۱۳۹۳ خرداد ۸, پنجشنبه

ته چین مرغ


ته چین مرغ

من همیشه برای ته چین از زرده تخم مرغ استفاده می کردم ولی اینبار از تخم مرغ کامل یعنی هم زرده و هم سفیده استفاده کردم خیلی هم خوب بود بوی بد نمی داد و راضی بودم  تازه یه عالمه سفیده هم رو دستم نموند تا تبدیل به شیرینی بشه  :)))  امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید.

مواد لازم :

برنج 3 پیمانه پلوپز
مرغ آبپز 300 یا 400  گرم
تخم مرغ  3 عدد
ماست چکیده ترش 400 گرم ( میزان ماست بسته به خودتون داره می تونید مقدارشو به 300 گرم هم کاهش بدید. )
زعفران دم کرده غلیظ 1/3 پیمانه ( میزان ریختن زعفران سلیقه ایی است ولی کلا اینقدر بریزید که خوشرنگ بشه  )
نمک به میزان لازم

برنج را با مقدار نمک بخیسانید و بعد آنرا رو حرارت بگذارید و نیم پز کنید و بعد آبکش کنید .  ( می تونید بسته به ذائقه اتون برنج را دون تر یا نرمتر آبکش کنید من گذاشتم نرمتر شد بعد آبکش کردم ) بعد برنج را به کناری بگذارید .

مرغ را هم از قبل با کمی پیاز و ادویه آبپز کنید و بعد که پخت و خنک شد آنرا برشهای متوسط بزنید .( زیاد مرغ را ریز و ریش ریش نکنید تا زیر دندون بیاد ;) )


حالا تو یه کاسه بزرگ  تخم مرغها و ماست چکیده و زعفران و نمک ( با احتیاط نمک استفاده کنید چون قبلا به برنجتون نمک زدید ) را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شه ....


به اندازه چند قاشق از مایه روی مرغها بریزید و مرغها را به مواد آغشته کنید .


حالا برنجها را توی بقیه مواد تو کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید .


کف دیگتون کمی روغن بریزید و نصف برنج ته چین را کف دیگ بریزید و درلایه بعد... مرغها را  روی برنج بریزید و بعد در لایه سوم بقیه برنج ته چین را اضافه کنید . و بگذارید با حرارت کم ته چین خوشمزه اتون آماده شه ( من  فر را روی 180 درجه گرم کردم و دیگ را توی فر گذاشتم بعداز اینکه برنج پخت گریل بالا را روشن کردم تا روی برنج هم کمی برشته شه ) ...... بعد تو ظرف سرو بکشید و با زرشک یا خلال پسته و بادام روش را تزئین کنید و نوش جان کنید .... pegah

نکته : می تونید از مقدار ماست دستور کم کنید و حدود 300 گرم بریزید.

نکته : می تونید هم روی گاز هم توی فر این غذا را درست کنید من تو فر درست کردم .

۱۳۹۳ اردیبهشت ۳۱, چهارشنبه

کیک پسته





کیک پسته

به به عجب اسم گرووووووونی  ... ولی باور نکنید  البته که قیمت پسته خیلی بالاست ولی برای این کیک فقط به 100 گرم یعنی 3/4 پیمانه  یا لیوان یا به عبارتی 9000  تومان پسته درجه یک احتیاج دارید و علاوه بر این  می تونید خوشحال باشد یه کیک عالی و خوشمزه و مخصوصا مقوی و خونگی برای بچه ها درست کردید . پس با خیال راحت دستور رو بخونید و حتما این کیک خوشمزه را برای خودتون و یا عزیزانتون درست کنید ..... pegah 


من از پسته فله ای کاملا سبز خوشرنگ برای این کیک استفاده کردم و به هیچ عنوان از رنگ سبز خوراکی توی کیک نریختم... البته انواع مختلفی پسته توی بازار وجود داره شما از هر نوع پسته  با هر رنگی که دوست دارید توی این کیک  استفاده کنید مهم اون خواص عالی  پسته است که با خوردن کیک به شما و یا عزیزانتون می رسه....

