۱۳۹۳ آذر ۱۹, چهارشنبه

آش سبزی شیرازی




آش سبزی شیرازی

برای من که عاشق آشپزیم، چشیدن و تجربه خوردن غذای شهرهای مختلف، همیشه در اولویته. مثلا وقتی به شیراز سفر می کنم، تمام حس و حال و هیجانم، غیر از دیدن اماکن تاریخی و بی نظیر شیراز، خوردن غذاهای محلی و از همه مهم ترآش سبزی معروف شیراز است . آن هم به عنوان صبحانه با نان سنگک گرم و پیاز داغ طلایی و خوش رنگ.

بله تعجب نکنید این آش را معمولا صبحانه می خورند و واقعا هم خوشمزه است. و اما حالا که هم هوا سرد شده و هم از شیراز دورم  و هوس خوردن این آش خوشمزه ، تمام فکر و خیالم را پر کرده  برای اینکه این حال و هوا کامل تر شه همچنان که این بیت معروف حافظ را با خودم زمزمه می کنم " خوشا شیراز و وضع بی مثالش     خداوندا نگه دار از زوالش " وارد آشپزخانه می شم  و شروع به درست کردن آش سبزی شیرازی می کنم .یادتون باشه شما هم موقع درست کردن آش حتما یه بیت شعر از شعرای بزرگ شیرازی بخونید تا حال و هواتون موقع درست کردن آش عوض شه :)) لطفا با من همراه باشید با دستور این آش خوشمزه که فقط با پیاز داغ تزئین و سرو می شود.

مواد لازم:

گوشت گوسفند 300 گرم
حبوبات ( عدس و نخود و لوبیا چیتی )  همه با هم 200 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
برنج نیم دانه  2 پیمانه پلوپز
سبزی تره 150 گرم
سبزی ترخون 100 گرم
آب 2 لیتر
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم


یک پیشنهاد برای آن دسته از عزیزانی که با هضم حبوبات مشکل دارند، این است که " حبوبات را به مدت یک شبانه روز در آب بخیسانند و در این فاصله سه بار آب حبوبات را عوض کنند، با این کار بیشتر نفخ حبوبات گرفته میشود ". 


اول لوبیا چیتی و عدس و نخود را بخیسانید سپس آنها را بپزید و به کناری بگذارید . ( یادتون باشد هنگام پخت، به حبوبات نمک اضافه نکنید چون سفت می شه و زمان پختش افزایش پیدا می کنه ).

حالا برنج را هم با مقداری آب بپزید تا حسابی باز شود و لعاب پس دهد.

گوشت را به همراه پیاز و زردچوبه و فلفل و2  لیتر آب بپزید و به کناری بگذارید.


نیمی از حبوبات را به همراه گوشت پخته شده و برنج بکوبید. حالا مواد کوبیده شده و بقیه حبوبات و سبزی های خرد شده را به آب گوشت اضافه کنید . ( برای این آش لازم نیست سبزی ها را زیاد ریز خرد کنید).

در دیگ را ببندید و اجازه دهید آش جا بیفتد وهر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد، اگر آب آش کم بود در صورت لزوم مقداری آب داغ به آن اضافه کنید. در آخر هم نمک آش را اندازه کنید و بعد از 10 دقیقه از روی حرارت بردارید و در ظرف دلخواه ریخته و با پیاز داغ آنرا سرو کنید .( حالا شما هم مثل من می دانید این آش با نان سنگک داغ آن هم صبحانه چقدر می چسبد، نوش جان ).

نکته: آش آبادان هم خیلی شبیه به این آش درست میشه و تقریبا دستورشان یکی است .




۱۰ نظر:

  1. وای ی ی من عاشق این اش هستم
    واسه من هم زمانی که متوجه شدم این اش رو صبحانه میخورن خیلی جالب بود , ولی تو اون چند سالی که شیراز بودیم دست شیرازی ها رو از پشت بسته بودیم :v

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. :))))))) ما هم دست شیرازیا رو بستیم گیلدا ولی هرچی هم تو خونه این آش رو درست کنم به اندازه لذتی که تو همون حال و هوا همون جا، توی شیراز آدم این آشو بخوره نمی رسه ..... من عاششششششششششق شیراززم .

      حذف
  2. به به عجب اشی نخوردم تا حالا
    خیلی وقت هم هست شیراز نرفتم
    نوش جون عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی خیلی خوشمزه و متفاوته بوی ترخون معرکه است توی این آش شادی جون حتما بپز که خیلی خوشت میاد :*

      حذف
  3. اين مقدار سبزي كه گفتين خشكه يا تازه؟؟ اگر تازه است خشكش رو چقدر بايد بريزيم؟؟ سوال بعد اين كه اينهمه ترخون آش رو تلخ نميكنه؟؟ و اينكه اين آش نعنا داغ و سير داغ هم داره يا نه؟؟
    مرسي از دستور تهيه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. طبق عکس سبزی تازه است عزیزم برای سبزی خشک باید اول توی آب بخیسونید سبزی ها رو بعد استفاده کنید و نصف مقدار سبزی های تازه استفاده کنید.و این مقدار ترخون هرگز آش را تلخ نمی کنه .

      حذف
  4. هووووم ، چقدر عالی شده ، از دستوراتی هست که تو نوبت دارم و هنوز همت درست کردنش رو ندارم ، یعنی با این عکسات سر ظهری هوش از سر من ببردی خواهر ، هر چند برای صبحانه میخورن ، اما ما هر وقتی دوست داریم :)))) نوش جونتون عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رزی ما هم شام خوردیم خواهر :)))) ولی حتما درست کن چون بی نظیررررره :*

      حذف
  5. این آش اصلش با گوشت بز هست و خود گوشت بز باعث میشه این حالت کشدار رو پیدا کنه. معمولا جا افتادنش زمان میبره مثل حلیم که میگذارن از نیمه شب تا صبح خوب جا بیفته و همه اش هم میزنن که ته نگیره ;)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه اصالتا با گوشت بز درست می شه رو نمی دونستم ممنونم از اطلاعاتتون .... ولی میزان جا افتادنش به اندازه دیگتون هم بستگی داره با این اندازه های خونگی ای که من دادم معمولا اینقدر طول نمی کشه و خیلی زودتر حاضر میشه .

      حذف