۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۷, شنبه

آش دوغ



آش دوغ

کسی هست  طرفدار پروپاقرص آش باشه و این آش خوشمزه و معروف رو نشناسه ؟؟؟؟ واقعا مزه بی نظیری داره ...من این آشو در دوران دانشجویی از یکی از دوستان صمیمی تبریزیم یاد گرفتم که خانواده ایشون به این مدل درست می کردن منم سالهای ساله که به  سبک ایشون این آش رو می پزم امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید ....... مدلهای مختلفی از این آش درست میشه  با مواد مختلف و سبزیهای مختلف و بعضیا با گوشت قلقلی درست می کنن و بعضیا هم مثل من  این آش رو بدون گوشت درست می کنن ...اصلا همه مدل این آش خوشمزه است :))) ......باید خدمتتون عرض کنم  الان که دارم دستورشو تایپ می کنم دلم یه کاسه از این آش خوشمزه را می خواد اونم  حتما حتما تو یکی از این مکانها باشم و بخورم " ایل گولی  تبریز"  یا" جاده خلخال " یا " گردنه حیران " و یا " سرعین " :))))   وااااااااااای که ضعف کردم :)))))

بریم سر اصل مطلب و دستور این آش خوشمزه :


مواد لازم:

دوغ  2 لیتر ( اگه ترش باشه که دیگه معرکه است )
آرد برنج 1/2 پیمانه
برنج نیم دانه محلی 1 پیمانه ( شسته شده )
نخود پخته شده 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
سبزی آش دوغ ( برگ سیر ( میتونید از سیر تازه هم استفاده کنید )/ گشنیز / تره و شوید ) 500 گرم

مواد لازم برای قلقلی ( در صورت تمایل )

گوشت چرخکرده   150 گرم
پیاز 1 عدد کوچک
زردچوبه و نمک و فلفل به میزان لازم

اگه تمایل دارید توی این آش گوشت قلقلی بریزید ..... پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید و بعد با گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب ورز بدید و ازش قلقلی هایی به اندازه یه نخود یا بزرگتر درست کنید و تو روغن سرخ کنید و به کناری بگذارید.

برای درست کردن آش : 


یه مقدار از دوغ را به آرد برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شن و بعد این آرد برنج و همه دوغ و برنج را توی دیگ بریزید و روی حرارت قرار بدید و زیر حرارت را زیاد کنید تا دوغ جوش بیاد . همینکه جوش آمد زیر حرارت را کم کنید و اجازه بدین تا برنج حسابی باز بشه و به همراه آرد برنج لعاب پس بده . حالا یک عدد تخم مرغ را توی کاسه بشکنید و خوب هم بزنید و از دوغ داغ یک قاشق یک قاشق بهش اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا تخم مرغ نبنده این کارو تا زمانی که مایه تخم مرغ داغ بشه و یکدست بشه ادامه بدید و بعد تخم مرغ را به دیگ اضافه کنید. از این به بعد باید مدام هم بزنید تا ته نگیره .....


بعد از اینکه برنج حسابی باز و شد و لعاب انداخت نوبت اضافه کردن نخود پخته و سبزیها  است ( اگه تمایل به اضافه کردن قلقلی دارید الان وقت اضافه کردن قلقلی هم هست ) .

حالا آش را مدام و یواش هم بزنید تا سبزیها بپزه و آش جا بیفته بعد تو ظرف سرو بکشید و روش را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید ...نوش جان ......pegah

۲ نظر: