۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

خمیر اشترودل



خمیر اشترودل

این دستوری که براتون می نویسم یکی از انواع  دستورهای  سنتی  خمیر اشترودله.... که اصالتا اطریشیه و با انواع اشترودل که با خمیر فیلو یا هزارلا ، در بقیه کشورها درست میشه متفاوته شما می تونید برای غذا مقدار  پودر قند گفته شده در دستور خمیر را حذف کنید و برای شیرینی هم از همون مقدارپودر قند گفته شده در دستور  استفاده کنید . این خمیر بعد از پخت بسیار ترد و شکننده است و این نشون دهنده اینه که خمیر را خوب درست کردید و خوب پهن کردید .من از این خمیر هم برای غذا استفاده کردم و هم برای شیرینی که می تونید دستور اشترودل سیب را اینجا ببینید و در روزهای آتی دستور یه غذا با  این خمیر را براتون خواهم گذاشت ..البته راحترش اینه که از خمیرآماده هزارلا استفاده کنید ولی راستش من از این خمیر بیشتر راضی بودم تا خمیر آماده فیلو یا هزارلا ....که این سلیقه اییه و امیدوارم شما هم این خمیر را استفاده کنید و خوشتون بیاد. ....pegah

مواد لازم:

آرد  2 و 1/2 پیمانه  (  هر پیمانه آرد 125 گرم است ( خودتون دیگه اندازه آرد رو حساب کنبد :) ) البته میزان آرد تقریبی است .
تخم مرغ 3 عدد
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری
آب 1/4 پیمانه ( میزانش تقریبی است )
نمک 1/3 قاشق چایخوری
پودر قند 1 قاشق غذاخوری ( در صورتیکه این خمیر را برای غذا درست می کنید ، پودر قند را حذف کنید )



آرد را یکبار الک کنید و توی یک کاسه بزرگ بریزید بعد نمک و بیکینگ پودر را هم بهش اضافه کنید و هم بزنید و به کناری بگذارید.

تخم مرغها را توی یک کاسه دیگه بشکنید و به آن پودر قند و روغن مایع را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود .



حالا  تخم مرغ هم زده را توی آرد بریزید و کمی با هم مخلوط کنید... و بعد آب را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر جمع بشه ( نیازی نیست همه آب را اضافه کنید به اندازه ایی که خمیر جمع بشه کافیه.... بسته به نوع آردها ممکنه به میزان بیشتر یا کمتری آب برای جمع کردن خمیر نیاز داشته باشید  ) در کل خمیر حاصله نباید به دست بچسبه و حسابی ورز بدید تا از حالت خشکی در بیاد و نرم و لطیف بشه ( من حدود 5 تا 8 دقیقه با این دستهای نازنین ورز دادم شما می تونید از دستگاه هم استفاده کنید ... من می خواستم زیادی سنتی عمل کنم :)))) )

 ( اگه خمیرتون هم شل بود نترسید یکم دیگه آرد بهش اضافه کنید البته نه زیاد که خمیر خشک شه به اندازه ایی که خمیر به دست نچسبه )

این خمیر خوشگل و نرم را توی پلاستیک فریزر بگذارید و توی دمای آشپزخانه حداقل حدود 1 ساعت بهش استراحت بدید .
بعد از اینکه زمان استراحت خمیر تمام شد یه پارچه تمیز روی میز یا سطح کارتون  پهن کنید و خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و یه قسمت را به کناری بگذارید و قسمت دیگر را روی پارچه قرار بدید. 

(اینم از خمیری که  دارم می کشمش تا نازک بشه وسطهای کار ازش عکس گرفتم )

حالا با وردنه حسابی بازش کنید و بعد با دست خیلی نرم و لطیف طوری که خمیر پاره نشه از همه طرف خمیر را بکشید تا نازک بشه هر چی نازک تر باز کنید خمیر لایه هاش بیشتر میشه و تردی خمیر بعد از پخت هم بیشتر میشه .... در آخر هم با برس کمی روغن مایع روی خمیر بمالید و این خمیر الان آماده است تا با انواع مغزها و میوه ها پر شه و یه اشترودل خوشمزه باهاش درست کنید. ... نوش جان .......pegah

نکته : اگه خمیر را حسابی هم باز نکنید مشکلی پیش نمیاد . ولی معمولا برای شیرینی نازک نازک بازش می کنن.

نکته : من با این مقدار مواد گفته شده در دستور 4 تا اشترودل سیب درست کردم . چون برای غذا معمولا زیاد خمیر اشترودل را باز و نازک نمی کنم ....

نکته : یادتون نره اگه از این دستور برای غذا استفاده می کنید میزان پودر قند گفته شده در دستور را حذف کنید. 

۲ نظر:

  1. عجب خمیر تمیزی شده
    پگاه جون روی پارچه باز بشه نمی چسبه بهش؟ و اینکه اینقدر نازک شه میه بدون پارگی باهاش کار کرد؟
    خیلی جالب بود که خمیر مایه نداره..من شانس ندارم گاهی خمیر مایه عمل نمیاد حال ادمو می گیره...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه شادی جونم نمی چسبه برای اطمینان بیشتر یکم روی پارچه را آرد بپاشید ولی من آرد نریختم .....در مورد نازکیش هم تو تصویر معلومه اگه یواش با وردنه پهن کنی و با دست بکشی نازک میشه و پاره هم نمیشه ...و شادی عزیزم اصلا خمیر اشترودل پودر خمیر مایه نداره برای همین با بقیه خمیرها فرق می کنه :)

      حذف