۱۳۹۲ دی ۱۵, یکشنبه

خورشت آلو مسما





خورشت آلو مسما

این خورشت خوشمزه در هر نقطه از ایران به روش خاص خودش درست میشه بعضی ها به خورشت هویج و بعضی ها هم بادمجان سرخ شده و گوجه اضافه می کنند . آشنایی من با این خورشت بر می گرده به دوران بعد از ازدواج چون خواهر شوهر گرامی هر سال برای عاشورا این خورشت را به عنوان نذری می پختند. و از آنجایی که ایشون یه گیلانی اصیل هستند منم ورژن گیلکی این خورشت را یاد گرفتنم  البته چون هر نقطه از گیلان هم به روش خودشون این غذا را درست می کنن باید حتما ذکر کنم که این روش یکی از چندین روش متداول طبخ این خورشت است  . امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید.... pegah

مواد لازم:

مرغ یا اردک  3 تکه ( من مرغ را به اندازه 2 بند انگشت خرد کردم )
آب 1 لیتر
پیاز 1 عدد کوچک و ریز خرد شده
ادویه مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
==================================
آلو بخارا 100 گرم
قیسی 100 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ و خلالی خرد شده
رب آلوچه 1 قاشق غذاخوری سر پر
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری سرپر
نمک و فلفل  به میزان لازم



مرغها را همراه آب و ادویه ها و پیاز ریز خرد شده بگذارید کاملا بپزد.
حالا توی یک ماهیتابه پیاز را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.
بعد آلو و قیسی را هم به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.


 رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. در صورت نیاز کمی نمک و فلفل هم اضافه کنید.
وقتی مرغ پخت .... رب آلوچه را هم به آب مرغ اضافه کنید و تمام مواد توی ماهیتابه ( آلو و پیاز و رب گوجه )  را نیز توی آب مرغ بریزید.


آب مرغ را کمی هم بزنید تا با آلو و پیاز و.... خوب مخلوط بشه ..... بعد  درب دیگ را بگذارید و با حرارت کم اجازه دهید تا خورشت جا بیفته .... این خورشت معمولا مقدار آب کمی داره ریختن گوجه و بادمجان هم توی این خورشت اختیاری است پس اگه تمایل دارید می تونید در کنار خورشت این دو را هم سرو کنید. نوش جان .....pegah

نکته: لازم به ذکر است که بعضی ها توی این خورشت از رب گوجه استفاده نمی کنن و بعضی ها هم بجای رب آلوچه از آب نارنج و یا آب انار استفاده می کنند .

۵ نظر:

  1. وای ی ی ی پگاه جون من عاشق این خروشت هستم , همسر من هم خیلی دوست داره و هر بار که میپرسه چی داریم و من میگم الو مسما , باهاش ی شعر شمالی هم میخونه :))))))
    این تنها خورشتی هست که من ترش و شیرین میخورم , البته رب گوجه هم نمیزنم , ولی اینبار با رب امتحان میکنم <3

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. وااااااااااااای گیلدا بعدا فرصت کردی شعرشو برام بنویس :)))))) منم با وجود اینکه از خورشتهای شیرین بدم میاد ولی به عشق اون آلوها این خورشت را می خورم :****

      حذف
  2. خیلیییی خوشمزست ، به به ، چه رنگی هم داره ، نوش جونتون

    پاسخحذف
  3. به جای رب الوچه می شه از رب انار استفاده کرد، ممنون

    پاسخحذف