۱۳۹۲ دی ۲۲, یکشنبه

کیک شیفون پرتقالی

کیک شیفون پرتقالی

این پست چون یه پست کلیدی برای درست کردن کیک شیفون است برای همین یه توضیح نه چندان مختصر در مورد این کیک براتون می نویسم .


کیک شیفون یه کیک بسیار لطیف و خوش طعم است چه با وانیل درست بشه و چه با انواع آبمیوه ها درست بشه و از دسته  فوم کیکها هست و واقعااااا برای تولد و مهمانی ها یک کیک ایده آل است .......... در اصل در سال 1920 توسط  " هنری بیکر " که اهل ایالت کالیفرنیا بود ابداع شد و یک کیک متفاوت بود که ایشون تونستند به مدت دو دهه راز تهیه آنرا مخفی نگه دارند و در سال 1940 این راز را به یک شرکت صنایع غذایی فروخت و 8 سال بعدش آن شرکت راز این کیک سبک و خوشمزه را فاش کرد . :))) راز تهیه این کیک استفاده از روغن مایع همراه با مایه سبک و اسفنجی است که با تکنیک جدا کردن سفیده از زرده تخم مرغ تهیه میشه . پس یک نکته اساسی در تهیه این کیک اینه که حتما سفیده از زرده تخم مرغ باید جدا بشه ولی متاسفانه بعضی از دوستان به اشتباه هر نوع کیکی را به اسم کیک شیفون می نامند. دستوری که در زیر براتون میگذارم یه دستور کلاسیک از تهیه این کیک است چون در حال حاضر تنوع این کیک بسیار زیاد است ......یکی از تکنیکهایی که در تهیه فوم کیکها بکار میره استفاده از یه اسید است که در اینجا " کرم تار تار " این نقش را بازی می کنه در صورت نداشتن کرم تارتار می تونید از آبلیمو یا سرکه در دستور استفاده کنید که مقدارش هم 1/8 قاشق چایخوری برای 2 تا سفیده تخم مرغ است .اینکار باعث میشه که سفیده تخم مرغ  بهتر فرم بگیره و فرم گرفتنش پایدار تر باشه فقط یادتون باشه حتما میزان استفاده از این اسیدها باید به اندازه ذکر شده در دستور باشه و زیاد اضافه کردنش کیفیت سفیده تخم مرغ را پایین میاره....... شاید بعضی از دوستان با کرم تار تار آشنایی نداشته باشن یه توضیح کوچولو در مورد این کرم را در زیر براتون می نویسم ... pegah

" کرم تار تار "
کرم تار تار:

در واقع اصلا کرم نیست و حالت کرم مانند نداره ،  یک پودر سفید است که می تونید از لوازم قنادیها تهیه کنید و برای فوم کیکهایی مثل کیک شیفون و یا برای مرنگها و برای رویال آیسینگ ها قابل استفاده است. عکسشو براتون گذاشتم که می تونید در بالا ببینید.

 من  کیک شیفون را با طعم پرتقال درست کردم شما می تونید در دستور بجای آب پرتقال از هر نوع آبمیوه دیگه و یا اسانس دیگه ای هم استفاده کنید و یا اینکه از شیر یا آب استفاده کنید.

کیک شیفون پرتقالی:

مواد لازم :

آرد 200 گرم
آرد ذرت 20 گرم  ( می تونید کلا 220 گرم از آرد قنادی استفاده کنید و دیگه از آرد ذرت استفاده نکنید. )
شکر 170 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
سفیده تخم مرغ 5 عدد
آب پرتقال 120 میلی لیتر ( می تونید از شیر و یا آب و یا هر نوع آبمیوه دیگه ایی که دوست دارید استفاده کنید.)
رنده پوست پرتقال 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری سر خالی
وانیل 1/4 قاشق چایخوری
کرم تار تار 1/2 قاشق چایخوری
روغن مایع 60 میلی لیتر
======================================
مواد لازم برای تزئین:

موز 1 عدد حلقه ای خرد شده
گردوی خرد شده 100 گرم
خامه فرم گرفته قنادی  400 گرم
پودر کاکائو به میزان لازم
ترافل رنگی به میزان لازم
گل رز برای وسط کیک 


فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.

