۱۳۹۴ اردیبهشت ۶, یکشنبه

کیک پنیر و گردو (cheddar & walnut cake)


کیک پنیر و گردو(cheddar & walnut cake)

خیلی ها مثل من دوست دارن علاوه بر پنیرهای نام آشنای وطنی یه گریزی هم به طعم پنیرهای متفاوت و فوق العاده خارجی داشته باشند . البته متاسفانه در ایران دنیای خوشمزه  پنیرهای خارجی ناشناخته مونده و تعداد محدودی از این پنیرها معرف حضور دوستداران پنیراست . این بار  براتون یه کیک متفاوت آوردم که با داشتن پنیر چدار طعم معرکه ای داره خیلی ها باورشون بر اینه که پنیر چدار چون بوی تند و خاصی داره  فقط برای غذا مناسبه ولی از روی تجربه می تونم بگم اگه پنیر چدار آب شه و بعد به کیک یا شیرینی اضافه شه بوی تند خودشو از دست می ده و خیلی هم لذیذ میشه .....

چدار یکی از این پنیرهای خوشمزه خارجیه که کاربرد زیادی در غذا ، شیرینی ، کیک ، دسر و نان دارد  .این پنیر یک پنیر انگلیسیه و بهتره بگم یکی از پر مصرف ترین پنیرهای انگلیسی است و اسمش را از روستای چدار واقع در سامرست انگلستان گرفته ، این پنیر از شیر گاو تهیه می شه و رنگش زرد و زرد مایل به سفید و یا سفیده ، بافتی سفت ، طعمی خوب و بوی تقریبا تند از خصوصیات بارز پنیر چدار است . به شخصه مزه این پنیر رو توی نان و کیک  خیلی دوست دارم می تونید به سوپ هم اضافه کنید و .... اینم از عکس پنیر چدارکه پایین براتون گذاشتم .و دستور یک کیک بینهایت خوشمزه رو هم به آن اضافه کردم امیدوارم درست کنید و لذت ببرید  :)


کیک پنیر و گردو (cheddar & walnut cake)

مواد لازم :

پنیر چدار 80 گرم
شکر دانه ریز 35 گرم
شیر 48 میلی لیتر
روغن مایع 40 میلی لیتر
آرد 88 گرم 
گردو خرد شده 30 گرم
تخم مرغ 4 عدد
شکر 50 گرم
کرم تارتار 1/8 قاشق چایخوری

مواد لازم برای کاور کیک :
کرم کره ای وانیلی ( می تونید اینجا دستورشو ببینید )


فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید .
کف قالب گرد یا تو خالی 20 سانتی متری کیک را کاغذ روغنی بندازید .


اول زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید .

یک قاشق از آرد دستور را با گردو مخلوط کنید ( این کار کمک می کنه موقع پخت کیک همه گردو، به ته قالب نره )

حالا پنیر چدار را به همراه شکر دانه ریز( 35 گرم ) روغن و شیر در یک کاسه بریزید .کاسه را روی بخار آب قرار دهید ( به روش بن ماری ) خوب هم بزنید تا پنیر ذوب  و یکدست شود .


مایع پنیر را از روی بخار آب بردارید وآرد را در سه مرحله به آن اضافه کنید .


حالا زرده های تخم مرغ را یکی یکی اضافه کنید و خوب هم بزنید  یعنی وقتی اولین زرده به خورد خمیر رفت ، بعدی  را اضافه کنید سپس گردویی که به آرد آغشته کرده بودید را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود .

در یک کاسه تمییز، سفیده های تخم مرغ را با همزن بزنید و وسط هم زدن ،کرم تار تار و بعد شکر را در دو مرحله به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سفیده فرم بگیره و سفت شود .


سفیده فرم گرفته را در سه مرحله به خمیر کیک اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید تا سفیده با خمیر مخلوط شود ولی پف خود را از دست ندهد . 

مایع کیک آماده شده را در قالب بریزید و کیک را توی فر گذاشته تا به مدت 20 تا 30 دقیقه یا تا زمانیکه یک خلال دندان را توی کیک فرو کنید و تمییز بیرون بیاد ، بپزید .

کیک پخته شده را روی  پنجره سیمی بگذارید تا خنک شه و بعد با کرم وانیلی که می تونید دستورش را اینجا ببینید روی آنرا کاور کنید .نوش جان .....pegah


کرم کره ای وانیلی




کرم کره ای وانیلی 

پودر قند  128 گرم 
کره 70 گرم 
خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری


پودر قند و کره را با همزن بزنید تا یکدست شود بعد خامه و وانیل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کرمی نرم و لطیف حاصل شود . اگه خیلی سفت بود یک قاشق غذاخوری خامه اضافه کنید تا به فرم مطلوبتان نزدیک شوید و اگه خیلی شل شد به آن پودر قند اضافه کنید .
من از این کرم برای کاور کردن کیک گردو و پنیر استفاده کردم که بسیار دلچسب بود . برای دیدن بقیه کرم های  خوشمزه مخصوص کاور و فیلینگ کیک، اینجا کلیک کنید .

کوکوی مرغ و پیازچه ( chicken and scallion cutlet )


کوکوی مرغ و پیازچه

خوب همیشه که نباید هر چی دم دستت میاد توی کوکو بریزی گاهی باید با 6 قلم موادلازم یه کوکو بپزی که هم خودت هلاکشی هم خانواده :))) اینم شام سریع امشب ما بود که مقبول افتاد شما هم درست کنید و ازش لذت ببرید :)

مواد لازم :

سینه مرغ آبپز شده  300 گرم
پیازچه خرد شده 1 پیمانه  
تخم مرغ 3 عدد
نمک به میزان لازم
فلفل قرمز به میزان دلخواه 
زردچوبه 1/2 قاق چایخوری


همه مواد با هم مخلوط کنید و هم بزنید ، سپس روغن رو داغ کنید و مواد کوکو رو توی ماهیتابه بریزید و بعد دو طرفشو در روغن داغ سرخ کنید . به همین راحتی ..نوش جان ...pegah


۱۳۹۴ فروردین ۳۱, دوشنبه

سالاد سبز و تخم مرغ ( Green salad and boiled egg )


سالاد سبز و تخم مرغ

این سالاد یه سالاد فصل بسیار خوشمزه است که بخاطر حضور پر رنگ  تخم مرغ و پنیر می تونه جایگزین یکی از وعده های غذایی شه البته برای آن دسته از عزیزانی که به تناسب اندام توجه ویژه دارن :) امیدوارم درست کنید و از مزه خوبش لذت ببرید .

مواد لازم :

پیازچه 3 عدد متوسط حلقه ای خرد شده
کاهو 1 عدد کوچک
خیار متوسط 3 عدد حلقه ای خرد شده
تربچه متوسط 4 عدد حلقه ای خرد شده
پنیر فتا 200 گرم مکعبی خرد شده
تخم مرغ آبپز شده 3 عدد
گوجه  متوسط 3 عدد
جعفری تازه 3 قاشق غذاخوری و ریز خرد شده

برای سس:

لیمو تازه یک عدد بزرگ
روغن زیتون بکر 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

پیازچه و کاهو و خیار و گوجه و تربچه را خرد کنید و توی کاسه بریزید. پنیر فتا را به اندازه مکعب های 2 سانتی متری خرد کنید وبه همراه جعفری و تخم مرغ چهارقاچ شده به سالاد اضافه کنید و در آخر مقداری آب لیموی تازه و نمک و فلفل سیاه و روغن زیتون روی سالاد بریزید و میل کنید.نوش جان ....pegah


گوجه خشک ( dried tomatoes )


گوجه خشک ( dried tomatoes )

از آنجایی که من شمال زندگی می کنم و خیلی کم روزهای آفتابی داریم و اگه آفتاب هم باشه زیاد داغ نیست و هوا هم مرطوبه به سختی میشه خیلی از چیزایی که احتیاج به خشک شدن در آفتاب تند و تیز داره رو درست کنم برای همین تنها روشهایی که  برام باقی می مونه ، استفاده از فر و رادیاتور  است که ترجیحا از فر استفاده می کنم چون یه وروجک توی خونه  دارم که اجازه نمی ده روی رادیاتور چیزی برای خشک شدن بگذارم .خلاصه از آنجاییکه حتی اگه شرایط جور نباشه نمی تونم فکر درست کردن چیزی رو از سرم بیرون کنم دست بکار شدم و با گوجه های متوسط گوجه خشک رو توی فر درست کردم که روش ساده اونو می تونید پایین بخونید ولی خیلی خیلی مشتاقم  یک بار زیر آفتاب داغ جنوب ، گوجه ها رو خشک کنم .


مواد لازم :

گوجه سالم 1 کیلو
نمک مقداری

فر را روی 130 درجه سانتی گراد گرم کنید .


گوجه ها را برش بزنید البته برشهاتون نباید نازک باشه می تونید هم به صورت حلقه ای و هم به صورت چهارقاچ آنها را ببرید .
گوجه ها را روی سینی فر بچینید و روی آنها نمک بپاشید و بعد توی فر بگذارید و در فر را کاملا نبندید یعنی نیمه باز بگذارید و اجازه بدید به مدت 2 تا 3 ساعت شاید هم بیشتر خیلی آروم برای خودش خشک شه . یادتون باشه اگه کاملا خشک نشه کپک می زنه .
بعد از اینکه گوجه ها خشک شدن از فر در بیارید و اجازه بدید سرد شه و بعد می تونید آنها را توی روغن زیتون بریزید و به مدت طولانی تری مورد استفاده قرار بدید ... نوش جان ....pegah



۱۳۹۴ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

دلمه برگ مو با سس تمرهندی ( dolmeh ، dolma ) (Stuffed Grape Leaves )


دلمه برگ مو با سس تمرهندی

خوب وقتی هوس دلمه می کنیم  و فصل برگ مو تازه هم  نیست !!!!!! در نتیجه یه سر به سوپر مارکت محله  می زنم و یک شیشه برگ مو کنسروی میگیرم و دل خودم و خانواده رو با درست کردن دلمه شاد می کنم :))) و از آنجایی که مزه ترش را نسبت به شیرین بیشتر می پسندم ترجیحا  دلمه را ترش درست می کنم ، برای این منظور از چاشنی تمر هندی استفاده  کردم .نحوه پیچیدن دلمه به صورت رول یا سیگارت را در عکس بعد گذاشتم برای عزیزانی که پیچیدن دلمه را بلد نیستن ، امیدوارم درست کنید و از مزه خوبش لذت ببرید .




اینبار دلمه ای که درست کردم کمی متفاوت تر از دستور قبلی  بود که توی وبلاگ گذاشته بودم و می تونید اینجا دستورش را ببینید .در واقع این سری من فقط از سبزیهای خشک و معطر و به جای برنج آبکش شده از برنج پخته شده استفاده کردم و از نتیجه کار کاملا راضی بودم  چون غیر از زمانی که برای پیچیدن دلمه ها صرف کردم بقیه کار از آماده کردن مواد میانی تا برگهای آماده مو که کنسروی بودن ، زود و سریع پیش رفت و زیاد وقتگیر نبود  ...اگه هم دوست دارید در ترکیب مواد میانی  دلمه  ازسبزیهای تازه استفاده کنید لطفا  اینجا کلیک کنید

مواد لازم :

 برگ مو کنسروی یا تازه 500 گرم 
گوشت چرخکرده 300 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ و ریز خرد شده 
ادویه گوشت و زردچوبه و پودر لیمو عمانی و فلفل قرمز به میزان لازم
لپه 1 پیمانه پخته شده 
برنج پخته شده 2 پیمانه
ترخون خشک 2 قاشق غذاخوری
نعنا خشک 1 قاشق غذاخوری

برای سس :

تمر هندی ( قهوه ای یا سیاه ) 50 گرم
آب  2 تا 3 لیوان 
نمک کمی 

ابتدا پیاز را در کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود .بعد ادویه گوشت و زردچوبه و پودر لیمو عمانی و فلفل قرمز را اضافه کنید و کمی با پیاز تفت دهید سپس گوشت را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کنه و کمی سرخ شه و بعد لپه پخته شده و برنج و ترخون و نعنا  و کمی نمک را اضافه کنید وهم بزنید . حالا مواد را از روی حرارت بردارید و  به کناری بگذارید تا سرد شود . 

برگ موهای کنسروی را از شیشه در بیارید و توی آبکش بگذارید و کمی زیر آب سرد بگیرید چون نمک داره و ممکنه بعد از پخت دلمه هاتون خیلی شور شه .
حالا برگ ها را طبق تصویر به صورت رول یا سیگارتی بپیچید یا حتی می تونید به صورت بقچه ای بپیچید . 

چند تا برگ مو را کف قابلمه بچینید و دلمه ها را روی برگ مو بگذارید،  بعد از اتمام کار پیچیدن ، سس را درست کنید . 

برای تهیه سس ، تمر هندی را توی 3 لیوان آب گرم حل کنید و بعد از صافی رد کنید تا یک دست شه ، اگر نیاز بود کمی نمک به آن اضافه کنید و روی دلمه ها بریزید و یه جسم سنگین مثل یه بشقاب یا یه سنگ تمیز رو سر دلمه ها بگذارید تا باز نشه و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه ها بپزند و بعد نوش جان کنید .....pegah



۱۳۹۴ فروردین ۲۳, یکشنبه

بورانی لبو


بورانی لبو

یکی از ساید دیش یا بهتر بگم دیپ هایی که به فصلش سر سفره اغلب ما ایرانی ها پیدا میشه و بسیار هم طرفدار داره و خوشمزه است بورانی لبوست ، که میشه گفت دستتون برای اضافه کردن انواع مخلفات ، مثل سبزیهای معطر و ... در تهیه این بورانی باز است ولی ما معمولا به صورت ساده مانند دستور زیر این بورانی را درست می کنیم و از مزه خوبش لذت می بریم خلاصه جای شما خالی  ، خیلی خیلی خوشمزه و راحت تهیه میشه ، امیدوارم درست کنید و لذت ببرید .

مواد لازم :

چغندرقرمز 3 عدد متوسط 
ماست 500 گرم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
نعنا برای تزئین 

چغندر های قرمز را آبپز کنید و بعد آنها را خرد کنید ، به هر اندازه که تمایل دارید حتی می تونید آنها را رنده کنید .

بعد لبوهای خرد شده را با ماست و نمک و فلفل خوب مخلوط کنید و با نعنا تازه روی آنرا تزئین کنید . نوش جان ....pegah 


قیمه نثار (gheymeh nesar )


قیمه نثار(gheymeh nesar )

این بار طرز تهیه یک غذای سنتی و اصیل رو در نظر گرفتم. قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی شهرستان قزوین است، که معمولا در مهمانی های بزرگ پای ثابت سفره غذا است و علاوه بر آن در ایام سوگواری به عنوان نذری آن را می پزند.در خود قزوین این غذا را با ادویه مخصوص قیمه نثار طبخ می کنند و با خلال پرتقال، بادام، پسته، زرشک و همچنین پلوی زعفرانی آن را سرو می کنند. با دستور پخت این غذای بی نظیر که یکی از غذاها و عکسهایی بود که برای مجله سیب سبز در نظر گرفته بودم و در شماره 128 به چاپ رسید ، با من همراه  باشید.


مواد لازم :

گوشت خورشتی 500 گرم
پیاز یک عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
آب سه لیوان
زردچوبه و ادویه خورشتی ( ادویه قیمه نثار) یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل و دارچین به میزان لازم 
زعفران دم کشیده نصف پیمانه
گلاب دو قاشق غذاخوری
زرشک و خلال پسته و خلال بادام از هر کدام 5 قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال شیرین شده 3 قاشق غذاخوری
کره و شکر از هر کدام 3 قاشق غذاخوری


از آنجا که اغلب این قیمه، لا به لای پلو سرو می شود، چهار پیمانه برنج را بشویید، بپزید و بگذارید دم بکشد.
می توانید اینجا طرز شیرین کردن خلال پرتقال را ببینید .


برای تهیه قیمه،  پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن داغ سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کرده و روی آن ادویه خورشتی، دارچین، زردچوبه و  فلفل بریزید و بعد تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.


 رب گوجه را هم به گوشت اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، در آخر هم آب را اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت بپزد. بعد از پخت گوشت، گلاب، نمک و نصف زعفران را اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه، خورشت شما که آب کم و غلیظی دارد حاضر است.


در یک ماهیتابه یک قاشق کره بریزید و خلال بادام و پسته را به مدت یک دقیقه تفت دهید، در یک تابه دیگر زرشک ها را به همراه یک قاشق کره و یک قاشق شکر تفت دهید، خلال های  پرتقال هم با یک قاشق کره و شکر تفت دهید و کنار بگذارید. می توانید نصف مواد خلال و زرشک را به قیمه اضافه کنید و نصف دیگر را برای تزئین نگه دارید.

حالا پلو را در دیس بکشید و روی آن مقداری از مواد قیمه و خلال بریزید و بعد روی قیمه را با بقیه پلو بپوشانید، در انتها هم روی پلو را با کمی قیمه و خلال های بادام، پسته، پرتقال،زرشک و همچنین پلوی زعفرانی تزیین کنید.نوش جان ....pegah


۱۳۹۴ فروردین ۱۹, چهارشنبه

آلبوم کار دوستان 17



با تشکر از فریبا جون از پیج خوب غذاهای جنوبی که فیله سوخاری حلزونی را درست کردند  و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

=====================================================================

با تشکر از شادی عزیز ا زپیج  یامی مامی که رزت گوشت را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .
==================================================================

با تشکر از مریم خالقی عزیز که نان پر شده با سبزیجات را درست کردند و می تونید اینجا دستور ش را ببینید .

================================================================



 با تشکراز ساناز فولادی عزیز که دسر شیرعسلی و آلوورا را درست کردن و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

===================================================================


با تشکراز مریم عزیز که کوکوی گوشت و نخودفرنگی را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

آلبوم کار دوستان 16



با تشکر از تیوا امیدی عزیز که اکبر جوجه را درست کردن و می تونید اینجا دستورش را اینجا ببینید .

====================================================================


با تشکر از مریم عزیز که ترشی بادمجان کبابی را درست کردند و می توندی اینجا دستورش را ببینید . 

=====================================================================


با تشکر از مینا ارجالی عزیز که ترشی لیمو را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید . 
===================================================================


با تشکراز سمیرا فلاحی که کیک هویج و دارچین را درست کردند و می تونید اینجا دستورشو ببینید . 

====================================================================

با تشکر از روقی کریمی عزیز که پای سیب را درست کردند  و می تونید اینجا دستورش را ببینید . 

===================================================================


با تشکر از سحر حسن زاده عزیز که کیک هویج و دارچین رادرست کرذدند و می تونید اینجا  دستور ش را ببیند.

آلبوم کار دوستان 15



با تشکر از فاطیما بابا رضایی عزیز که کیک پسته را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

==================================================================


با تشکراز مرضیه کلاری عزیز که شیرینی نارگیلی را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

================================================================


با تشکر از سارا ذوالفقاری عزیز که زبرا کیک را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

==================================================================



با تشکر از ناهید عزیزم که نان عسلی را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

===================================================================


با تشکر از سمر تهرانی عزیز که کاکا کدوحلوایی را درست کردند  و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

آلبوم کار دوستان 14





با تشکراز مریم خالقی عزیز که کیک پسته را درست کردند و می تونید اینجا دستورش راببینید .

===================================================================


با تشکر از مریم عزیز که کیک کدوحلوایی را درست کردن و می تونید اینجا دستورش را ببینید .

=====================================================================


با تشکر از مهسا مهدوی عزیزکه کیک هویج و دارچین ‍‍‍را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید . 

===================================================================


با تشکر از بهار رفیعی عزیزکه کیک هویج و دارچین ‍‍‍را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید . 

===================================================================



با تشکر از فاطیما بابا رضایی عزیز که کیک هل و گلاب را درست کردند و می توندی اینجا دستورش را ببینید .

==================================================================



با تشکر از راحله میرراشد عزیزکه کیک هویج و دارچین ‍‍‍را درست کردند و می تونید اینجا دستورش را ببینید .