۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

خورشت آلو اسفناج ( aloo esfenaj stew )




خورشت آلو اسفناج

یکی از خورشتهای اصیل ایرانیه که طرفدارهای خاص خودشو داره دروغ چرا منم بدم نمیاد هر از گاهی درسش کنم و از خوردن آلوچه های خورش لذت ببرم  :)) از اونجاییکه بیشتر طرفدار غذاهای ترشم برای چاشنی این غذا از آبلیمو استفاده کردم.
یکی از نکته های مهم برای خوشمزه تر شدن خورشت آلو اسفناج اینه که چاشنیش به اندازه باشه و اسفناجش خوب سرخ شه و از همه مهمتر اینکه آب خورشت کم باشه تا به قول معروف آبش یه طرف و اسفناج اون طرف نباشه  :)) ... به هر حال امیدوارم این خورشت خوشمزه را درست کنید و از مزه بینظیرش لذت ببرید .... pegah


مواد لازم :

گوشت خورشتی 300 گرم
اسفناج آبپز شده 500 گرم 
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده
آلو خورشتی 1 پیمانه 
آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
ادویه خورشتی و زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم
نمک به میزان لازم


اول از همه آلوها را به مدت 1 ساعت خیس کنید و به کناری بگذارید .

اسفناج آبپز شده را ساطوری کنید و با مقدار کمی روغن روی حرارت سرخ کنید تا رنگش عوض شه ( میزان سرخ کردن اسفناج کاملا سلیقه ایست بعضی ها حسابی سرخش می کنن بعضی ها هم کلا اسفناجو یه تفت کوچک می دن.... در هر حال من حد متعادل رو حفظ می کنم .)

در یک دیگ کمی روغن بریزید و پیاز ریز خرد شده را سرخ کنید تا طلایی رنگ شه بعد بهش ادویه خورشتی ( که می تونید از عطاریها و یا ادویه فروشیها تهیه کنید ) و زردچوبه و فلفل قرمز بزنید و کمی تفت دهید ، حالا گوشت های خورشتی را به پیاز اضافه کرده و با حرارت بالا تفت دهید تا رنگ گوشتها کاملا عوض شه بعد هم 2 لیوان آب بهش اضافه کنید و سر دیگ را بگذارید و اجازه بدین با حرارت ملایم گوشتها نیم پز شه .

بعد از نیم پز شده گوشتها اسفناجهای سرخ شده را به خورشت اضافه کنید و اگر نیاز بود به خورشت کمی آب جوش اضافه کنید ( ولی یادتون باشه این خورشت هرچه کم آبتر باشه خوشمزه ترمیشه )  دوباره اجازه دهید به مدت 1 ساعت گوشتها با اسفناج کاملا بپزند و خورشت جا بیفتد 30 دقیقه مانده به سرو خورشت ، آلوها را به همراه نمک و فلفل و آبلیمو به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید با هم بجوشند  در انتها خورشت را با برنج زعفرانی سرو کنید ... نوش جان ... pegah

نکته : اگه تمایل دارید این خورشت را ملس میل کنید از مقدار آبلیموی دستور کم کنید و یک قاشق غذاخوری شکر به خورشت اضافه کنید که زمان اضافه کردن شکر به خورشت همراه با آلوچه هاست .

۵ نظر:

  1. سلام
    یه سوال می خواستم بدونم شیرین قرمه گیلان همان شیرین قاتق هست یا نه؟ ممنون
    نگین

    پاسخحذف
  2. با تشکر از اینکه تجربیات و دانش خود را در زمینه آشپزی با دیگران تقسیم میکنید ، آیا مجموعه دستورالعمل غذاهای مختلف را در یک مجموعه که قابل دسترسی باشد، گرداوری کرده اید؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام ممنونم از لطفتون در واقع این وبلاگ مثل یک کتابه که دستورالعمل ها با اسم مواد تشکیل دهنده و یا نوعش طبقه بندی شده و تنها مجموعه ایست برای دسترسی به دستور البته من در کانال تلگرام و اینستاگرام هم فعالیتها بیشتری دارم :)

      حذف