نکته مهم برای تهیه این کیک کره ای خوشمزه اینه که همه مواد را از 1 ساعت قبل به دمای محیط برسونید یعنی بیرون از یخچال بگذارید تا هم دما با محیط آشپزخانه بشه ..... و اما دستور عالی این کیک خوشمزه :


مواد لازم :

آرد 1 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
شکر 1 پیمانه
پودر پسته 3/4 پیمانه یا 100 گرم
شیر 1/2 پیمانه
کره 110 گرم ( 1/2 پیمانه )
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری

مواد لازم برای رویه کیک:

شکلات سفید 100 گرم 
خامه صبحانه 100 گرم
پودر پسته برای تزئین

فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف قالب تو خالی کیک را کاغذ روغنی بگذارید.



در یک کاسه آرد و پودر پسته و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و به کناری بگذارید .
در کاسه همزن شکر و کره به دمای محیط رسیده را بریزد و با همزن خوب هم بزنید تا نرم و سبک بشه .


حالا تخم مرغها را یکی یکی به کره و شکر اضافه کنید یعنی اولین تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ به خورد مواد بره و بعد تخم مرغ دوم رو هم اضافه کنید و باز هم خوب هم بزنید تا با مواد مخلوط بشه و تخم مرغ سوم و وانیل را  هم اضافه کنید و خوب هم بزنید در آخر هم شیر را اضافه کنید و بعد از 1 دقیقه همزدن ..دستگاه را خاموش کنید .


حالا نوبت اضافه کردن مخلوط آرد و پسته است .... آرد را کم کم اضافه کنید با قاشق هم بزنید تا با هم مخلوط بشن .اگه تمایل داید با هم زن هم بزنید کافیه به اندازه چند ثانیه همزن را روشن کنید به حدی که مواد  نرم و یکدست بشه و گلوله های آرد تو مواد کیک نباشه . ( از هم زدن زیاد مواد کیک واقعااااااا پرهیز کنید )

مواد آماده شده کیک را توی قالب بریزید . و قالب را توی فر بگذارید تا به مدت 30 تا 40 دقیقه یا تا زمانیکه خلال دندان را توی کیک فرو کنید و تمییز بیرون بیاد بپزید . ( عکس دوم هم دستهای کوچولوی آرتا هست که هم داره به مامانش کمک میکنه و هم منتظره من زودتر کیک رو بپزم و بخوره  :))) )

بعد از پخت ..کیک را از فر درآورده و اجازه دهید سرد شود.

برای روی کیک :

شکلات سفید و خامه را روی حرارت  کم بگذارید و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط و یکدست بشن . حالا گاناش  یا مخلوط شکلات و خامه را روی کیک بریزید و روی آنرا با پودر پسته تزئین کنید.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۷, شنبه

آش دوغ



آش دوغ

کسی هست  طرفدار پروپاقرص آش باشه و این آش خوشمزه و معروف رو نشناسه ؟؟؟؟ واقعا مزه بی نظیری داره ...من این آشو در دوران دانشجویی از یکی از دوستان صمیمی تبریزیم یاد گرفتم که خانواده ایشون به این مدل درست می کردن منم سالهای ساله که به  سبک ایشون این آش رو می پزم امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید ....... مدلهای مختلفی از این آش درست میشه  با مواد مختلف و سبزیهای مختلف و بعضیا با گوشت قلقلی درست می کنن و بعضیا هم مثل من  این آش رو بدون گوشت درست می کنن ...اصلا همه مدل این آش خوشمزه است :))) ......باید خدمتتون عرض کنم  الان که دارم دستورشو تایپ می کنم دلم یه کاسه از این آش خوشمزه را می خواد اونم  حتما حتما تو یکی از این مکانها باشم و بخورم " ایل گولی  تبریز"  یا" جاده خلخال " یا " گردنه حیران " و یا " سرعین " :))))   وااااااااااای که ضعف کردم :)))))

بریم سر اصل مطلب و دستور این آش خوشمزه :


مواد لازم:

دوغ  2 لیتر ( اگه ترش باشه که دیگه معرکه است )
آرد برنج 1/2 پیمانه
برنج نیم دانه محلی 1 پیمانه ( شسته شده )
نخود پخته شده 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
سبزی آش دوغ ( برگ سیر ( میتونید از سیر تازه هم استفاده کنید )/ گشنیز / تره و شوید ) 500 گرم

مواد لازم برای قلقلی ( در صورت تمایل )

گوشت چرخکرده   150 گرم
پیاز 1 عدد کوچک
زردچوبه و نمک و فلفل به میزان لازم

اگه تمایل دارید توی این آش گوشت قلقلی بریزید ..... پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید و بعد با گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب ورز بدید و ازش قلقلی هایی به اندازه یه نخود یا بزرگتر درست کنید و تو روغن سرخ کنید و به کناری بگذارید.

