۱۳۹۳ آبان ۱۴, چهارشنبه

شیرینی مادلین ( مدلین) (madeleine )

  شیرینی مادلین ( مدلین) (madeleine )

واقعا می تونم بگم جزء 3 تا کیک برتری است که همیشه درست می کنم و خیلی خوشمزه است حتی موقع صبحانه با کمی کره و یه لیوان شیر نسکافه داغ محشرتر هم میشه .در واقع مادلین یه جور کیک کره ایی  فرانسوی کوچک است که توی قالبهای صدفی شکل پخته میشه مثل اونی که توی تصویرهای زیر عکسشو می بینید. این کیکهای کوچک بافتی سبک تر از کیک های اسفنجی دارد و خیلی خیلی خوشمزه است .
البته کسانی که فرانسوی نیستن فکر می کنن مادلین یه جور کوکی است  پیشنهاد می کنم حتی اگه قالبهای مخصوص صدفی شکل پخت این کیک را ندارید، توی قالبهای گرد یا مدل دار دیگه ایی این کیک را درست کنید و از مزه بی نظیرش لذت ببرید.در دستور اصلی این کیک غالبا از شیر و هیچ مایع دیگه ایی استفاده نمیشه ولی اگه مواد کیکی که درست کردید سفت بود می تونید از یک قاشق غذاخوری شیر یا مایعات دیگه استفاده کنید.


مواد لازم:

کره ذوب و سرد شده 3/4  پیمانه
آرد 1   پیمانه
تخم مرغ 2 عدد بزرگ
شکر دانه ریز یا پودر قند 2/3  پیمانه
آب لیموترش 1 قاشق مرباخوری
رنده پوست لیمو 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 1/2  قاشق چایخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری


ابتدا فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.

تخم مرغها و پودر قند و وانیل را با همزن آنقدر بزنید تا کرم رنگ شود حالا رنده پوست لیمو  را اضافه کنید. و بعد آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و کم کم همراه با کره ذوب شده به مواد بالا اضافه کنید یعنی به صورت یک در میان آرد و کره را اضافه کنید .و با همزن هم بزنید تا یکدست شود .


قالب مادلین را با روغن مایع کمی چرب کنید و از مایه کیک درون قالب بریزید. ( من مقداری از مایه توی قیف با ماسوره ساده ریختم تا با سهولت بیشتری درون قالب بریزم.)

حالا قالب را درون فر گذاشته و به مدت 15 دقیقه یا تا زمانی که روی شیرینی ها کمی برشته شود قرار دهید. بعد از آماده شدن از قالب جدا کرده و روی پنجره سیمی خنک کنید .نوش جان......pegah

نکته: با این میزان مواد حدود 14 عدد مادلین درست می شود .

نکته: توی این شیرینی از رنده و آب پرتقال هم می تونید استفاده کنید.

نکته: برای نگهداری مادلین از ظرفهای در دار استفاده کنید و بیرون از یخچال بگذارید چون در دمای محیط نرم تر است.

نکته: قالب مادلین صدفی شکل است.

۶ نظر: