۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

آبگوشت سنتی


آبگوشت سنتی

یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل ایرانی آبگوشته که انواع متنوعی هم داره ولی نوع  کلاسیک آبگوشت دستوریه که زیر براتون نوشتم و معمولا توی هر خانواده ای با کمی تغیر به همین صورت پخته میشه این غذا رو باید با حرارت ملایم و آروم پخت و موقع سرو  با نان خرد شده ترید (تلیت ) کرد و با گوشت و نخود و سیب زمینی درون آبگوشت هم کوبیده درست کرد و بعد با پیاز و ترشی و سبزی خوردن نوش جان کرد .

خلاصه خوردن این غذا رسم و رسوم خاص خودشو داره که هر چی سنتی تر اجرا شه لذت خوردنش دو چندان می شه .با من همراه باشید با دستور یک آبگوشت خوشمزه و نحوه سرو کردن آبگوشت برای عزیزانی که اینکار رو بلد نیستن .....


مواد لازم

گوشت گوسفندی با استخوان 5۰۰ گرم
نخود خیس خورده خام 3۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ و خرد شده
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ و چهار قاچ شده
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیتر
دنبه ۵۰ گرم (در صورت تمایل )
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
لیمو عمانی ۲ عدد


معمولا توی آبگوشت تنها حبوباتی که استفاده می کنند نخود است ولی در بعضی شهرها لوبیا سفید هم به آبگوشت اضافه میشه استفاده از دنبه اختیاریه که من معمولا استفاده نمی کنم چون گوشت گوسفند خودش چرب هست من برای آرتا کوچولو مرد کوچک خانواده یه دونه هویج هم ریختم پس در کل  ریختن دنبه و هویج درون آبگوشت اختیاریه .

نخود خام و خیس خورده را جداگانه بپزید و به کناری بگذارید .

گوشت و پیاز خرد شده و زردچوبه و آب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا با حرارت کم گوشت نیم پز شود .حالا سیب زمینی چهار قاچ شده و در صورت تمایل هویج و نخود پخته  و رب گوجه فرنگی و لیموعمانی را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند. در انتها نمک آبگوشت رو اندازه کنید .

و آبگوشت را برای مرحله مهم بعد یعنی سرو کردن حاضر کنید .....

به این صورت که گوشت های آبگوشت رو از استخوان جدا کنید و گوشت ها را به همراه سیب زمینی و دنبه و نخود  در یک کاسه ریخته و با گوشتکوب بکوبید  تا کاملا له شود .به این کوبیده می گن و خوردنش با ترشی لیته و سبزی خوردن و نان سنگک یک فرایند دلچسبه  .

یکی دیگه از کارهای مهمی که برای خوردن آبگوشت باید انجام بدید درست کردن ترید یا تلیت هست برای این منظور  در یک کاسه  نان لواش یا سنگک یا نان دلخواه  را به تکه های کوچک خرد کنید و بعد آب گوشت را روی نان ها ریخته تا خیس شوند الان کوبیده و ترید (تلیت) شما حاضره و می توانید در کنار این غذا پیاز و ترشی لیته و سبزی خوردن و دوغ سرو کنید.  امیدوارم این غذا را درست کنید و  از مزه خوبش لذت ببرید ....pegah

۲ نظر:

  1. چرا نخود باید جداگانه پخته بشه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اول اینکه جدا پختن نخود آبگوشت باعث میشه آبش رو دور بریزید و از نفخ بیشتر جلوگیری میکنه... دوما بعضی از نخود ها نپز هستند و ممکنه در این فاصله زمانی پخته نشن برای همین به صورت جداگانه درون زودپز می تونید بپزید .

      حذف