برای درست کردن آش : 


یه مقدار از دوغ را به آرد برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شن و بعد این آرد برنج و همه دوغ و برنج را توی دیگ بریزید و روی حرارت قرار بدید و زیر حرارت را زیاد کنید تا دوغ جوش بیاد . همینکه جوش آمد زیر حرارت را کم کنید و اجازه بدین تا برنج حسابی باز بشه و به همراه آرد برنج لعاب پس بده . حالا یک عدد تخم مرغ را توی کاسه بشکنید و خوب هم بزنید و از دوغ داغ یک قاشق یک قاشق بهش اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا تخم مرغ نبنده این کارو تا زمانی که مایه تخم مرغ داغ بشه و یکدست بشه ادامه بدید و بعد تخم مرغ را به دیگ اضافه کنید. از این به بعد باید مدام هم بزنید تا ته نگیره .....


بعد از اینکه برنج حسابی باز و شد و لعاب انداخت نوبت اضافه کردن نخود پخته و سبزیها  است ( اگه تمایل به اضافه کردن قلقلی دارید الان وقت اضافه کردن قلقلی هم هست ) .

حالا آش را مدام و یواش هم بزنید تا سبزیها بپزه و آش جا بیفته بعد تو ظرف سرو بکشید و روش را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید ...نوش جان ......pegah

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

شیرینی حاجی بادام



 شیرینی حاجی بادام

این شیرینی خوشمزه و سنتی واقعا مزه بی نظیری داره و البته اصلش به شهر یزد بر میگرده ولی شیرازیهای عزیز و بقیه شهر ها هم  مدل و دستور حاجی بادام مخصوص خودشونو دارن که مواد اولیه آن با حاجی بادام یزدی کمی  متفاوت است . بعضی توش از آرد و تخم مرغ کامل یا روغن جامد و.... هم استفاده می کنن ولی در اصل همین مواد ساده که در زیر براتون نوشتم  در کنار هم شیرینی حاجی بادام را می سازه .... امیدوارم درست کنید و از طعم عالی اون لذت ببرید.... pegah

مواد لازم :

بادام درختی خام ( شور نباشه ) 230 گرم
زرده تخم مرغ 3 عدد
پودر قند 150 گرم
گلاب 1 قاشق غذاخوری ( در صورت تمایل )
هل 1/2 قاشق چایخوری
جوش شیرین 1/3 قاشق چایخوری

فر را روی 170 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.


اول از همه بادمها را توی یه کاسه بریزید و روی آن آب جوش بریزید و 10 تا 15  دقیقه صبر کنید تا پوست بادمها جدا شه .
بعد آب بادمها را دور بریزید و با فشار دست بادمها را پوست بکنید و به کناری بگذارید تا کمی خشک  و خنک شه.

حالا بادمها را توی مخلوط کن بریزید و کمی آنرا پودر کنید ( نمی خوایم حسابی له بشه که روغنش در بیاد فقط خرد و پودری شکل بشه کافیه ... به این نکته توجه کنید چون تو کیفیت و میزان پهن شدن شیرینی خیلی تاثیر گذاره )


حالا توی کاسه هم زن زرده تخم مرغ و پودر قند را بریزید وهمزن  را روشن کنید و هل و گلاب را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سبک و کرم رنگ شود .


پودر بادام و جوش شیرین  را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری شکل شود . ( هر چقدر میزان پودر بادام کم باشه شیرینی توی فر که میره پهن میشه و هر چقدر پودر بادام زیادتر باشه شیرین های سفت تر و توپی شکلی خواهید داشت هر دو مدلش هم خوشمزه است ...  )
حالا از خمیر به اندازه یه نخود تپل  :))))) ( خوب اندازه دیگه ای به ذهنم نرسید  )  بردارید تو دست فرم بدید و توی سینی فر با فاصله بچینید.


