۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۲, جمعه

قیمه گل کلم



قیمه گل کلم

یکی از خورشتهای مورد علاقه منه ... اصلا به عشق گل کلمهای این خورشت فقط آشپزی می کنم :)))) اگه تا به حال این خورشت خوشمزه را امتحان نکردید حتما امتحان کنید نه تنها عاشقش می شین بلکه جز برنامه غذایی ماهانه اتون میشه . بیس اصلیش همون خورشت قیمه است فقط بجای بادمجان یا سیب زمینی سرخ کرده گل کلم خوشگل و خوشمزه سرخ شده به خورشت اضافه میشه ( فکر کنم الان کاملا متوجه شدین که من عاشق این خورشتم :)))) )

مواد لازم :

گوشت خورشتی 300 گرم ( قیمه ای خرد شده )
لپه 70 گرم ( میزان لپه بسته به ذائقه اتون داره )
رب گوجه 3 قاشق غذاخوری
گل کلم  آبپز شده 200 گرم  ( مقدار گل کلم بسته به ذائقه اتون داره من که بیشتر می ریزم :)  )
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده
لیمو عمانی درسته 2 عدد
آب 1 لیتر یا 4 لیوان
زردچوبه و ادویه خورشتی و پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم


ابتدا لپه را بپزید  و به کناری بگذارید.

حالا پیاز ریز خرد شده را توی روغن داغ سرخ کنید وقتی طلایی شد ادویه ها و فلفل  را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود . 

گوشت را هم به پیاز اضافه کرده و با حرارت بالا خوب و تند هم بزنید تا گوشت آب نندازه و کمی سرخ شه و رنگش عوض شه .مواظب باشید موادتون نسوزه .....

بعد 3 لیوان یا 4 لیوان آب به گوشت اضافه کنید و لیمو عمانی های درسته را یه سوراخ کنید و توی خورشت بندازید و اجازه دهید تا گوشت  بپزه .

بعداز پخت گوشت لپه را به خورشت اضافه کنید.

توی یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و رب گوجه را توی روغن تفت بدید تا بوی خامی رب گرفته بشه بعد رب سرخ شده را به خورشت اضافه کنید و نمک غذا را اندازه کنید و  درب دیگ را ببندید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا 15 دقیقه خورشت جا بیفته ....
در این فاصله گل کلمها را هم سرخ کنید و روی خورشت بریزید بعد از 10 دقیقه خورشت را سرو کنید. نوش جونتون .... pegah

نکته: میزان روغن را خودتون اندازه کنید .  چون هم گل کلمها سرخ میشن و هم رب و هم پیاز پس خودتون از مقدار روغن کمتری برای سرخ کردم این مواد استفاده  کنید تا خورشت خیلی چربی نداشته باشید .

نکته: بعضی ها رب را از همون اول با گوشت تفت می دن و به خورشت اضافه می کنن ولی به نظر من اگه بعد از پخت گوشت رب را سرخ کنید و بعد به خورشت اضافه کنید ....خورشت خوش رنگ تری خواهید داشت ( البته این سلیقه ایی است شما به هر روشی که همیشه قیمه می پزید غذاتون را آماده کنید ). 

۴ نظر:

  1. مثل قیمه خودمونه فقط باید گل کلم رو بپزیم و تفت بدیم و بریزیم توش درسته ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله دقیقا مثل قیمه خودمون باید گل کلم آبپز شده را سرخ کنید بندازید تو قیمه :)

      حذف
  2. دستت درست خانومی...ما هم به این به به و چه چه تو اعتماد می کنیم و این خودش رو میسازیم

    پاسخحذف