کف قالب  25 سانتی متری مخصوص کیک شیفون را کاغذ روغنی بندازید ( قالب کیک شیفون باید حتما تو خالی باشه و طرح ساده ای داشته باشه توصیه میشه از قالبهای تو خالی طرح دار برای کیک شیفون استفاده نشه ....  در صورتیکه قالب ساده تو خالی در دسترس ندارید از یه قالب  مستطیلی 30*20  هم می تونید استفاده کنید.)


زرده تخم مرغ را به همراه 2 قاشق غذاخوری از آب پرتقال و نصف شکر و وانیل هم بزنید تا کرم رنگ بشه . بعد رنده پوست پرتقال را هم اضافه کنید و با قاشق پلاستیکی کمی هم بزنید.


بقیه آب پرتقال را هم اضافه کنید . آرد را با آرد ذرت و بیکینگ پودر مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا آرد را هم به مواد اضافه کنید و در آخر هم روغن مایع را اضافه کنید می تونید با قاشق هم بزنید و هم می تونید با همزن هم بزنید ولی یادتون باشه این مواد نباید زیادهم بخوره به اندازه ایی که مواد کیک یکدست بشه کافیه.... اگه با همزن هم می زنید چند ثانیه برای این منظور کافیست.


حالا پره های هم زن را بشویید و خشک کنید.

سفیده های تخم مرغ را توی یک کاسه بزرگ بریزید و با هم زن آنرا هم بزنید وسطهای هم  زدن کرم تارتار را اضافه کنید و بعد یکم دیگه هم بزنید و بعد نصف باقیمانده شکر را هم  اضافه کنید و باز به هم زدن ادامه دهید تا سفیده حسابی فرم بگیره ( یادتون باشه بیش از اندازه سفیده را هم نزنید که کیفیت کیکتان پایین میاد و کیک خشک میشه )


حالا سفیده های فرم گرفته را در 3 یا 4 مرحله به زرده اضافه کنید و با قاشق پلاستیکی به صورت دورانی هم بزنید فقط به اندازه ایی که سفیده با مواد کیک مخلوط بشه زیاد هم زدن مایع باعث میشه پف کیک بخوابه....


مواد کیک را توی قالب بریزید و قالب را توی فر بگذارید تا به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزه چون دمای فرها با هم متفاوت است بعد از 45 دقیقه حتما چک کنید ببینید کیک پخته یا نه :)


کیک را از فر خارج کنید و بگذارید توی همان قالب کاملا سرد بشه و بعد کیک را از دیواره های قالب جدا کنید و روی سینی فلزی بگذارید .کاغذ روغنی را از ته کیک بردارید .و به هر روشی که دوست دارید این کیک را تزئین کنید.

من برای تزئین کیک :


کیک را افقی به دو قسمت مساوی تقسیم کردم و کمی خامه فرم گرفته روی لایه کیک پخش کردم و روی خامه فرم گرفته را با تکه های موز پوشاندم و بعد لایه دوم کیک را روی موزها قرار دادم .
کل کیک را با خامه فرم گرفته پوشش دادم و با خرده های گردو دور تا دور کیک را تزئین کردم .


روی کیک را هم کمی پودر کاکائو پاشیدم و با خامه فرم گرفته دور تا دور کیک را تزئین کردم و روی خامه ها را با ترافل رنگی پوشاندم. و وسط کیک که خالی بود را با گل رز تزئین کردم چون این کیک را به مهمونی بردم دیگه فرصت نشد از برش خوردش عکس بگیرم ولی می تونید بافتش رو توی تصاویر مرحله به مرحله ببینید. .نوش جان ......pegah 

۶ نظر:

  1. mercccccccccccc .khylli khob tozih dadid.

    پاسخحذف
  2. مرسی از توضیحات مبسوط و خوبتون

    پاسخحذف
  3. اگه ازپیمونه استفاده بشه اندازها به چه صورت میشه که دقیق ترباشه

    پاسخحذف
  4. سلام مرسى از توضيح كاملتون ميخواستم بپرسم به جاى خامه ميشه از كرم استفاده كرد؟

    پاسخحذف