۱۳۹۲ آبان ۸, چهارشنبه

مربای انجیر



مربای انجیر

انجیر 1 کیلو
شکر 1 کیلو
آب 1/4 پیمانه
جوهر لیمو 1/2 قاشق چایخوری ( یا  آبلیمو تازه 1 قاشق مربا خوری )

ابتدا بوسیله چاقو کنار انجیرها را یه برش کوچک بزنید. این کار برای اینه که شهد یا گلاب یا.... توی انجیر بره .. شما می تونید برش نزنید.
بعد انجیر ها را توی ظرف لعابی  بچینید  و روش را با شکر بپوشانید و بگذارید تو یخچال تا به مدت 5 تا 6  ساعت بمونه بعد بگذارید روی حرارت و آب را اضافه کنید اجازه دهید مربا بجوشه. انجیر مقدار زیادی آب داره که مربا را شل می کنه نیازی به اضافه کردن آب زیاد به مربا نیست.
وقتی مربا قوام آمد و انجیر ها پختند جوهر لیمو یا  آب لیموی تازه را اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه از روی حرارت بردارید. و بگذارید توی همان ظرف خنک بشه بعد توی یک شیشه تمیز و استریل بریزید و نوش جان کنید.... pegah

 نکته: برای اینکه ببینید مربا قوام لازم را پیدا کرده فقط کافیه یک لیوان آب کنار دست خود قرار دهید و هر بار مقدار کمی از آب مربا را توی آب بریزید اگه مربا توی آب پخش شد یعنی هنوز قوام لازم را پیدا نکرده و اگه مربا منسجم به ته لیوان آب رفت یعنی مربا قوام لازم را داره و باید از روی حرارت بردارید.
نکته: اگه انجیرها پخته بود و هنوز مربا قوام لازم را پیدا نکرده بود انجیرها را از شربت درآورده و بگذارید شربت بجوشد تا قوام لازم را پیدا کنه.

۱۳۹۲ آبان ۷, سه‌شنبه

رول ژله و مارشمالو لیمویی




رول ژله و مارشمالو لیمویی

مارشمالو سبز 60 گرم
ژله لیمویی 1 بسته
آب داغ 1 لیوان

این مارشمالویی که توی این دستور بکار رفته همون پاستیل پفی است که توی سوپرمارکتهای بزرگ یافت میشه و عکس یه مدلشو در تصویر پایین می بینید و مدل ها و رنگهای متفاوتی داره .

ابتدا کف قالب 30*20 را سلفون بکشید.
پودر ژله را با 1 لیوان آب داغ مخلوط کنید و به روش بن ماری ( روی بخار آب ) خوب هم بزنید تا تمام ذرات ژله حل شود.
بعد همچنان که ظرف روی بخار آب داغ است  مارشمالو ها را  به ژله اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مارشمالوها توی آن حل شود.   
وقتی کاملا حل شد مایه را توی قالب بریزید و قالب را  به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که کمی خودش را ببنده و بشه رولش کرد  توی یخچال بگذارید . گاهی زودتر از این زمان هم می بنده پس هر بار چک کنید اگه بسته شد می تونید رول کنید..
بعد ظرف را از یخچال درآورده و سلفون را روی تخته کار قرار دهید و با یک چاقوی تیز که توی آب داغ مونده و گرم شده دور تا دور ژله را از سلفون جدا کنید.
 در آخر هم آنرا رول کنید و باز بوسیله چاقوی تیز و داغ آنرا برش بزنید و توی ظرف سرو بچینید... نوش جان.... pegah

نکته: دقت کنید ....این رول باید نازک پهن بشه و زیاد توی یخچال نگذارید بمونه چون موقع رول کردن ترک می خوره ...

۱۳۹۲ آبان ۶, دوشنبه

مسقطی زعفرانی


مسقطی زعفرانی

براتون یه مسقطی خوشمزه و خوش رنگ آوردم که توی جنوب خیلی خیلی معروفه و خیلی هم طرفدار داره اینم یه دستور اصیل مامانی پز .... آخه  مامان بزرگم الان خونه ما مهمونه منم دست بکار شدم و زیر نظر مامانی یه مسقطی خوشمزه درست کردم .... لازم به ذکر است مسقطی معمولی در بیشتر شهرهای ایران  با کره سرد و سفت درست میشه و تهیه آن مدت زمان کمتری می برد. ولی مسقطی جنوبی به مدت طولانی و هم زدن مدوام درست میشه و بجای روغن مایع می تونید از کره آب شده هم استفاده کنید .

نشاسته  1 پیمانه ( می تونید هم از نشاسته گل استفاده کنید و هم از پودر نشاسته ) من از نشاسته گل استفاده کردم.
روغن مایع 1/2 پیمانه
آب سرد 1 پیمانه
آب داغ 1 پیمانه
گلاب 1/2 پیمانه
زعفران آسیاب شده 1 قاشق چایخوری
شکر 1/2 پیمانه
خلال بادام  2 قاشق غذاخوری ( در صورت تمایل )

اول از همه نشاسته را توی یه ظرف بریزید و روش یک پیمانه آب سرد بریزید و هم بزنید تا نرم بشه.حالا آب جوش را با شکر مخلوط کنید و هم بزنید تا شکر توی آب حل بشه.
بعد زعفران ساییده شده را توی یک لیوان بریزید و بهش گلاب اضافه کنید و به کناری بگذارید.
نشاسته را یه هم بزنید تا از حالت ته نشین شدن بیرون بیاد . حالا توی یک دیگ چدن یا لعابی روغن بریزید و نشاسته و شکر محلول شده را اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته غلیظ بشه....
بعد هم نوبت اضافه کردن خلال بادام و محلول گلاب زعفران است و باز هم خوب هم بزنید تا مواد با هم  مخلوط بشه .
از این قسمت به بعد باید هی هم بزنید و هم بزنید تا ته نگیره ... اینقدر هم بزنید تا حسابی غلیظ بشه و مسقطی از ظرف جدا بشه .
حالا اگه دوست دارید مسقطی را توی قالب با شکلهای متفاوت  (مثل گل و یا شکلهای هندسی ) بریزید یا اینکه مثل من توی یه ظرف مستطیلی شکل بریزید و بگذارید سرد شه و خودشو بگیره.
وقتی سرد شد قالب را برگردانید تا مسقطی از قالب جدا بشه و بعد یه چاقوی تیز را چرب کنید و مسقطی را به صورت لوزی برش بزنید. و روی آنرا با پودر پسته تزئین کنید.نوش جان .....pegah
نکته: برای سهولت در درست کردن مسقطی من مقدار آب سرد و گرم را جدا کردم البته که می تونید همه مواد را با هم قاطی کنید و بعد اینقدر هم بزنید تا شکر حل بشه ولی خوب اگه شکر را حل کنید بیشتر  راهو رفتین  :)

۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

ترشی گلک ( هندوانه ابوجهل ، کاپاریس ، شپله و....)

ترشی گلک ( هندوانه ابوجهل ، کاپاریس ، شپله و....)  

توی سفر خوبی که به شیراز داشتم این گلک های خوشگل را خریدم اونم فقط به خاطر درست کردن تزشی معروف و خوشمزه گلک.....البته درست کردن این ترشی بسیار خوشمزه کمی زمان می بره ولی ارزش درست کردنش را داره هم بخاطر اینکه پر از خاصیت است و هم مزه متفاوتی داره و معمولا ترشی گلک را با موسیر قاطی می کنند ولی من بدون موسیر درست کردم.

گلک 1 کیلو
سرکه به اندازه ایی که روی گلک را بپوشاند
سیاهدانه 1 قاشق غذا خوری
ادویه ترشی 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

اول گلک را پاک کنید ( یعنی ساقه ایی که به انتهای گلک متصل است را بکنید ). بعد گلکهای ریز رو درسته بگذارید و يه کم درشت تر ها رو بسته به اندازه شان نصف کنید .توجه داشته باشید اونايی که خيلی بزرگند و دونه های توش سفت شدند رو دور بریزید.( وقتي چاقو می زنيد اگر دونه های توش خشک و سفت شده باشند متوجه می شويد) 

از آنجایی که گلک خیلی تلخ است باید تلخی آنرا بگیرید برای این کار توی يک ظرف بزرگ آب جوشیده سرد بریزید و با مقداری نمک مخلوط کنید و گلک ها را توی آب قرار بدهید. و به مدت سه روز روزی سه بار آبش رو عوض کنید. تا شيرين بشه بعد روی يه پارچه تميز پهن کنید تا کاملا آبش گرفته بشه و بعد با نمک و ادويه ترشی و سیاه دانه توی یک شیشه کاملا خشک و تمیز بریزید و روی آن سرکه بریزید تا روی آن پوشانده شود. و بعد از 1 تا 2 ماه قابل استفاده است.نوش جان.....pegah

نکته: بعضی ها هم گلک ها را بعد از اینکه تلخی آن گرفته شد توی آب جوش میاندازند و بعد از چند قل از روی حرارت برمی دارند و بعد از سرد شدن به آن سرکه اضافه می کنند . اگه این روش را امتحان می کنید مواظب باشید گلکها در هنگام جوشیدن له نشوند.

نکته: بعضی ها هم بعد از گرفتن تلخی گلک آنرا با سرکه می جوشانند و بعد از اینکه سرد شد با ادویه و سیاهدانه و نمک مخلوط می کنند و در شیشه تمیز می ریزند.

نکته: این گلکهای خوشگل را من از شیراز خریداری کردم و بیشتر گلکها از کازرون میاد . البته در جاهای دیگر ایران هم وجود داره ولی با نامهای متفاوت.... 

نکته: ادویه ترشی را از سوپرمارکتهای بزرگ می توانید تهیه کنید.

کباب کوبیده در فر

کباب کوبیده در فر
گوشت مخلوط گوساله و گوسفند 500 گرم
پیاز 1 عدد متوسط و رنده شده
نمک و فلفل به میزان لازم 
گوجه 3 عدد حلقه شده
اول  گوشت را دو بار چرخ کنید که چسبندگی لازم را پیدا کنه.
سیخ های چوبی را توی آب به مدت 1 ساعت بخیسانید.
بعد آب پیاز رنده شده را دور بریزید .
گوشت و پیاز و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و خوب ورز بدید و مواد را بگذارید توی یخچال تا به مدت 1 ساعت بمانه .
بعد هم نمک را به مواد گوشت اضافه کنید و یه ورز دهید .
کنار دستتون یه کاسه آب بگذارید و دستتون را توی کاسه هر بار تر کنید  و بعد از مواد گوشتی به اندازه یک نارنگی بردارید و در دست کمی رول کنید و روی سیخ چوبی بگذارید و با دست مانند تصویر به آن فرم دهید.و سر و ته گوشت را روی سیخ محکم کنید.
کف قالب فر را چرب کنید و گوجه ها را توی ظرف بچینید. کبابها را هم روی گوجه ها بگذارید.
به اندازه 1/3 استکان آب توی ظرف فر( روی گوجه ها )  بریزید و درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید تا توی فر با دمای 180 درجه سانتی گراد  به مدت 20 دقیقه بپزه و بعد گریل بالای فر را روشن کنید و  فویل را از روی ظرف بردارید و اجازه دهید کبابها برشته شوند.

نکته: برای این از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده میشه که کبابها خشک نشن چون اگه گوشت گوساله به تنهایی استفاده بشه کباب خشک میشه :)
نکته: سیخهای چوبی را برای این توی آب می خیسانیم که موقعی که توی فر می گذارید نسوزه .

پتاژ کدوحلوایی


پتاژ کدو حلوایی

کدوحلوایی 400 گرم نگینی خرد شده
سیب زمینی 1 عدد کوچک نگینی خرد شده
پیاز 1 عدد کوچک ریز خرد شده
آب مرغ 2 لیتر
ذرت شیرین 1/2 پیمانه
پیازچه 2 عدد ریز خرد شده
نمک و فلفل به میزان لازم
لیموی تازه 1 عدد

ابتدا ذرت و کدوحلوایی  و سیب زمینی و پیاز و پیازچه را خرد کنید و توی دیگ بریزید.

بعد آب مرغ را اضافه کرده و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا همه مواد بپزند .در آخر هم آبلیموی تازه را توی سوپ بریزید و بعد از یه جوش زدن از روی حرارت بردارید و سرو کنید .

می تونید سوپ را ساده سرو کنید یا اینکه مثل من همه مواد سوپ را با بلندر پوره کنید تا غلیظ شود و نوش جان کنید...... pegah

نکته: برای تهیه این پتاژ من پیاز را تفت ندادم  و بیشتر مواقع همین طور بدون تفت دادن  سوپ را درست می کنم . ولی شما اگه مایلید می تونید همه مواد را توی روغن کمی تفت بدید و بعد آب مرغ را به آن اضافه کرده و سوپ را بپزید.

۱۳۹۲ آبان ۳, جمعه

قلقلی برنجی

قلقلی برنجی

فکر درست کردن این قلقلی به خاطر پسرم بود که برنج را دوست نداره یا اینکه دوست داره فقط برنج را خالی بخوره ...واسه همین من  برنج را با گوشت مخلوط کردم تا هم برنج رو خورده باشه و هم اینکه عاشق قلقلی است و پرتئین بدنش تامین شده باشه .....

گوشت چرخکرده 300 گرم
برنج پخته شده 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
پیاز رنده شده و آب گرفته 1 عدد کوچک
ترخون خشک یا تازه 2 قاشق غذا خوری
آب 2 لیوان
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
زردچوبه و ادویه گوشت و پودر لیمو عمانی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
ابتدا گوشت چرخکرده را با برنج توی مخلوط کن ریخته و خوب با هم مخلوط کنید . بعد تخم مرغ و پیاز رنده شده و آب گرفته را همراه با ادویه ها و نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید.
حالا از مواد گوشتی به اندازه یک گردو برداشته و در دست گرد کنید .
در یک ماهیتابه روغن را داغ کنید و قلقلی ها را توی آن سرخ کنید.
بعد در همان ماهیتابه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و به اندازه 2 لیوان آب اضافه کنید . (میزان غلظت این سس بسته به ذائقه شما دارد ، من کمی آبدار سس را درست کردم ).
حالا روی سس به اندازه 1 قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی و کمی نمک بریزید و ترخون را هم اضافه کنید و بگذارید تا به جوش بیاد ...بعد قلقلی ها را هم اضافه کنید و درب ظرف گذاشته و زیر حرارت را کم کنید تا جابیفته .....بعد از آماده شدن نوش جان کنید....pegah

۱۳۹۲ آبان ۲, پنجشنبه

کیک کشمشی



کیک کشمشی کره ای

این کیک از دسته کیک های کره ای است و بافت سبک و خوشمزه ای داره ... راستش این اولین کیکی است که درست کردم و روش تزئین خاصی نداره... اونم چون خیلی عجله ای و برای دست خالی نرفتن  پیش  یک دوست عزیز درست شده  .. و باور کنید برای اولین بار عکس گرفتن ازکیک  فقط 10 دقیقه وقتمو گرفت .... ولی باید اعتراف کنم برعکس ظاهر ساده اش طعم خیلی خوبی داره  ... :)))

یه نکته مهم برای تهیه کیک های کره ایی اینه که همیشه مواد را به دمای محیط برسونید تا کیفیت و بافت کیک بهتری داشته باشید..... پس همیشه از 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل مواد کیک را به دمای محیط برسونید....pegah


آرد 190 گرم 
شکر 190 گرم
بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
تخم مرغ 3 عدد
کره 180 گرم
شیر 40 میلی لیتر ( 1/4 پیمانه )
وانیل 1/6 قاشق چایخوری
کشمش 100 گرم 
آرد 1 قاشق غذاخوری

برای تزئین:

ترافل های رنگی 
پودر قند 
                                ============================================

ابتدا فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
کف قالب 23 سانتی متری را کاغذ روغنی بندازید و یا با کره نرم شده چرب کنید.
حالا کره و شکر و وانیل را با همزن خوب هم بزنید تا نرم و لطیف شود. 
تخم مرغ اول را به مایه اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با مواد مخلوط شود و بعد تخم مرغ دوم را اضافه کنید و وقتی که خوب به خورد مواد رفت تخم مرغ سوم را بیفزایید و این یکی را هم خوب با بقیه مواد مخلوط کنید و در انتها شیر را اضافه کنید .
در یک کاسه آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و به مایه تخم مرغ اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید تا آرد با مواد خوب مخلوط بشه ... یک قاشق آرد را توی کشمش ها بریزید و خوب تکان دهید تا همه کشمشها به آرد  آغشته شوند.
بعد کشمشها را هم به مایه کیک اضافه کنید و یکم هم بزنید .

در آخر کیک را توی فر گذاشته تا به مدت 45 تا 1 ساعت  یا تا زمانی که یک خلال دندان را توی کیک فرو کنید و تمیز بیرون بیاد توی فر بپزه ... از آنجایی که دمای فرها با هم فرق می کنه بعد از 25 دقیقه هر بار کیک را چک کنید تا نسوزه :)

در پایان هم با هر کرمی که دوست دارید و یا با خامه فرم گرفته یا مثل من با پودر قند و ترافل های رنگی آنرا تزئین کنید.

ترشی زغال اخته



  ترشی زغال اخته

بالاخره بعد از یکماه ترشی زغال اخته من آمده خوردن شد و عکسشو براتون گذاشتم. البته من با زغال اخته هایی که سفت  بودند  این ترشی را درست کردم و برای خوشمزه شدنش از گلپر و دانه فلفل سیاه استفاده کردم ......

زغال اخته 500 گرم ( نیم کیلو )
سرکه به میزان لازم
دانه فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
گلپر 1 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری


زغال اخته ها را بشویید و بگذارید تا خشک بشه.


بعد زغال اخته ها را توی شیشه تمیز و استریل شده بریزید.و به اندازه ایی که روی آنها پوشیده شود سرکه اضافه کنید.
حالا دانه های فلفل و نمک و گلپر هم اضافه کنید .

و درب شیشه را ببندید و توی یخچال نگه دارید تا بعد از 2 یا 3 هفته آماده خوردن بشه .... البته من بعد از یکماه سراغشون رفتم  و دیدم آماده شدن :))))

۱۳۹۲ آبان ۱, چهارشنبه

خورشت مسمای انار



خورشت مسمای انار

اول یه توضیح کوچولو بدم ....برای این غذا بسته به ذائقه اتون  از هر مدل انار و رب انار (ترش یا شیرین ) می تونید استفاده کنید. من از نوع ترشش استفاده کردم  به این صورت که فصل انارهای ترش گیلانی که می رسه یعنی  فصل پاییز ...من همیشه این انار را دان می کنم و توی فریزر می گذارم و هر وقت احتیاج داشتم ازش استفاده میکنم. ولی اگه مزه این غذا را ملس دوست دارید هم می تونید بهش شکر اضافه کنید و هم اینکه از انار قرمز شیرین برای غذا استفاده کنید.راستشو بگم این غذا خیلی خوشمزه است و یه نمونه شمالی هم داره که بهش انار دانه مسما می گن و اون هم طعم متفاوت و بی نظیری داره ...  امیدوارم هر دو مدل را درست کنید و لذت ببرید .

مرغ 3 تکه
پیاز 1 عدد متوسط
دانه انار 2 پیمانه
آب انار 1/2  پیمانه
رب انار ( سیاه یا قهوه ای ) 1 قاشق مربا خوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب 1 تا 2 لیوان
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه و ادویه مرغ  به میزان لازم
بادمجان سرخ شده برای کنار غذا به میزان لازم

ابتدا  تکه های مرغ را توی روغن داغ سرخ کنید و به کناری بگذارید.
بعد پیاز ریز خرد شده را توی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.
رب گوجه را به آن اضافه کنید و تفت بدید تا بوی خامی رب گرفته بشه. ادویه ها و نمک و فلفل را هم اضافه کنید. 
رب انار را هم توی پیاز ریخته و آن را هم تفت بدید. دونه های انار و آب انار و مرغ سرخ شده را هم اضافه کنید و در آخر هم  2 لیوان آب را روی مواد بریزید و زیر حرارت را کم کنید و بگذارید خورشت به مدت 30 تا 45 دقیقه جا بیفته ....و بعد توی ظرف سرو کشیده کنار آن بادمجان سرخ شده بگذارید و با برنج زعفرانی نوش جان کنید .... pegah
 نکته: آب این غذا باید کم باشه.
 نکته: موقع پختن غذا درب دیگ را نگذارید چون رنگ دونه های انار زود سفید میشه....
نکته: می تونید دانه های انار را دیر تر به خورشت اضافه کنید تا قرمزی آن باقی بمونه  مثلا 15 دقیقه مانده به سرو غذا دانه های انار را اضافه کنید.

خورشت انار دانه مسما



خورشت انار دانه مسما

این غذای شمالی تقریبا شبیه به مسمای انار است ولی به نظر من از مسمای انار هم خوشمزه تر است و تمام مزه عالی خودش را از سبزیهای بومی و خوشبوی شمالی می گیره.... معمولا با انار ترش درست میشه ولی شما در صورت تمایل می تونید از انار شیرین یا ملس هم برای این غذا استفاده کنید. در صورتیکه سبزیهای شمال را در اختیار ندارید می تونید از نعنا و پونه استفاده کنید ولی یادتون باشه نعنا را زیاد سرخ نکنید چون هم می سوزه و هم تلخ میشه . مثل همیشه من دوست دارم غذاهای شمالی را توی گمج ( ظرف سفالی گیلانی ) درست کنم ....

مرغ  خام 3 تکه
دانه انار ترش 1 پیمانه
سبزی محلی ( خالواش و نعنا ) 2 قاشق غذاخوری ریز خرد شده ( در صورت در دسترس نبودن از نعنا و پونه استفاده کنید. )
پیاز 1 عدد متوسط و ریز خرد شده
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب 2 تا 3 لیوان
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

ابتدا مرغ خام را سرخ کنید و به کناری بگذارید.

بعد پیاز را توی روغن سرخ کنید وقتی که طلایی شد زردچوبه و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید و مرغ را به آن بیفزایید.در آخر هم آب را به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ بپزه.
در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و رب گوجه را توی روغن سرخ کنید بعد سبزیها و دانه انار را اضافه کنید و کمی هم بزنید .
بعد از 2 دقیقه از روی حرارت برداشته و به مرغ پخته شده اضافه کنید.بعد از 5 تا 10 دقیقه با حرارت کم بگذارید جا بیفته در کل این غذا زیاد غلیظ نیست و کمی آبکی است . بعد از آماده شدن در ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید......pegah