۱۳۹۴ مهر ۲۵, شنبه

خوراک مرغ با ماست و زعفران


خوراک مرغ با ماست و زعفران

 صبح از خواب بیدار میشم و از اهل خونه می پرسم ناهار چی می خورید هر کی یه چیزی جواب می ده آرتا کوچولو هم طبق روال همیشه زرشک پلو با مرغ رو پیشنهاد می ده منم میرم تو آشپزخونه تا درخواست پسرو اجرا کنم ( فرزند سالاری  دیگه :))) ) یهو به ذهنم می رسه یه غذای دیگه با مرغ درست کنم که تا به حال نخوردیم در یخچال و کابینت رو باز می کنم و یکی یکی ترکیبات مزه دار کردن مرغ به ذهنم می رسه..... با من همراه باشید با دستور این غذای من درآوردی خیلی خیلی خوشمزه ...pegah

مواد لازم برای مزه دار کردن مرغ  :

مرغ 4 تکه  ( من از 2 عدد ران بالا و پایین مرغ استفاده کردم )
پیاز 1 عدد بزرگ و خلال شده
ماست 1 پیمانه
زعفران غلیظ نصف استکان 
سماق 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

مواد لازم برای دورچین :

سیب زمینی 1 عدد بزرگ و خرد شده 
هویج 1 عدد بزرگ و خرد شده
قارچ 100 گرم خرد شده
جعفری خرد شه برای تزئین



توی یک کاسه بزرگ ماست و زعفران و نمک و فلفل و سماق و آبلیمو و پیاز را با هم مخلوط کنید .

رانهای مرغ را روی سطح کار بگذارید و با یک چاقوی تیز دو برش مورب روی آن ایجاد کنید .

حالا مرغها را با مواد توی کاسه مخلوط کنید و سر ظرف را بسته و به مدت 2 ساعت آنرا درون یخچال بگذارید تا مرغها مزه دار شوند .

فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید .

حالا مرغها و بقیه مواد توی کاسه را درون ظرف مخصوص فر بریزید و دور تا دورآنرا با قارچ و سیب زمینی و هویج خرد شده پر کنید.

سر ظرف را با فویل بپوشانید و غذا رو توی فر به مدت 45 دقیقه بپزید بعد فویل را از روی ظرف بردارید و به مدت 20 دقیقه دیگر یا تا زمانیکه روی مرغها برشته شوند و آب کمی درون ظرف بماند بپزید .

مرغ را در ظرف سرو کشیده و روی آنرا با جعفری ریز خرد شده تزئین کنید نوش جان......pegah 

ترشی بادمجان بوشهری

ترشی بادمجان بوشهری 

این ترشی یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین ترشی بادمجانهایی است که درست کردم فقط مراحل تهیه اش کمی زیاده وگرنه مزه خوب ترشی به این همه زحمتی که میکشید می ارزه. معمولا قدیمیا بادمجانهای این ترشی را به مدت 10 روز در آفتاب خشک می کردند ولی امروزه از بیشتر  بوشهریها بپرسی این ترشی را چجوری درست می کنید میگن فقط بادمجان رو با سرکه می جوشونم و مرحله خشک کردن بادمجان به کل حذف میشه منم خیلی دوست داشتم بادمجانها را در آفتاب خشک کنم ولی متاسفانه آفتاب گیلان به شدت و تیزی آفتاب جنوب نیست و بادمجانها خوب خشک نمی شدند برای همین ترجیحا آنها را درون فر گذاشتم تا خشک شوند.  حالا با من همراه باشید با دستور اصیل و خانوادگی این ترشی خوشمزه از آنجایی میگم خانوادگی چون ممکنه توی خانواده بوشهری شما همشهری عزیزم طرز تهیه متفاوتی داشته باشه ....pegah

مواد لازم :

بادمجان قلمی کوچک 1 کیلو 
تمرهندی سیاه 100 گرم
سیر 1 بوته 
پودر فلفل قرمز و فلفل سیاه و گلپر و تخم گشنیز و سیاهدانه از هر کدام 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
سرکه به میزان لازم
موسیر 300 گرم


بادمجانها را بشویید و بوسیله چاقو یک برش طولی دهید جوری که بادمجانها  به دو نیم تقسیم نشوند و  به هم متصل باشند .

حالا مقداری آب  و یک قاشق مرباخوری زردچوبه و یک پیمانه سرکه  درون دیگ ریخته و بادمجانها را داخل آب گذاشته و به مدت 3 دقیقه بجوشانید بعد آنرا آبکش کنید و به کناری بگذارید .


اگه توی شهرتون آفتاب تند و تیزی دارید بادمجانها را از یک نخ آویزان کنید و اجازه دهید به مدت 10 روز خشک شوند ولی اگه مثل من هم وقتشو ندارید و هم آفتاب تند  تیز بادمجانها را درون سینی فر با فاصله بچینید و فر را روی 140 درجه سانتی گراد گرم کنید و بعد بادمجانها را توی فر گذاشته ولی  در فر نیمه باز باشه  و آنها را به مدت 1 ساعت یا بیشتر خشک کنید . 

همینجور که در تصویر می بینید بادمجانها خشک هستند درون آنها رطوبتی وجود ندارد .


درون کاسه غذاساز سیر و ادویه ها رو بریزید و دستگاه را روشن کنید و آنها را با هم حسابی خرد کنید .به اندازه مورد نظرتون نمک بهش اضافه کنید و مواد سیر را به کناری بگذارید .

در یک دیگ مقدارکمی سرکه و نمک بریزید و بادمجانها را درون دیگ سرکه ریخته و به مدت 3 دقیقه بجوشانید سپس آنرا آبکش کنید و این سرکه را دور بریزید .

بادمجانها را به کناری بگذارید تا  کاملا سرد شوند .


لای بادمجانها را با مخلوط سیر و ادویه پر کنید .بادمجانها را درون ظرف مخصوص ترشی بچینید و لابه لای آنها را با موسیر خرد شده پر کنید .


تمر هندی را درون مقداری سرکه حل کنید و بعد آنرا صاف کرده و روی بادمجانها و موسیر بریزید  سپس سرکه اضافه کنید به اندازه ای که روی ترشی رو بپوشاند در انتها سر ظرف را ببندید واجازه دهید به مدت چند ماه ترشی برسه . این ترشی هر چقدر بیشتر بماند خوشمزه تر می شود .... نوش جان ...pegah

۱۳۹۴ مهر ۱۶, پنجشنبه

خوراک دل و جگر گوسفند


من همیشه این خوراک رو خیلی متفاوت تر از دستوری که الان گذاشتم ، درست میکردم و همیشه کلی بهش ادویه می زدم  و با رب گوجه و آبدار اونو می پختم ولی از وقتی  این خوراکو  توی یک طباخی معروف رشت خوردم و شیفته مزه عالیش شدم  تصمیم گرفتم سبک پختمو در مورد  این غذا عوض کنم و با ترکیب مواد ساده اون رو درست کنم و باید انصافا بگم خیلی عالی شد امیدوارم شما هم این روش آسون منو برای طبخ جگر امتحان کنید و به نتیجه ای که من رسیدم برسید :)) با من همراه باشید با دستور خوشمزه این غذا ...pegah

مواد لازم :

جگر گوسفند 400 گرم
دل گوسفند 200 گرم
پیاز 2 عدد بزرگ
گوجه 2 عدد بزرگ
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
آب 1 استکان

اول از همه دل و جگر گوسفند را بشویید و بعد به اندازه 1 بند انگشت خرد کنید .

برای این غذا من از پیاز زیاااد استفاده کردم ،  پیاز رو متوسط خرد کنید یعنی نه ریز و نه خیلی درشت . بعد پیاز رو توی کمی روغن تفت بدید تا فقط نرم شه سپس جگر و دل گوسفند رو  به همراه زردچوبه و نمک و فلفل سیاه   به آن اضافه کنید و کمی دیگر تفت بدید تا رنگش تغییر کنه حالا آب را اضافه کرده و زیر حرارت رو کم کنید و سر ظرف رو ببندید تا جگر کاملا بپزه من زیاد بهش آب اضافه نکردم چون می خواستم این خوراک تقریبا خشک باشه بعد از اینکه جگر پخت گوجه ها را به خوراک اضافه کنید و اگه نیاز بود باز نمک بزنید و سر ظرف را ببندید تا گوجه ها نرم شوند ولی شکل ظاهریشونو از دست ندن .
خوراک آماده شده را در ظرف سرو بکشید و با پیاز و نان داغ تازه میل کنید . نوش جان ....pegah


۱۳۹۴ مهر ۱۳, دوشنبه

ترشی لیمو با آبلیمو


ترشی لیمو با آبلیمو 

روزتون بخیر بعد از چند هفته بالاخره موفق شدم  بر تنبلی غلبه کنم  و دستور ترشی مورد علاقه امو براتون آپ کنم ، قبلا توی وبلاگ دستور یک ترشی لیموی خوشمزه بندری رو گذاشته بودم که خیلی خاص درست می شد و مزه عالی ای داشت و می تونید اینجا دستورشو ببینید . اینبار یه ترشی بی نظیر دیگه با لیمو درست کردم که احتیاجی به سرکه نداره و دیگه تصور کنید وقتی آماده خوردن بشه با آبگوشت چه مزه ای می ده البته الان که دارم دستورشو آپ می کنم یه چند باری قسمت شده اونو بخوریم و باید بگم خیلی خیلی خوشمزه است  در این ترشی تلخی پوست لیمو خیلی کم احساس میشه  ، امیدوارم تا لیمو های پوست نازک در بازار موجوده این ترشی عالی رو تهیه کنید  ومثل من ازش لذت ببرید ...pegah

مواد لازم :

لیمو 1500 گرم پوست نازک
فلفل قرمز 1 قاشق مربا خوری
زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
سیاهدانه 1 قاشق غذاخوری
تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری

از مقدار 1500 گرم لیموی موجود در دستور 1000 گرمشو برای ترشی نگه دارید  و 500 گرم دیگه رو آب بگیرید و به کناری بگذارید .


اون 1 کیلو لیمو ترش را چهار قاچ کنید ، طوری که لیمو ها از هم جدا نشوند .

حالا تمام ادویه ها و نمک را با هم مخلوط کنید .

لابه لای لیمو چهارقاچ را با ادویه پر کنید .

حالا یک ظرف تمیز و استریل را انتخاب کنید  و یک لایه لیمو ترش رو به صورت تنگاتنگ هم درون ظرف قرار بدید .

بعد گوشتکوب را داخل ظرف کرده و لیمو های داخل شیشه رو با کمی فشار له کنید تا مقداری از آب آن خارج شود .


دوباره یک لایه دیگه لیمو ادویه دار شده بچینید و مرحله کوبیدن و له  کردن لیمو را تکرار کنید و این کار را تا انتهای لیموها ادامه دهید .

آب اون 500 گرم لیمویی که گرفته بودید را روی ترشی بریزید و سر ظرف را محکم ببندید و درون کابینت نگه داری کنید و بعد از 2 ماه ترشی می رسه و آماده مصرف میشه .در صورت تمایل می تونید از آب لیموهای موجود در بازار هم استفاده کنید .نوش جان ...pegah