۱۳۹۴ شهریور ۱۸, چهارشنبه

قلیه تخم مرغ ( اشکنه تخم مرغ )




قلیه تخم مرغ ( اشکنه تخم مرغ )

قلیه تخم مرغ و یا اشکنه در شهرهای ایران به روش های مختلفی درست میشه  و در واقع یکی از خوشمزه ترین  و آسونترین غذاهاست . توی خانواده جنوبی ما،  قلیه تخم مرغ مثل قلیه ماهی درست میشه و در انتها تخم مرغ همزده یا درسته توی قلیه شکسته میشه .. قلیه تخم مرغ باید خیلی تند و تیز درست شه و معمولا به آن آرد اضافه نمی کنیم چون این غذا رو ترید ( تلیت ) می کنن و باید آبکی باشه .من هم سنگ تموم گذاشتمو،  هم از فلفل سبز  هم از فلفل قرمز  تند در این غذا استفاده کردم ما در کنار این غذا ،  پیاز و سبزی خوردن تازه سرو می کنیم . امیدوارم درست کنید و ازش لذت ببرید .

مواد لازم:

گشنیز 250 گرم
شنبلیله 50 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 1 بوته
فلفل قرمز و نمک و زرد چوبه  به میزان لازم
تمر هندی سیاه 100 گرم
آب 4 لیوان
تخم مرغ 4 عدد

اول از همه گشنیز و شنبلیله را بشویید و ریز خرد کنید و به کناری بگذارید. ( سبزی قلیه نباید درشت خرد بشه ... چون به قول قدیمیا آب قلیه یه طرف می ره و  سبزیش هم یه طرف :))) )  

پوست سیر را بگیرید و ریز خرد کنید و این را هم به کناری بگذارید.

پیاز را ریز خرد کرده و توی روغن داغ سرخ کنید. بعد سبزیها و سیر خرد شده و زرد چوبه و فلفل قرمز و نمک را هم به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه کمی سبزیها را تفت دادیم ( ما سبزی را زیاد سرخ نمی کنیم ) تمر هندی را توی 4 لیوان آب می خیسانیم و بعد یکم چنگ می زنیم تا خوب تمر هندی  توی آب حل  بشه  بعدش از صافی رد کنید تا تفاله های تمر هندی توی قلیه نریزه حالا  آب تمر را به قلیه اضافه کنید.

زیر حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید  بعد زیرحرارت را کم کرده به مدت 30 دقیقه میگذاریم آرام آرام بپزد. حالا به تعداد نفرات تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و هم بزنید و به قلیه اضافه کنید و یا مثل من تخم مرغها را به صورت درسته توی قلیه بشکنید و اجازه دهید تخم مرغ درون قلیه بپزه سپس قلیه تخم مرغ را در کنار نان لواش خرد شده و سبزی خوردن و پیاز سرو کنید ... نوش جان ...pegah


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر