۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

قلیه میگو



قلیه میگو

قبلا براتون دستور قلیه ماهی را گذاشته بودم که می تونید اینجا ببینید. امروز براتون دستور قلیه میگو رو می گذارم که خیلی خیلی بین جنوبیها و عاشقان میگو طرفدار داره طرز تهیه این قلیه هم مثل قلیه ماهی است با این تفاوت که بجای ماهی از میگو استفاده میشه اگه تمایل دارید مراحل کار را ببینید به لینک قلیه ماهی برید .

مواد لازم :

میگو 400 گرم
گشنیز 250 گرم
شنبلیله 50 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 1 بوته
فلفل قرمز و نمک و زرد چوبه و ادویه ماهی  به میزان لازم
رب گوجه فرنگی 1 قاشق مربا خوری
تمر هندی 100 گرم
آب 4 لیوان
آرد 2 قاشق غذاخوری


ابتدا گشنیز و شنبلیله را بشویید و ریز خرد کنید و به کناری بگذارید. ( سبزی قلیه نباید درشت خرد بشه ... چون به قول قدیمیا آب قلیه یه طرف می ره و  سبزیش هم یه طرف  )    :)))))

پوست سیر را بکنید و ریز خرد کنید و این را هم به کناری بگذارید.

پیاز را ریز خرد کرده و توی روغن داغ سرخ کنید. بعد سبزیها و سیر خرد شده و زرد چوبه و فلفل قرمز و نمک را هم به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه کمی سبزیها را تفت دادیم ( ما سبزی را زیاد سرخ نمی کنیم ) رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و دوباره یکم دیگه تفت می دیم .

حالا میگوها را روی سبزی ها  می ریزیم  و یه کوچولو تفت می دیم . تمر هندی را توی 3 لیوان و نصفی آب می خیسانیم و بعد یکم چنگ می زنیم تا خوب تمر هندی حل بشه توی آب بعدش از صافی رد کنید تا تفاله های تمر هندی توی قلیه نریزه و بعد آب تمر را به قلیه اضافه کنید.

زیر حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید . در این فاصله نصف لیوان آب که باقی مانده بود را با آرد مخلوط می کنیم  و به قلیه اضافه می کنیم و بعد زیرحرارت را کم کرده به مدت 1 ساعت میگذاریم آرام آرام بپزد.

یه نکته مهمی که در مورد پختن قلیه است اینه که موقع جا افتادن خورشت هرگز درب دیگ را نبندید چون به قول قدیمیا سر دیگ عرق می کنه و قلیه می بره .....نوش جان .... pegah

نکته: بعضی ها میگو را 20 دقیقه پایانی طبخ غذا به قلیه اضافه می کنن ولی من از همون اول با سبزی تفت می دم  و در ضمن میگو با این کار سفت نمیشه :)

نکته: معمولا از تمر هندی سیاه برای قلیه استفاده میشه اگه تمر هندی سیاه در دسترس نیست می تونید از نوع قهوه ایش  هم استفاده کنید.



۵ نظر:

  1. اون فلفلش رو ببین که دل منو برده ، به به پگاه جان ، عالی شده ، هر چند من تا حالا درست نکردم ، اما رنگ و روی این خورش تو حرف نداره عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم رزی جونم مثل همیشه خیلی لطف داری گلم <3

      حذف
  2. پگاه جون رنگ و روی خورشتت فوق العاده شده عزیزم! آدم کیف می کنه نگاش کنه ! خوردنش که جای خود داره! دستت درد نکنه خانوم خوش سلیقه!

    پاسخحذف
  3. وای کلی تو دهنم اب جم شد، من کلم به چیز ترش می رسم این طوری می شم،
    من تاها لا نخوردم، یعنی ترش مزهاس، از قورمه سبزی کلی ترش تره مگه نه؟

    پاسخحذف