سینی را توی فر بگذارید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید ( میزان پخت این شیرین بسته به دمای و گرمای فرتون داره پس ممکنه نیاز بیشتری به پختن داشته باشه همینکه زیرش کمی تغییر رنگ داد می تونید گریل بالا را روشن کنید تا روی آنها هم کمی برشته و سفت بشه ) .
بعد از اینکه پخت از فر دربیارید و بگذارید خنک شه هر چی خنک تر شه شیرین ها سفت تر میشن . بعد توی ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید...... pegah

نکته : می تونید از پورد زنجفیل یا وانیل بجای هل توی شیرینی استفاده کنید.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

لقمه گوشت و بادمجان


لقمه گوشت و بادمجان

قبل از اینکه بریم سراغ دستور خوشمزه  و من درآوردی این غذا :)))) یه گله کوچولو ازبعضی از  دوستان عزیز دارم.... دوستان خوبم  من کلی برای درست کردن این غذاها و همچنین برای تایپ و درست کردن عکسهای مرحله به مرحله وقت می گذارم این یعنی احترام به مخاطب عزیز که شما دوستان گلم هستید ...... و تنها خواهش من اینه که اگه دستورهای وبلاگ را استفاده می کنید بجای کپی پیست کردن دستور لطفا لینک همین دستور را زیر غذاهاتون بگذارید اینجوری به این همه عشق و علاقه  ای که  من برای درست کردن غذا و ارائه یه دستور کامل و بدون نقص می گذارم احترام گذاشتید. واقعا از توجهتون ممنونم :)

و اما اصل مطلب.......این لقمه های با مزه هم می تونه یه پیش غذا باشه هم غذای کامل.... تازه برای مهمونیها هم یه ایده جالب و راحته امیدوارم درست کنید و از مزه عالی بادمجان و کدو در کنار بقیه مزه ها لذت ببرید .... pegah

مواد لازم : 
بادمجان بزرگ  1 عدد
کدو سبز بزرگ 1 عدد
گوجه بزرگ 3 عدد حلقه ای خرد شده
پنیر پیتزا به میزان لازم

مواد لازم برای سس گوشت:

گوشت چرخکرده 200 گرم
گوجه 2 عدد ریز خرد شده
رب گوجه 1 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط 1 عدد ریز خرد شده
ادویه گوشت و زردچوبه و پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم


ابتدا سس گوشت را درست کنید:

پیاز را ریز خرد کنید و توی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود . بعد ادویه ها را هم اضافه کنید کمی تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود .
حالا گوشت چرخکرده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند . رب گوجه  و  گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی گوجه ها نرم شوند بعد نمک و فلفل سس رو اندازه کنید و وقتی آب سس حسابی گرفته شد .... سس را به کناری بگذارید تا کمی خنک شود.


بادمجان و کدو سبز  را خوب بشویید و با پوست آنها را حلقه حلقه برش بزنید.کمی نمک روی آنها پاشیده  و  آنها را گریل کنید . در صورت تمایل می تونید با انگشت کمی روغن روی سطح بادمجان و کدو بمالید و بعد گریل کنید .

فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.

حالا توی ظرف مخصوص فر یک عدد بادمجان گریل شده بگذارید و روش کمی از سس گوشت بریزید و روی سس گوشت را با کدو گریل شده بپوشانید و بعد روی کدو را هم با کمی مواد گوشتی بپوشانید و در آخر هم یه برش از گوجه حلقه شده بگذارید و روی گوجه کمی پنیر پیتزا بریزید . ( اگه قطر  بادمجان و کدو و گوجه یکی باشه غذاتون  خیلی زیبا تر میشه  )

همین کار را با بقیه بادمجانها و کدو های حلقه شده انجام بدید .


بدون اینکه روی ظرف را بپوشانید ... ظرف را توی فر بگذارید تا لقمه های خوشمزه  به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزه.. بعد ازسپری شدن زمان مذکور ظرف را از فر درآورده و غذا را سرو کنید و روی آنرا با نعنا تازه و یا خرد شده  تزئین کنید. .... نوش جان .....pegah

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۲, جمعه

قیمه گل کلم



قیمه گل کلم

یکی از خورشتهای مورد علاقه منه ... اصلا به عشق گل کلمهای این خورشت فقط آشپزی می کنم :)))) اگه تا به حال این خورشت خوشمزه را امتحان نکردید حتما امتحان کنید نه تنها عاشقش می شین بلکه جز برنامه غذایی ماهانه اتون میشه . بیس اصلیش همون خورشت قیمه است فقط بجای بادمجان یا سیب زمینی سرخ کرده گل کلم خوشگل و خوشمزه سرخ شده به خورشت اضافه میشه ( فکر کنم الان کاملا متوجه شدین که من عاشق این خورشتم :)))) )

مواد لازم :

گوشت خورشتی 300 گرم ( قیمه ای خرد شده )
لپه 70 گرم ( میزان لپه بسته به ذائقه اتون داره )
رب گوجه 3 قاشق غذاخوری
گل کلم  آبپز شده 200 گرم  ( مقدار گل کلم بسته به ذائقه اتون داره من که بیشتر می ریزم :)  )
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده
لیمو عمانی درسته 2 عدد
آب 1 لیتر یا 4 لیوان
زردچوبه و ادویه خورشتی و پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم


ابتدا لپه را بپزید  و به کناری بگذارید.

