۱۳۹۳ دی ۱, دوشنبه

استیک ماهی با سس تمر هندی


براتون این بار یه غذای دریایی خوشمزه آوردم که هم تند و سریع حاضر میشه و هم برای اونایی که عاشق غذاهای دریایی هستند یه گزینه ایده آله مخصوصا که با سس تمر هندی سرو میشه .....از خواص تمر هندی براتون بنویسم که :

خاستگاهش  مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است و امروزه نیز این گیاه در کشورهای آفریقایی به صورت خودرو می روید. تمر هندی صدها سال پیش از طریق کشتی به شبه‌ جزیرهٔ هند نیز منتقل شد و در آنجا پرورش یافت. پس از آن، این گیاه در سراسر مناطق گرمسیری آفریقا و آسیای شرقی، از جمله تایوان و حتی برخی نواحی چین , و ایالات آمریکای جنوبی  پخش شد.تمر هندی در دو نوع شور و شیرین در بازار ایران یافت می شود . که نوع شیرین آنرا در بسته بندی هایی مقوایی در بیشتر سوپر مارکتها یا میوه فروشی ها می توان یافت . در واقع این تمر هندی رسیده و شیرین تر است و به عنوان میوه مصرف می شود.ولی در ایران دو نوع تمر هندی ترش و کمی شور هم یافت می شود،  که یکی به رنگ قهوه ایی و دیگری به رنگ سیاه در بسته بندی های پلاستیکی است.جنوبی ها از نوع سیاه آن در انواع قلیه ، و از نوع قهوه ایی آن در تهیه انواع سس و چتنی و ترشی و خورشت و مخصوصا مزه دار کردن ماهی استفاده می کنند .


استیک ماهی با سس تمرهندی


مواد لازم :

 ماهی شیر 2 تکه
نمک  و فلفل سیاه به میزان لازم 
لیمو ترش یک عدد
مواد لازم برای سس تمر هندی:
تمر هندی 50 گرم
آب داغ یک  لیوان
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز یک قاشق چایخوری


اول از همه دو طرف ماهی شیر را با نمک و فلفل نیم کوب مزه دار کنید .
حالا توی ماهیتابه گریل یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و به مدت 3 دقیقه یک طرف ماهی را گریل کنید بعد ماهی را برگردانید و طرف دیگر آنرا نیز گریل کنید .
الان می توانید کمی روی ماهی آب لیموی تازه بچکانید تا ماهی مزه دار شود .در این فاصله که ماهی گریل می شود سس تمر هندی را درست کنید.


تمر هندی را در آب داغ حل کنید بعد از صافی رد کنید تا صاف و یک دست شود .آب تمر هندی را داخل ماهیتابه ریخته رب گوجه و فلفل قرمز تند را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت کم به مدت 5 دقیقه سس غلیظ شود. مقداری از سس را در بشقاب سرو بریزید و استیک ماهی را کنار آن قرار داده و با سالاد سبزیجات ( ذرت و نخود فرنگی و کلم بروکلی و هویج ) سرو کنید.نوش جان ......pegah

۲ نظر:

  1. وای ی ی ی بر من , پگاه جون منظورت از گذاشتن این تصاویر چیه ؟؟ :/

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای جان .....می دونم گیلدا تو هم عشق غذاهای دریایی هستی ... عیم من <3 :*

      حذف