۱۳۹۴ دی ۱, سه‌شنبه

قیمه لا پلو


قیمه لا پلو 

این غذای خوشمزه رو هم می تونید با گوشت قیمه ای خرد شده درست کنید  و هم با گوشت چرخکرده ، که توی شمال بیشتر با گوشت چرخکرده درست میشه و یکی از غذاهای مجلسیه  و ما هم بسیار دوستش داریم امیدوارم درست کنید و از مزه خوبش لذت ببرید . 


قیمه لا پلو 

مواد لازم :

برنج 3 پیمانه پلو پز
گوشت چرخکرده 300 گرم
لپه 100 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم 
زردچوبه و پودر لیمو عمانی و ادویه پلویی به میزان لازم
دارچین 1/2 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده 1/2 استکان 

برنج را با مقداری آب و نمک به مدت 2 ساعت بخیسانید و بعد آنرا بپزید و کمی دان تر ( زنده تر )  آن را آبکش کنید و به کناری بگذارید .

لپه را جداگانه با مقداری آب ، نیم پز کنید .

در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید  و پیاز ریز خرد شده را در روغن سرخ کنید تا طلایی شود بعد ادویه ها ( زردچوبه و پودرلیمو عمانی و ادویه پلویی و دارچین )  را اضافه کنید و تفت  دهید ، گوشت چرخکرده را روی پیاز سرخ شده ریخته و تفت بدید تا رنگ گوشت تغییر کنه بعد  رب گوجه و لپه نیم پز شده رو هم اضافه کنید و خوب هم بزنید .....بعد از چند دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید .

 کف دیگ برنج را با کمی روغن چرب کرده و در صورت تمایل از برش های سیب زمینی برای ته دیگ استفاده کنید . 

به دو صورت می تونید  این غذا رو بپزید اول اینکه یک لا برنج آبکش شده توی دیگ بریزید و روی آن چند قاشق زعفران و  یک لا مواد گوشتی ریخته و اینکار را تا انتهای برنج و مواد گوشتی ادامه دهید  و اجازه دهید برنج کاملا با مواد دم بکشه .

یا اینکه برنج آبکش شده را کاملا با مواد گوشتی و زعفران دم کرده مخلوط کنید و بعد درون دیگ برنج ریخته و اجازه دهید دم بکشه...
که من از  روش دوم همیشه استفاده می کنم .

بعد از اینکه پلو حاضر شد اونو با سالاد یا ترشی  سرو کنید .. نوش جاان ...pegah

نکته : ادویه پلویی را می تونید از عطاریها یا ادویه فروشی ها تهیه کنید .

۷ نظر:

  1. عالیه پگاه جان مثل همیشه خوشحال میشم از وبلاگ منم دیدن کنید تو گوگل سرچ کن اشپزى هلینا رز وبلاگ منتظره نظرت هستم دوست هنرمندم (هلینا)

    پاسخحذف
  2. سلام دوست عزیزم خسته نباشی ممنونم از وبلاگ خوبت چند روزیه که دستوراتتو میبینم خیلی سنتی هستن واقعا ممنونم عزیزم من به شما نزدیکم ساکن لاهیجانم وخوشحالم از اشنایی با وبلاگ خوشمزه ی شما خانم بسیار بسیار زیبا وهنرمند...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام نسیم جون باعث افتخاره عزیزم :) بذر ریحان رو خواهرم از ایتالیا برام آورد گلم :*

      حذف
  3. راستی عزیزم بذر ریحان ایتالیایی رو از کجا میشه تهیه کرد؟

    پاسخحذف
  4. ادویه پلوئی شامل چه نوع ادویه ای هست ؟ من شنیدم در ایران ادویه قیمه هم هست , ادویه قیمه مخلوط چه نوع ادویه هائی هست ؟ میشه لطفا این را هم بگید .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یک بخش در وبلاگ هست که نوشته شده ادویه ها من اونجا کاملا در مورد ترکیب ادویه ها نوشتم لطفا مشاهده کنید . در ایران من هم دیدم ولی تا به حال استفاده نکردم .

      حذف