد زیر حرارت را کم کنید و شامی ها را توی سس بندازید و آبلیمو را اضافه کنید و در صورت تمایل نمک و فلفل به سس اضافه کنید و درب دیگ را گذاشته و اجازه دهید ترش شامی جا بیفته و بعد به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو کنید نوش جان .....pegah

۵ نظر:

  1. از شامی های مورد علاقه ی من ، دست گلت درد نکنه پگاه جونی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من این غذارو پختم مزه نعناع وپونه عالی بود ممنون

      حذف
    2. من این غذارو پختم و مزه نعناع وپونه عالی بود ممنون

      حذف