حالا پیاز ریز خرد شده را توی روغن داغ سرخ کنید وقتی طلایی شد ادویه ها و فلفل  را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود . 

گوشت را هم به پیاز اضافه کرده و با حرارت بالا خوب و تند هم بزنید تا گوشت آب نندازه و کمی سرخ شه و رنگش عوض شه .مواظب باشید موادتون نسوزه .....

بعد 3 لیوان یا 4 لیوان آب به گوشت اضافه کنید و لیمو عمانی های درسته را یه سوراخ کنید و توی خورشت بندازید و اجازه دهید تا گوشت  بپزه .

بعداز پخت گوشت لپه را به خورشت اضافه کنید.

توی یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و رب گوجه را توی روغن تفت بدید تا بوی خامی رب گرفته بشه بعد رب سرخ شده را به خورشت اضافه کنید و نمک غذا را اندازه کنید و  درب دیگ را ببندید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا 15 دقیقه خورشت جا بیفته ....
در این فاصله گل کلمها را هم سرخ کنید و روی خورشت بریزید بعد از 10 دقیقه خورشت را سرو کنید. نوش جونتون .... pegah

نکته: میزان روغن را خودتون اندازه کنید .  چون هم گل کلمها سرخ میشن و هم رب و هم پیاز پس خودتون از مقدار روغن کمتری برای سرخ کردم این مواد استفاده  کنید تا خورشت خیلی چربی نداشته باشید .

نکته: بعضی ها رب را از همون اول با گوشت تفت می دن و به خورشت اضافه می کنن ولی به نظر من اگه بعد از پخت گوشت رب را سرخ کنید و بعد به خورشت اضافه کنید ....خورشت خوش رنگ تری خواهید داشت ( البته این سلیقه ایی است شما به هر روشی که همیشه قیمه می پزید غذاتون را آماده کنید ). 

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

کتلت مرغ هندی ( Indian chicken cutlet )


کتلت مرغ هندی ( Indian chicken cutlet )

 براتون یه غذای هندی  آوردم که طعم عالی و معرکه ای داره  امیدوارم درست کنید و لذت ببرید .

مواد لازم :

مرغ  آبپز شده 300 گرم ( بدون استخوان )
سیب زمینی  آبپز شده 1 عدد متوسط
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده
فلفل سبز تند 2 عدد ریز خرد شده
سیر له شده 1 قاشق چایخوری
زنجفیل تازه و پوره شده 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل قرمز و زردچوبه به میزان لازم
گشنیز تازه 1/2 پیمانه و ریز خرد شده
نعنا تازه 1 قاشق غذاخوری ریز خرد شده

مواد لازم برای سوخاری:

تخم مرغ 1 عدد


توی یک ماهیتابه بزرگ پیاز ریز خرد شده را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود بعد زردچوبه و فلفل قرمز و ادویه گرام ماسالا و را اضافه کنید کمی هم بزیند بعد فلفل سبز تند و زنجفیل و سیر را هم اضافه کنید 1 دقیقه خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند .


سیب زمینی آبپز را هم با گوشت کوب بکوبید و له کنید.

فیله های پخته مرغ را با چاقو ریز خرد کنید.


سیب زمینی و مرغ را هم به مواد توی ماهیتابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود .

سبزیها را هم اضافه کنید و باز هم ، خوب هم بزنید .  


مواد آماده شده را به کناری بگذارید تا خوب سرد بشه ( سرد بشه یعنی کاملا خنک ... نه ولرم و نه گرم و نه داغ ... اینو می نویسم چون خیلی مهمه وقتی مواد داغ یا حتی ولرم  را توی مایه تخم مرغ بزنید و سرخ کنید کتلتها تو روغن می ترکه و ظاهر خوبی پیدا نمی کنه .) 

حالا از مواد به اندازه یک نارنگی برداشته و توی دست فرم دهید و اول توی مایه تخم مرغ بزنید و بعد توی پودر نان بغلطانید و توی روغن داغ سرخ کنید.... نوش جان ......pegah